Amerykanie wydali zgodę. Polska dostanie najnowsze AMRAAM-y
Polska wnioskowała do amerykańskiego rządu o zakup 400 pocisków powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120D-3 AMRAAM, na co otrzymała zgodę. Przedstawiamy, co dokładnie otrzymamy.
29 kwietnia 2025 r. Defense Security Cooperation Agency (DSCA) poinformowała o zgodzie dla potencjalnej sprzedaży do Polski za maksymalną kwotę 1,33 mld dolarów 400 pocisków powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120D-3 AMRAAM, 16 sekcji naprowadzających AIM-120D-3 oraz pojedynczego modułu M-Core i testowego pocisku AIM-120 AMRAAM. Do tego dochodzi wsparcie logistyczne w postaci części zamiennych, pomocy technicznej i oprogramowania.
Decyzja ta, przekazana Kongresowi przez DSCA argumentuje o konieczności wzmocnienia zdolności obronnych Polski, kluczowego sojusznika NATO na wschodniej flance.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
AIM-120D-3 AMRAAM - oto co potrfią
AIM-120D-3 to najnowsza wersja pocisków AMRAAM zdolna do przechwytywania celów na dystansie do 180 km. Pociski te mogą być używane przez różne samoloty bojowe, w tym F-16 i F-35 oraz systemy obrony naziemnej NASAMS. W Polsce będą one początkowo zintegrowane z myśliwcami F-16C/D Block 52+, a w przyszłości z F-35A, których dostawy rozpoczną się w 2026 r.
Wersja AIM-120D-3 w porównaniu do poprzedników charakteryzuje się ulepszoną nawigacją, łącznością i odpornością na zakłócenia elektroniczne. Dzięki dwukierunkowemu łączu danych i zdolności do lotu z prędkością bliską Mach 4, pociski te mogą skutecznie zwalczać manewrujące cele na dużych odległościach.
Ograniczony zasięg
Pociski z rodziny AIM-120 AMRAAM są konstrukcją typu "odpal i zapomnij", co oznacza, że są wyposażone w zaawansowany system naprowadzania z aktywną głowicą radiolokacyjną. Dzięki temu pociski te mają na pokładzie własny emiter fal radiolokacyjnych i nie muszą polegać na emisjach radaru z przenoszącego je samolotu, jak bywało to we wcześniejszych konstrukcjach.
Warto jednak zaznaczyć, że ze względu na małe rozmiary zasięg radaru pocisku jest ograniczony najpewniej do około 20-30 km. Do czasu wykrycia celu porusza się na podstawie nawigacji GPS i INS wspartej ewentualnymi aktualizacjami pozycji celu z samolotu poprzez łącze komunikacyjne.