Pierwsza taka misja w NATO. Do Polski dotarły sojusznicze myśliwce
"Air Policing to misja, która się dzisiaj rozpoczyna i na którą czekaliśmy" - mówił Władysław Kosiniak-Kamysz podczas wtorkowego ogłoszenia rozpoczęcia misji Air Policing w ramach NATO. Z uwagi na start misji do Polski dotarły sojusznicze myśliwce ze Szwecji i Wielkiej Brytanii.
"Dzisiaj w Polsce misję rozpoczynają siły powietrzne Szwecji i Wielkiej Brytanii" - mówił Kosiniak-Kamysz podczas ogłoszenia rozpoczęcia misji Air Policing w ramach NATO. Polskiemu ministrowi w Malborku towarzyszyli minister obrony Szwecji Pål Jonson oraz wiceminister obrony Wielkiej Brytanii Vernon Coaker.
Pierwsza taka misja dla Szwecji w ramach NATO
Jak czytamy w komunikacie polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej na X, misja Air Policing jest dla Szwecji pierwszą taką misją w ramach NATO. Wyjaśnijmy, że Air Policing to kluczowy element strategii obronnej NATO. Misja stanowi pokojową operację, która ma na celu ochronę integralności przestrzeni powietrznej państw członkowskich Sojuszu. Misja polega na prowadzeniu ciągłego (całodobowego) dyżuru myśliwców i załóg, które mają być gotowe do szybkiej reakcji na potencjalne naruszenia przestrzeni powietrznej państw sojuszniczych NATO.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W misji Air Policing biorą udział szwedzkie myśliwce JAS 39 Gripen oraz brytyjskie Eurofightery Typhoon. Pierwszy z nich, JAS 39 Gripen, to myśliwiec, który powstał w odpowiedzi na potrzebę posiadania wszechstronnego i lekkiego samolotu bojowego. Jego projekt zakładał niskie koszty eksploatacji oraz zdolność do działania w wymagających warunkach skandynawskiego teatru działań zbrojnych. Gripen to jednomiejscowy samolot z charakterystycznym układem kaczki. Napędzany jest przez silnik Volvo RM12, który stanowi zmodyfikowaną wersję General Electric F404. Samolot ten może osiągnąć prędkość maksymalną około 2 Ma, co odpowiada około 2450 km/h. Jest również przystosowany do startów z krótkich pasów startowych, w tym z drogowych odcinków lotniskowych, znanych jako DOL.
Szwedzki myśliwiec jest zdolny do przenoszenia różnorodnego uzbrojenia. W jego arsenale znajdują się pociski powietrze-powietrze takie jak AIM-9 Sidewinder, IRIS-T, AIM-120 AMRAAM oraz Meteor. Do atakowania celów naziemnych wykorzystuje bomby kierowane GBU-12 Paveway, rakiety AGM-65 Maverick oraz pociski manewrujące KEPD 350 Taurus. Standardowe wyposażenie obejmuje również działko Mauser BK-27.
Brytyjskie myśliwce Typhoon w Polsce
Eurofighter Typhoon to efekt współpracy Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii. Jego projekt sięga czasów zimnej wojny, jednak od momentu wprowadzenia do służby w 2003 r. przeszedł liczne modernizacje. Ten dwusilnikowy myśliwiec może osiągnąć prędkość maksymalną przekraczającą 2 Ma. Dzięki aerodynamicznemu układowi typu kaczka oraz systemowi sterowania fly-by-wire, Eurofighter jest jednym z najbardziej zwrotnych samolotów czwartej generacji. Wyposażony w zaawansowaną awionikę i radar Captor-M, a w nowszych wersjach Captor-E AESA, jest zdolny do efektywnego prowadzenia walki zarówno na krótkim, jak i długim dystansie.
Eurofighter Typhoon jest wyposażony w szeroki wachlarz uzbrojenia, obejmujący pociski powietrze-powietrze oraz powietrze-ziemia. Może przenosić pociski krótkiego zasięgu, takie jak IRIS-T czy AIM-9X Sidewinder, a także pociski średniego i dalekiego zasięgu, w tym AIM-120 AMRAAM oraz Meteor. Do atakowania celów naziemnych wykorzystuje bomby kierowane Paveway IV, pociski Storm Shadow oraz rakiety Brimstone. Podstawowym uzbrojeniem myśliwca jest działko Mauser BK-27 kal. 27 mm.