Boeingi 737 z niebezpiecznymi pęknięciami. Uziemiono 50 samolotów. Niektóre latały w Polsce

Kilka dni temu wykryto poważną wadę w samolotach Boeing 737-800 linii Ryanair. Po przeprowadzonych przez Federalną Administrację Lotnictwa (FFA) analizach okazuje się, że wszystkie samoloty w tej wersji powinny przejść natychmiastową kontrolę.

Boeingi 737 z niebezpiecznymi pęknięciami. Uziemiono 50 samolotów. Niektóre latały w Polsce
Źródło zdjęć: © WOJCIECH STROZYK/REPORTER
Arkadiusz Stando

10.11.2019 08:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwsze doniesienia o pęknięciach elementów w okolicy łączenia między skrzydłami a kadłubem samolotu Boeing 737 FFA ogłaszała już we wrześniu tego roku. Zaledwie miesiąc później podobne problemy wykryto w kolejnych maszynach. Teraz pojawiają się następne doniesienia o problemach zarówno w bardziej jak i mniej eksploatowanych modelach.

Ryanair wycofuje 3 samoloty Boeing 737-800, a potem następuje decyzja FFA

W co najmniej trzech samolotach Boeing 737-800 należących do linii lotniczych Ryanair wykryto tę samą wadę. 15-letnie maszyny uziemiono, a następnie poddano kontroli. Są to samoloty o oznaczeniach: EI-DCL, EI-DAL oraz EI-DCJ. Odbywały one loty także w Polsce.

Decyzją Federalnej Administracji Lotnictwa (FFA), wszystkie modele Boeingów 737 przekraczające 30 tysięcy cykli lotniczych muszą natychmiast zostać sprawdzone. Natomiast samoloty mające na koncie ich 22600 do 30 tysięcy, będą zmuszone przechodzić kontrole co każdy tysiąc cykli. Decyzją FFA uziemiono natychmiast aż 50 samolotów różnych wersji Boeinga 737.

Kolejne doniesienia - indonezyjskie linie Lion Air wykryły pęknięcie w Boeingach 737-800

Zagraniczne media poinformowały także o wykryciu pęknięć w okolicach łączeń skrzydeł z kadłubem. Problem dotyczy co najmniej dwóch maszyn indonezyjskich linii lotniczych Lion Air. Po raz kolejny pęknięcie wykryto w samolotach 737-800.

Pęknięcia wykryto w maszynach znacznie mniej eksploatowanych niż dotychczas. Nawet nie były one przeznaczone do inspekcji. Samoloty linii Lion Air mają sporo poniżej 22 tysięcy cykli lotniczych. Niewykluczone, że FAA będzie zmuszona jeszcze raz rozpatrzeć sprawę i być może jeszcze więcej maszyn będzie wymagać kontroli.

Komentarze (176)