Black Hawki dla wojsk aeromobilnych. Kupujemy śmigłowce S‑70i z Mielca

Agencja Uzbrojenia poinformowała o rozpoczęciu procedury zakupu nowych śmigłowców. Tym razem – po śmigłowcach AW149 i AW101 – wybór padł na produkowane Mielcu Black Hawki S-70i. Nowe maszyny mają być przeznaczone do współdziałania ze śmigłowcami AH-64E Apache Guardian.

Śmigłowiec Black Hawk z widocznym uzbrojeniem
Śmigłowiec Black Hawk z widocznym uzbrojeniem
Źródło zdjęć: © Sikorsky Aircraft
Łukasz Michalik

21.07.2023 | aktual.: 22.07.2023 07:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

O zakupie nowych śmigłowców poinformowała na Twitterze Agencja Uzbrojenia: "Rozpoczęła się procedura zakupowa śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk dla wojsk aeromobilnych. Dziś wysłano zaproszenie do negocjacji (…)".

Jak nieoficjalnie dowiedział się serwis Defence24, chodzi o "ponad 20 maszyn", które ma dostarczyć wytwórnia PZL Mielec, należąca do koncernu Lockheed Martin.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pozyskane Black Hawki mają być dostarczone w konfiguracji z uzbrojeniem, w tym m.in. przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Hellfire. Mają być także "w pełni dostosowane do współdziałania" ze śmigłowcami AH-64E Apache Guardian.

S-70i i UH-60 - różnice

Oferowane przez PZL Mielec śmigłowce należą do rodziny najpopularniejszych maszyn wielozadaniowych świata - powstało ponad 5 tys. egzemplarzy. Pierwsze z nich weszły do służby w roku 1979, a od tamtego czasu konstrukcja jest stale rozwijana i modernizowana.

Śmigłowiec ma 19,8 metra długości i masę startową nieco ponad 11 ton, z czego w zależności od sposobu umieszczenia 1,5-4 ton może stanowić ładunek. Śmigłowiec rozwija prędkość 294 km/h, a promień działania sięga 590 km. Maszyna jest obsługiwana przez dwuosobową załogę i – opcjonalnie – dwóch operatorów uzbrojenia. Może przewozić do 11 pasażerów.

Wariant S-70i Black Hawk International nie jest tożsamy z powszechnie kojarzonym z nazwą "Black Hawk" śmigłowcem UH-60. Ten ostatni jest wariantem przeznaczonym dla armii amerykańskiej i wyposażonym zgodnie z jej wymaganiami. Eksportowy S-70i jest pozbawiony części systemów amerykańskiego odpowiednika, a inne są montowane w wersji uproszczonej.

Śmigłowce wojsk aeromobilnych

Zakup skomentował szef MON Mariusz Błaszczak: "Uzupełniamy flotę śmigłowców o kolejne Black Hawk. Już niebawem Wojsko Polskie będzie dysponowało pełną gamą śmigłowców – Black Hawk, AW149, AW101 i Apache. Szkolenia naszych żołnierzy na Apache w USA rozpoczną się jeszcze w tym roku, a pierwsze maszyny trafią do Polski w przyszłym roku".

W wypowiedzi ministra zwraca uwagę pominięcie opracowanych w Polsce i eksploatowanych m.in. przez 25. Brygadę Kawalerii Powietrznej śmigłowców PZL W-3 Sokół/W-3PL Głuszec.

Śmigłowce Black Hawk w Polsce

Polskie siły zbrojne eksploatują już cztery śmigłowce S-70i przeznaczone dla wojsk specjalnych. Kolejne cztery maszyny, zamówione w 2021 roku, mają zostać dostarczone w roku 2023 i 2024. Black Hawki służą także polskiej policji – do trzech używanych obecnie maszyn mają dołączyć dwie kolejne, zamówione w grudniu 2022 roku.

Wojska aeromobilne, dla których przeznaczony jest najnowszy zakup, to pod względem organizacyjnym część polskich wojsk lądowych. Są tworzone przez 25. Brygadę Kawalerii Powietrznej, 1. Brygadę Lotnictwa Wojsk Lądowych i 6. Brygadę Powietrznodesantową.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (32)