Amunicja dla polskich FA‑50. Poprzedni przetarg unieważniono

Agencja Uzbrojenia rozpoczęła postępowanie przetargowe na amunicję do 20 mm działek M197, będących stałym uzbrojeniem polskich samolotów FA-50. To kolejna próba kupienia amunicji dla polskich maszyn. Poprzednia, w 2023 roku, zakończyła się niepowodzeniem.

FA-50 Fighting Eagle w locie.
FA-50 Fighting Eagle w locie.
Źródło zdjęć: © Ministerstwo Obrony Narodowej
Łukasz Michalik

Poprzedni przetarg miał wyłonić dostawcę, który zapewni polskim samolotom 72 tys. sztuk amunicji bojowej, 72 tys. sztuk ćwiczebnej i 36 tys. smugowej. Do planowanego rozstrzygnięcia jednak nie doszło i 26 września 2023 roku przetarg został unieważniony. Powodem był brak oferentów.

Po ponad pół roku Agencja Uzbrojenia ponawia próbę znalezienia amunicji dla polskich samolotów. Tym razem chodzi o 90 tys. sztuk amunicji bojowej HEI M56A3 i 90 tys. sztuk amunicji ćwiczebnej TP M55A2. Potencjalni dostawcy mają 90 dni na złożenie ofert.

Działko lotnicze M197

Polskie samoloty FA-50 są uzbrojone w działko lotnicze M197 systemu Gatlinga, z zespołem trzech obrotowych luf kalibru 20 mm. Poza samolotami, znajdziemy je m.in. pod kadłubami niektórych śmigłowców, jak np. AH-1 Cobra. Podobna broń, ale z sześcioma lufami, jest zamontowana m.in. w F-16.

Napędzany elektrycznie zespół luf zapewnia dużą szybkostrzelność (12-25 pocisków na sekundę), a jednocześnie efektywne chłodzenie. Jak w przypadku wielu innych broni z obrotowym zespołem luf, wadą jest bezwładność takiej broni. Napędzający lufy silnik elektryczny potrzebuje około 0,5 sekundy na wprawienie ich w ruch obrotowy, co opóźnia moment rozpoczęcia strzelania.

Niekompatybilne uzbrojenie

W przypadku aktualnie eksploatowanego przez polskie lotnictwo wariantu FA-50, czyli FA-50GF, dodatkowym problemem, związanym z uzbrojeniem, jest jego częściowa niekompatybilność z samolotami F-16.

Wynika to z faktu, że obecna wersja FA-50 nie została zintegrowana z pociskami AIM-120 AMRAAM. Może przenosić pociski krótkiego zasięgu AIM-9 Sidewinder, ale w innej niż F-16 wersji.

Polskie F-16 przenoszą sidewindery w najnowszym wariancie AIM-9X, podczas gdy FA-50 – starszy wariant AIM-9L, przez co rakiety nie są wymienne pomiędzy dwoma typami polskich samolotów bojowych.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (150)