Amunicja dla polskich FA‑50. Poprzedni przetarg unieważniono

FA-50 Fighting Eagle w locie.
FA-50 Fighting Eagle w locie.
Źródło zdjęć: © Ministerstwo Obrony Narodowej
Łukasz Michalik

01.05.2024 19:56

Agencja Uzbrojenia rozpoczęła postępowanie przetargowe na amunicję do 20 mm działek M197, będących stałym uzbrojeniem polskich samolotów FA-50. To kolejna próba kupienia amunicji dla polskich maszyn. Poprzednia, w 2023 roku, zakończyła się niepowodzeniem.

Poprzedni przetarg miał wyłonić dostawcę, który zapewni polskim samolotom 72 tys. sztuk amunicji bojowej, 72 tys. sztuk ćwiczebnej i 36 tys. smugowej. Do planowanego rozstrzygnięcia jednak nie doszło i 26 września 2023 roku przetarg został unieważniony. Powodem był brak oferentów.

Po ponad pół roku Agencja Uzbrojenia ponawia próbę znalezienia amunicji dla polskich samolotów. Tym razem chodzi o 90 tys. sztuk amunicji bojowej HEI M56A3 i 90 tys. sztuk amunicji ćwiczebnej TP M55A2. Potencjalni dostawcy mają 90 dni na złożenie ofert.

Działko lotnicze M197

Polskie samoloty FA-50 są uzbrojone w działko lotnicze M197 systemu Gatlinga, z zespołem trzech obrotowych luf kalibru 20 mm. Poza samolotami, znajdziemy je m.in. pod kadłubami niektórych śmigłowców, jak np. AH-1 Cobra. Podobna broń, ale z sześcioma lufami, jest zamontowana m.in. w F-16.

Napędzany elektrycznie zespół luf zapewnia dużą szybkostrzelność (12-25 pocisków na sekundę), a jednocześnie efektywne chłodzenie. Jak w przypadku wielu innych broni z obrotowym zespołem luf, wadą jest bezwładność takiej broni. Napędzający lufy silnik elektryczny potrzebuje około 0,5 sekundy na wprawienie ich w ruch obrotowy, co opóźnia moment rozpoczęcia strzelania.

Niekompatybilne uzbrojenie

W przypadku aktualnie eksploatowanego przez polskie lotnictwo wariantu FA-50, czyli FA-50GF, dodatkowym problemem, związanym z uzbrojeniem, jest jego częściowa niekompatybilność z samolotami F-16.

Wynika to z faktu, że obecna wersja FA-50 nie została zintegrowana z pociskami AIM-120 AMRAAM. Może przenosić pociski krótkiego zasięgu AIM-9 Sidewinder, ale w innej niż F-16 wersji.

Polskie F-16 przenoszą sidewindery w najnowszym wariancie AIM-9X, podczas gdy FA-50 – starszy wariant AIM-9L, przez co rakiety nie są wymienne pomiędzy dwoma typami polskich samolotów bojowych.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (149)