Trwa ładowanie...
d29yr22

Z Warszawy do Krakowa w dwie godziny. Polskie pociągi przyspieszą

Nie trzeba będzie czekać na Hyperloop. Wprawdzie o prędkościach powyżej 300 km/h musimy zapomnieć, ale i tak polskie pociągi pojadą szybciej. Kiedy? "Pod koniec drugiej kadencji rządów PiS" - zapowiedział minister infrastruktury.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Polskie pociągi pojadą szybciej
Polskie pociągi pojadą szybciej (Wikimedia Commons CC0)
d29yr22

Minister infrastruktury zapewnił, że na linii CMK pociągi pojadą 250 km/h.

– Nasi poprzednicy kupili szybki pociąg, ale zapomnieli zmienić otoczenie prawne tak, by pozwoliło ono po przebudowie szlaków rozwinąć prędkość do 230 – 250 km/godz. Tak stanie się pod koniec drugiej kadencji rządów Prawa i Sprawiedliwości i Zjednoczonej Prawicy w 2023 r. - zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany przez portal rynek-kolejowy.pl.

To nie reklama ;) Rozszyfruj ten kod - to dopiero początek zabawy...

d29yr22

Zmiana przepisów sprawi, że podróż z Warszawy do Krakowa czy Katowic zajmie dwie godziny. Minister zapowiedział również, że skróci się czas podróży w innych kierunkach. Nie wskazał jednak, o które trasy chodzi.

Eksperci od dawna podkreślają, że nie potrzebujemy kolei dużych prędkości, by skrócić czas podróżowania pociągiem. 250 km/h to dla nas wystarczająca szybkość. Co musi się w takim razie zmienić?

Liczba pojazdów, a także sposób ich poruszania się. W końcu co z tego, że pociągi będą jeździć szybko między odcinkami, skoro i tak stracą czas stojąc na stacjach pośrednich. Albo gdzieś w polu, przepuszczając inne składy.

d29yr22

Szybciej niż 250 km/h? Nadzieja w Hyper Poland

Ci, którym marzą się superszybkie pociągi, powinni trzymać kciuki za Hyper Poland. Jak tłumaczą twórcy, opracowana w Polsce technologia ma pozwolić na to, aby w istniejących już korytarzach kolejowych zamiennie poruszały się zwykłe pociągi oraz superszybkie pociągi magnetyczne. Takie wdrożenie technologii Hyperloop ma być kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle zakładającym budowę od zera infrastruktury próżniowej.

Na gotowych torach pociągi Hyper Poland będą mogły poruszać się z prędkością 300 km/h. Dopiero potem zmodyfikowane tory kolejowe zostaną przykryte pokrywą próżniową, a po obniżeniu ciśnienia powietrza wewnątrz tunelu, prędkość pojazdów wzrośnie do 600 km/h.

d29yr22

Brzmi jak science-fiction? Trochę tak, mimo że plany Polaków to nie mrzonki - już zebrali pokaźną sumę na swój projekt. Ale zmiany na polskich torach są faktem.

- Zdecydowaliśmy się przeznaczyć ponad 100 mld zł na inwestycje kolejowe w ciągu 10-12 lat -tak program "Kolej+" opisywał premier Mateusz Morawiecki. W jego ramach rząd planuje zmodernizowanie 9 tys. km linii kolejowych, odnowienie 200 dworców, ale też skomunikowanie miast do tej pory wykluczonych z transportu szynowego.

Sporo inwestuje również PKP. W listopadzie 2018 roku pisaliśmy o miliardowej inwestycji, w ramach której stare wagony zostaną wyposażone w klimatyzację, wygodniejsze fotele, gniazdka elektryczne i bezprzewodowy internet. Modernizacją objęto 245 wagonów.

d29yr22

Podziel się opinią

Share

d29yr22

d29yr22
Więcej tematów