"Polskiego TGV" raczej się nie doczekamy. 250 km/h nam wystarczy

Polskie pociągi sunące 300 km/h? To - przynajmniej w najbliższej przyszłości - pozostanie kwestią marzeń. Ale eksperci przekonują, że i bez takich prędkości rodzime pociągi mogą skrócić czas podróży.

TGV SNCF
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Adam Bednarek

- Tak długo, jak długo Rzeszów i Szczecin nie będą miały takiego potencjału demograficznego jak Paryż i Lyon, powinniśmy zapomnieć o kolei dużych prędkości w rozumieniu francuskiego TGV - mówił podczas debaty zorganizowanej przez warszawski Klub Jagielloński Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wypowiedź zacytował portal rynek-lotniczy.pl.

Na polskiej kolei możliwe jest znaczne skrócenie czasów przejazdu bez zastosowania technologii pozwalających na jazdę więcej niż 250 km/godz - dodaje jednak Wild.

Jego zdaniem ważniejsza niż prędkość pojazdów jest ich liczba, a także to, jak się poruszają. Co z tego, że będą jeździć szybko między odcinkami, skoro i tak stracą czas stojąc na stacjach pośrednich. Albo gdzieś w polu, przepuszczając inne składy.

Prędkość też ma jednak znaczenie, o czym wiedzą osoby, które domagają się zmian przepisów. Obecnie pociąg z jednym maszynistą nie przekracza prędkości 130 km/h, nawet, jeśli pozwala na to infrastruktura. Żeby osiągnąć większą prędkość, niezbędny przy jednoosobowym składzie jest system ETCS. Sęk w tym, że obecnie system w miarę sprawnie działa jedynie na Centralnej Magistrali Kolejowej. Ministerstwo Infrastruktury chciałoby, aby wprowadzić możliwość jazdy z prędkością 160 km/h przy obecności tylko jednego maszynisty w kabinie, w momencie gdy nie działa system ETCS/ERTMS.

Polskie pociągi może nie będą sunąć przeszło 500 km/h jak TGV, ale za to są coraz bardziej wygodne. Intercity wyda olbrzymie pieniądze, by wagony były bardziej komfortowe.

Zobacz też: Cybersejf – uwaga na fałszywe aplikacje

Wybrane dla Ciebie

Firmy od zadań specjalnych. Łączą siły w pracy nad tajnym projektem
Firmy od zadań specjalnych. Łączą siły w pracy nad tajnym projektem
Nalot Izraela na bogate państwo regionu. Celem przywódcy Hamasu
Nalot Izraela na bogate państwo regionu. Celem przywódcy Hamasu
Są potężnym nowicjuszem w NATO. Kupili polski hit eksportowy
Są potężnym nowicjuszem w NATO. Kupili polski hit eksportowy
Zanieczyszczenie powietrza zwiększa ryzyko demencji. Tak wskazują dane
Zanieczyszczenie powietrza zwiększa ryzyko demencji. Tak wskazują dane
Otworzyli największą fabrykę amunicji. Ukraińcy: "jest pewien haczyk"
Otworzyli największą fabrykę amunicji. Ukraińcy: "jest pewien haczyk"
USA przerzucają sprzęt. 100 pojazdów Bradley w drodze do Polski
USA przerzucają sprzęt. 100 pojazdów Bradley w drodze do Polski
Bliźniaczka Ziemi. Jest tylko 40 lat świetlnych od Ziemi
Bliźniaczka Ziemi. Jest tylko 40 lat świetlnych od Ziemi
Japonia odebrała pierwszą sztukę. To kuzyn polskiego KTO Rosomak
Japonia odebrała pierwszą sztukę. To kuzyn polskiego KTO Rosomak
Przygotowują Abramsy do strzelania. W Polsce trwają ćwiczenia
Przygotowują Abramsy do strzelania. W Polsce trwają ćwiczenia
Wpływają na jakość snu. Żyją w jamie ustnej i jelitach
Wpływają na jakość snu. Żyją w jamie ustnej i jelitach
Sadzą trawę na dnie Zatoki Puckiej. Chcą stworzyć podwodne łąki
Sadzą trawę na dnie Zatoki Puckiej. Chcą stworzyć podwodne łąki
Był zagrożeniem dla dinozaurów. Jego potomkowie żyją w USA
Był zagrożeniem dla dinozaurów. Jego potomkowie żyją w USA