"Polskiego TGV" raczej się nie doczekamy. 250 km/h nam wystarczy

Polskie pociągi sunące 300 km/h? To - przynajmniej w najbliższej przyszłości - pozostanie kwestią marzeń. Ale eksperci przekonują, że i bez takich prędkości rodzime pociągi mogą skrócić czas podróży.

TGV SNCF
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Adam Bednarek

- Tak długo, jak długo Rzeszów i Szczecin nie będą miały takiego potencjału demograficznego jak Paryż i Lyon, powinniśmy zapomnieć o kolei dużych prędkości w rozumieniu francuskiego TGV - mówił podczas debaty zorganizowanej przez warszawski Klub Jagielloński Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wypowiedź zacytował portal rynek-lotniczy.pl.

Na polskiej kolei możliwe jest znaczne skrócenie czasów przejazdu bez zastosowania technologii pozwalających na jazdę więcej niż 250 km/godz - dodaje jednak Wild.

Jego zdaniem ważniejsza niż prędkość pojazdów jest ich liczba, a także to, jak się poruszają. Co z tego, że będą jeździć szybko między odcinkami, skoro i tak stracą czas stojąc na stacjach pośrednich. Albo gdzieś w polu, przepuszczając inne składy.

Prędkość też ma jednak znaczenie, o czym wiedzą osoby, które domagają się zmian przepisów. Obecnie pociąg z jednym maszynistą nie przekracza prędkości 130 km/h, nawet, jeśli pozwala na to infrastruktura. Żeby osiągnąć większą prędkość, niezbędny przy jednoosobowym składzie jest system ETCS. Sęk w tym, że obecnie system w miarę sprawnie działa jedynie na Centralnej Magistrali Kolejowej. Ministerstwo Infrastruktury chciałoby, aby wprowadzić możliwość jazdy z prędkością 160 km/h przy obecności tylko jednego maszynisty w kabinie, w momencie gdy nie działa system ETCS/ERTMS.

Polskie pociągi może nie będą sunąć przeszło 500 km/h jak TGV, ale za to są coraz bardziej wygodne. Intercity wyda olbrzymie pieniądze, by wagony były bardziej komfortowe.

Zobacz też: Cybersejf – uwaga na fałszywe aplikacje

Wybrane dla Ciebie

ISS nad Polską 19 lipca. Wieczorem spójrz w niebo
ISS nad Polską 19 lipca. Wieczorem spójrz w niebo
Europejska infrastruktura "uzasadnionym celem". Rosja grozi zniszczeniem satelitów
Europejska infrastruktura "uzasadnionym celem". Rosja grozi zniszczeniem satelitów
Rosyjskie cmentarzysko z samolotami. Maszyny z II wojny
Rosyjskie cmentarzysko z samolotami. Maszyny z II wojny
Najszybsze haubice świata w Ukrainie. FH77BW Archer gromi rosyjskie czołgi
Najszybsze haubice świata w Ukrainie. FH77BW Archer gromi rosyjskie czołgi
Mają 100 tys. lat. "Odkrycia są znacznie starsze, niż przypuszczano"
Mają 100 tys. lat. "Odkrycia są znacznie starsze, niż przypuszczano"
Prawdziwa innowacja. Materiał budowlany, który pochłania dwutlenek węgla
Prawdziwa innowacja. Materiał budowlany, który pochłania dwutlenek węgla
Większe wsparcie dla Ukrainy. Jasna deklaracja mocarstwa
Większe wsparcie dla Ukrainy. Jasna deklaracja mocarstwa
"Latające statki" nad Bałtykiem. Niezwykłe zjawisko
"Latające statki" nad Bałtykiem. Niezwykłe zjawisko
Ukraina straci ważnego dostawcę amunicji? Polityczna burza w Czechach
Ukraina straci ważnego dostawcę amunicji? Polityczna burza w Czechach
Ziemia za 250 milionów lat. Powstanie kolejny superkontynent
Ziemia za 250 milionów lat. Powstanie kolejny superkontynent
Czarne chmury nad Admirałem Kuzniecowem. Rosja wstrzymuje remont
Czarne chmury nad Admirałem Kuzniecowem. Rosja wstrzymuje remont
Polski astronauta trenuje w Kolonii. Na "antygrawitacyjnej" bieżni
Polski astronauta trenuje w Kolonii. Na "antygrawitacyjnej" bieżni