"Polskiego TGV" raczej się nie doczekamy. 250 km/h nam wystarczy

Polskie pociągi sunące 300 km/h? To - przynajmniej w najbliższej przyszłości - pozostanie kwestią marzeń. Ale eksperci przekonują, że i bez takich prędkości rodzime pociągi mogą skrócić czas podróży.

TGV SNCF
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Adam Bednarek

- Tak długo, jak długo Rzeszów i Szczecin nie będą miały takiego potencjału demograficznego jak Paryż i Lyon, powinniśmy zapomnieć o kolei dużych prędkości w rozumieniu francuskiego TGV - mówił podczas debaty zorganizowanej przez warszawski Klub Jagielloński Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wypowiedź zacytował portal rynek-lotniczy.pl.

Na polskiej kolei możliwe jest znaczne skrócenie czasów przejazdu bez zastosowania technologii pozwalających na jazdę więcej niż 250 km/godz - dodaje jednak Wild.

Jego zdaniem ważniejsza niż prędkość pojazdów jest ich liczba, a także to, jak się poruszają. Co z tego, że będą jeździć szybko między odcinkami, skoro i tak stracą czas stojąc na stacjach pośrednich. Albo gdzieś w polu, przepuszczając inne składy.

Prędkość też ma jednak znaczenie, o czym wiedzą osoby, które domagają się zmian przepisów. Obecnie pociąg z jednym maszynistą nie przekracza prędkości 130 km/h, nawet, jeśli pozwala na to infrastruktura. Żeby osiągnąć większą prędkość, niezbędny przy jednoosobowym składzie jest system ETCS. Sęk w tym, że obecnie system w miarę sprawnie działa jedynie na Centralnej Magistrali Kolejowej. Ministerstwo Infrastruktury chciałoby, aby wprowadzić możliwość jazdy z prędkością 160 km/h przy obecności tylko jednego maszynisty w kabinie, w momencie gdy nie działa system ETCS/ERTMS.

Polskie pociągi może nie będą sunąć przeszło 500 km/h jak TGV, ale za to są coraz bardziej wygodne. Intercity wyda olbrzymie pieniądze, by wagony były bardziej komfortowe.

Zobacz też: Cybersejf – uwaga na fałszywe aplikacje

Wybrane dla Ciebie

Pokazał Oriesznika? Tajemniczy model na biurku Łukaszenki
Pokazał Oriesznika? Tajemniczy model na biurku Łukaszenki
AIM-120D-3 AMRAAM dla Polski. Pociski przeznaczone dla F-35
AIM-120D-3 AMRAAM dla Polski. Pociski przeznaczone dla F-35
Nowy front Putina. Rosja pomaga Chinom przygotować inwazję na Tajwan
Nowy front Putina. Rosja pomaga Chinom przygotować inwazję na Tajwan
"Zadzwoniło do domu". Polski instrument GLOWS na pokładzie misji NASA
"Zadzwoniło do domu". Polski instrument GLOWS na pokładzie misji NASA
TechNielogicznie #1. Czy misja Ignis była stratą pieniędzy?
TechNielogicznie #1. Czy misja Ignis była stratą pieniędzy?
Gigant dla sąsiada Polski. Takiego samolotu jeszcze nie mieli
Gigant dla sąsiada Polski. Takiego samolotu jeszcze nie mieli
Zniknęło całkowicie 6,2 mln lat temu. Wciąż jest na mapie
Zniknęło całkowicie 6,2 mln lat temu. Wciąż jest na mapie
"Okropna spółka". Znany analityk prawie wypowiedział wojnę Sony
"Okropna spółka". Znany analityk prawie wypowiedział wojnę Sony
Rybacy znaleźli podwodnego drona. Miał 3,5 metra długości
Rybacy znaleźli podwodnego drona. Miał 3,5 metra długości
Jest niewidoczna. Badacze stworzyli mapę ciemnej materii
Jest niewidoczna. Badacze stworzyli mapę ciemnej materii
Muszą "kanibalizować" samoloty. Rosjanie potrzebują części zamiennych
Muszą "kanibalizować" samoloty. Rosjanie potrzebują części zamiennych
Wybuchowe konserwy z Rosji. "GW": Znaleziono je w Polsce
Wybuchowe konserwy z Rosji. "GW": Znaleziono je w Polsce