Innowacyjne jak PKP. Cztery pomysły, które zmienią polską kolej

Pięćdziesiąt tysięcy złotych – to nagrody przyznane czterem laureatom konkursu "inNOWacje – #kolej2023" na najciekawsze pomysły start-upowe. Ich wdrożenie może zrewolucjonizować transport kolejowy w naszym kraju.

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | Maciej Luczniewski/REPORTER

Ekologia, elektromobilność i bezpieczeństwo – to wyzwania, przed którymi stoi cały sektor kolejowy. Stąd hasło "Przyszłość i perspektywy" jako myśl przewodnia I Kongresu Rozwoju Kolei zorganizowanego w Warszawie na Stadionie Narodowym.

Podczas eksperckich debat omawiano m.in. kwestię zwiększenia dostępności transportu szynowego w mniejszych miastach, transportu intermodalnego, pociągów automatycznych, ekologii na kolei oraz udogodnień dla pasażerów w postaci programów Wspólny Bilet, Portal Pasażera i Dostępność+.

100 miliardów na Kolej+

Podczas Kongresu premier Mateusz Morawiecki zainicjował także wieloletni program Kolej+.
- Po wielu dyskusjach zdecydowaliśmy się przeznaczyć ponad 100 mld zł na inwestycje kolejowe w ciągu 10-12 lat. To środki unijne bardzo istotnie wsparte naszymi wydatkami budżetowymi. Jeśli połączymy te wydatki z inwestycją w Centralny Port Komunikacyjny, to kwota ta będzie znacząco wyższa – zapewniał premier Mateusz Morawiecki.

W ramach programu Kolej+ rząd planuje zmodernizowanie 9 tys. km linii kolejowych, odnowienie 200 dworców, ale też skomunikowanie miast do tej pory wykluczonych z transportu szynowego, takich jak Jastrzębie-Zdrój, Sokołów Podlaski czy Myślenice, w których pociągów nie widziano od lat.

Mateusz Morawiecki na I Kongresie Rozwoju Kolei
© WP.PL | Krzysztof Olszewski

Nowoczesna kolej to kolej bezpieczna

Kolej+ to niejedyny pomysł na rozwój transportu szynowego w Polsce. Temu, jak uprawnić kolej, służył program dla start-upów "inNOWacje", prowadzony przez Grupę PKP i Agencję Rozwoju Przemysłu. Nagrody przyznawano w nim w czterech kategoriach: Kolej dla Pasażera, Innowacyjna Technika Kolejowa, Nowoczesny Marketing i Sprzedaż oraz Ekologia.

- Kolej nowoczesna i kolej bezpieczna to nasze cele. Jeżeli spełnimy te dwa warunki, to na pewno poradzimy sobie również z trzecim – i polska kolej będzie komfortowa. Temu służą takie inicjatywy jak ta – powiedział na temat konkursu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Do konkursu zgłoszono ponad 50 projektów, z czego kapituła wyłoniła najlepszą dziesiątkę (LINK – https://ptt.arp.pl/rozstrzygniecie-pierwszego-etapu-konkursu-innowacje-kolej2023), a z niej czworo laureatów. Zwycięzców poznaliśmy podczas Kongresu Rozwoju Kolei, Grupa PKP nie wyklucza jednak współpracy także z pozostałymi firmami, które nie zostały nagrodzone, ale ich pomysły są warte komercjalizacji.

fot. Łukasz Sowa www.fb.com/lukaszsowa - Studio Fotografii Poranne Espresso - www.fb.com/poranneespresso
© pkp | Łukasz Sowa

Kto otrzymał czek na 50 tysięcy złotych?

• PKP SA najwyżej doceniły firmę Space Digital Group za stworzenie platformy do zdalnych napraw i serwisowania urządzeń i taboru oraz aplikacji mobilnej, która pomoże lepiej poznać potrzeby i nawyki pasażerów korzystających z kolei.
• PKP PLK SA wybrały rozwiązanie Politechniki Warszawskiej, czyli system prefabrykowanych wyrobów stosowanych w nawierzchni szynowej (np. na przejazdach kolejowych). Młodzi naukowcy opracowali technologię betonu fotokatalitycznego, który przyczynia się do ograniczenia smogu w naszych miastach.
• PKP Cargo nagrodziła firmę Viktio za stworzenie systemu ModPCar do skuteczniejszej nawigacji przemieszczenia się wagonów ładownych, co ma poprawić konkurencyjność firmy i obniżyć koszty związane z eksploatacją taboru.
• PKP Intercity przekazała nagrodę pieniężną firmie Nexocode, która zaprezentowała projekt asystenta mobilnego podróży dla niepełnosprawnych, aby osoby te mogły za pomocą smartfona zaplanować bezproblemową podróż.

- Jestem pewien, że wszystkie rozwiązania warto rozważyć, przeanalizować i wdrażać, jeżeli mają szansę przynieść oczekiwane efekty – potwierdził minister Adamczyk.

Partnerem artykułu jest Grupa PKP

Wybrane dla Ciebie
Podwójny bolid na niebie? Ten nietypowy meteor to tylko... iluzja
Podwójny bolid na niebie? Ten nietypowy meteor to tylko... iluzja
Zauważona po raz pierwszy. To nowa broń Chin
Zauważona po raz pierwszy. To nowa broń Chin
Graniczą z Rosją. Wybrali system rakietowy tak jak Polska
Graniczą z Rosją. Wybrali system rakietowy tak jak Polska
W Europie powstanie nowa firma kosmiczna. Trzej giganci łączą siły
W Europie powstanie nowa firma kosmiczna. Trzej giganci łączą siły
Nieznana broń Rosjan. Właśnie użyli w Ukrainie
Nieznana broń Rosjan. Właśnie użyli w Ukrainie
Kula ognia. Chińska rakieta zrobiła swoje, a potem spadła na ziemię
Kula ognia. Chińska rakieta zrobiła swoje, a potem spadła na ziemię
Drony, dym i huk nad Warszawą. Trwają wielkie ćwiczenia na wypadek ataku
Drony, dym i huk nad Warszawą. Trwają wielkie ćwiczenia na wypadek ataku
Mogą być lepsze niż F-35. Ukraina chce kupić 150 sztuk
Mogą być lepsze niż F-35. Ukraina chce kupić 150 sztuk
Przyszłość Układu Słonecznego? Biały karzeł wciąż zjada swoje planety
Przyszłość Układu Słonecznego? Biały karzeł wciąż zjada swoje planety
Debiut hiszpańskiego okrętu podwodnego typu S-80. Nowa era floty NATO
Debiut hiszpańskiego okrętu podwodnego typu S-80. Nowa era floty NATO
Ukraina zdecydowała o przyszłości swojego lotnictwa. Nie będą nią F-16
Ukraina zdecydowała o przyszłości swojego lotnictwa. Nie będą nią F-16
Strategiczna umowa dla Polski podpisana. Nawet 600 tys. ładunków rocznie
Strategiczna umowa dla Polski podpisana. Nawet 600 tys. ładunków rocznie