Hyper Poland: chcą, żeby pociągi lewitowały. Potrzebują prawie miliona zł

Polacy mają pomysł na rewolucję w transporcie. Pociąg Hyper Poland nie jeździłby po torze, tylko nad nim... lewitował. Żeby to było możliwe, potrzebują 900 tys. zł. Już uzbierali ponad 600 tys. zł.

Hyper Poland: chcą, żeby pociągi lewitowały. Potrzebują prawie miliona zł
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Adam Bednarek

21.03.2019 | aktual.: 23.03.2019 12:15

Na początku tygodnia pisaliśmy o planach Hyper Poland związanych z pokazaniem modelu pojazdu. Pociąg w skali 1:5, wykorzystując zjawisko lewitacji magnetycznej, będzie poruszał się po zmodyfikowanym torze kolejowym. Budowa prototypu powinna ruszyć jeszcze w tym miesiącu.

Na przełomie 2019 i 2020 roku lewitować ma już pojazd o właściwych rozmiarach. Twórcy mają nawet miejsce, w którym powstanie testowy tor - to tereny pod Łodzią.

– Celem tego testu jest pokazanie, że fundamenty naszej technologii działają. Testy demonstratora będą polegały na krótkim przejeździe pojazdu po torze. Na tym odcinku pojazd będzie kolejno przyspieszał, jechał ze stałą prędkością i hamował, przy czym przy osiągnięciu pewnej szybkości - zacznie również samoczynnie lewitować. Sprawdzimy, czy uda się uzyskać założone osiągi kapsuły, prędkość, przyspieszenie, parametry pracy silnika takie jak moc maksymalna i pobór prądu oraz działanie układu lewitacji – tłumaczy Paweł Radziszewski, dyrektor ds. technologii w Hyper Poland.
Żeby jednak zrealizować wszystkie cele potrzebne są pieniądze. I to całkiem spore.

Hyper Poland rozpoczęło zbiórkę pieniędzy na portalu seedrs.com. Polacy potrzebują 200 tys. euro, czyli niecałych 900 tys. zł. W chwili pisania tekstu uzbierali już prawie 155 tys. euro.

Wygląda na to, że świat uwierzył w polskich inżynierów. Ich pomysł na superszybki pociąg przyszłości nieco różni się od pozostałych wizji. Hyper Poland nie potrzebuje nowych torów czy tuneli.

Jak tłumaczą twórcy, opracowana w Polsce technologia ma pozwolić na to, aby w istniejących już korytarzach kolejowych zamiennie poruszały się zwykłe pociągi oraz superszybkie pociągi magnetyczne. Takie wdrożenie technologii Hyperloop ma być kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle zakładającym budowę od zera infrastruktury próżniowej.

Na gotowych torach pociągi Hyper Poland będą mogły poruszać się z prędkością 300 km/h. Dopiero potem zmodyfikowane tory kolejowe zostaną przykryte pokrywą próżniową, a po obniżeniu ciśnienia powietrza wewnątrz tunelu, prędkość pojazdów wzrośnie do 600 km/h.

– W 2018 roku skupiliśmy się na badaniach, obliczeniach i symulacjach komputerowych, które zakończyły się złożeniem 6 wniosków patentowych na technologię napędu i silnika pojazdu typu hyperloop. W pierwszej połowie 2019 roku zbudujemy model, który potwierdzi nasze założenia teoretycznie. Naocznie będzie można się przekonać o skuteczności opracowanej przez nas technologii – podsumowuje prezes Hyper Poland.

Komentarze (404)