Wyjątkowi goście na ISS. Dla niektórych ich obecność mogła być przerażająca

Wyjątkowi goście na ISS. Dla niektórych ich obecność mogła być przerażająca

Pająki na ISS
Źródło zdjęć: © YouTube.com
Karolina Modzelewska
06.08.2021 14:39

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna jest miejscem różnych eksperymentów. Jak donosi NASA, w celu realizacji jednego z nich, na ISS trafiły pająki. Eksperci chcieli sprawdzić, jak zwierzęta zachowują się w warunkach mikrograwitacji i czy tworzą swoje sieci w taki sam sposób jak na Ziemi.

Pająki poleciały w kosmos w 2011 roku, ale teraz ISS Research przypomniało o badaniu i jego wynikach. W sieci opublikowano również zdjęcia i materiał wideo przedstawiające nietypowych gości Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ich obecność na stacji kosmicznej nie dla każdego mogła być komfortowa, ponieważ niektóre osoby cierpią na arachnofobię, czyli lęk przed pająkami.

Pajki na ISS

Wykorzystując informacje zebrane podczas eksperymentu Commercial Generic Bioprocessing Apparatus Science Insert-05 (CSI-05), BioServe Space Technologies, Baylor College of Medicine oraz NASA opracowały przewodnik edukacyjny o nazwie "Spiders in Space", który może stanowić ciekawe wsparcie dla nauczycieli podczas lekcji biologii.

W trakcie badań naukowcy przyglądali się dwóm pająkom z gatunku Nephila clavipes. Pająki poleciały na ISS wraz z misją STS-134 na pokładzie promu kosmicznego Endeavour. Zwierzęta umieszczono w specjalnym habitacie, który był cały czas monitorowany. Naukowcy analizowali nagrania przedstawiające zachowania pająków w kosmosie i porównywali je z zachowaniami pająków na Ziemi. Udało im się ustalić, że warunki mikrograwitacji nie wpłynęły w większym stopniu na pająki, chociaż w kosmosie sieci były bardziej okrągłe, a zwierzęta pracowały nad nimi zgodnie z określonym harmonogramem.

Nagranie przedstawiające pająki w kosmosie można obejrzeć poniżej: