Uszkodzony Su‑34. Rosyjski samolot ucierpiał w wyniku kolizji drogowej

Samolot uderzeniowy Su-34
Samolot uderzeniowy Su-34
Źródło zdjęć: © Lic. CC BY-SA 4.0, Vitaly V. Kuzmin, Wikimedia Commons | Vitaly V. Kuzmin
Łukasz Michalik

14.12.2023 20:22, aktual.: 15.12.2023 09:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rosyjskie Su-34 ponoszą poważne straty. Do samolotów zestrzelonych nad Ukrainą i zniszczonych w katastrofach lotniczych należy doliczyć egzemplarz, który został uszkodzony przez samych Rosjan. Samolot ucierpiał w bardzo nietypowych okolicznościach – w wyniku kolizji drogowej.

Do uszkodzenia cennej (koszt produkcji jest szacowany na 36 mln dol.) maszyny doszło w nieustalonym czasie – dostępne w internecie źródła wskazują albo na ostatnie tygodnie, albo na początek wojny w Ukrainie, czyli wiosnę 2022 roku.

Udostępniony przez świadków materiał wideo pokazuje zimową scenerię, co pozwala nieco zawęzić zakres dat, w którym mogło dojść do nietypowego wydarzenia.

Na zarejestrowanym materiale wideo widać rosyjski samolot uderzeniowy Su-34. Maszyna została uszkodzona w nietypowych okolicznościach – podczas transportu na przyczepie niskopodwoziowej, która z nieznanych przyczyn znalazła się w przydrożnym rowie.

Pierwszy seryjny Su-34

Przewożony na platformie samolot służył wcześniej – prawdopodobnie – jako pomoc naukowa w Państwowym Uniwersytecie Technicznym w Ufie. Podczas transportu znajdował się w stanie niezdatnym do lotu - miał m.in. zdemontowane skrzydła i usterzenie, a opisujący całe zdarzenie serwis Defence 24 zwraca także uwagę na widoczne oznaki poważnego wyeksploatowania.

Oznaczenia na samolocie pozwalają na jego identyfikację – to pierwszy seryjny Su-34, jaki trafił do rosyjskich sił powietrznych. Samolot należy do serii przedprodukcyjnej i w wyniku modernizacji został doprowadzony do standardu maszyn seryjnych.

Samolot uderzeniowy Su-34

Su-34 to samolot uderzeniowy, będący głęboką modernizacją myśliwskiego Su-27. Maszyna wyróżnia się dwuosobową kabiną pilotów z miejscami załogi umieszczonymi obok siebie, a także charakterystycznym "żądłem" z tyłu kadłuba, kryjącym radiolokator odpowiedzialny za wykrywanie zagrożeń pojawiających się w tylnej półsferze.

Su-34 ma 23 metry długości, ponad 16 rozpiętości skrzydeł i gotowy do lotu waży nawet 38 ton. Samolot ma zasięg 4 tys. km i może przenosić do ośmiu ton uzbrojenia.

Straty rosyjskich Su-34

Od początku wojny w Ukrainie rosyjskie Su-34 poniosły bardzo poważne straty. Spośród około 130-140 maszyn tego typu Rosja straciła co najmniej 20 (tyle potwierdzono, ale liczba strat podawanych przez różne źródła waha się w przedziale 20-30).

Nie wszystkie maszyny zostały zniszczone w walce – intensywna eksploatacja sprzyja bowiem wypadkom, a w ostatnich miesiącach odnotowano co najmniej dwa tego typu zdarzenia. Uszkodzenia odniesione przez Su-34 w wyniku kolizji są trudne do oszacowania – uderzenie przodem maszyny mogło spowodować m.in. uszkodzenie radaru i awioniki.

Warto jednak pamiętać, że Su-34 ma – w porównaniu z samolotami myśliwskimi – wzmocnioną konstrukcję, a kabina pilotów jest chroniona przez pancerz w postaci otaczającej ją od dołu, tytanowej "wanny".

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie