USA. Pentagon opóźnia produkcję myśliwców F‑35. Wśród powodów pandemia koronawirusa
Pentagon po raz kolejny odłożył decyzję o rozpoczęciu wielkoseryjnej produkcji wielozadaniowych myśliwców piątej generacji Lockheed Martin F-35 Lightning II. Na opóźnienia wpłynęła nie tylko pandemia koronawirusa, ale także szereg problemów technicznych.
12.01.2021 | aktual.: 03.03.2022 05:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Według pierwotnych ustaleń, w marcu 2021 roku powinien zakończyć się tzw. etap kluczowy C programu produkcji myśliwców piątej generacji F-35, co oznaczałoby, że maszyny w wersji Block 3F pomyślnie przeszły fazę wstępnych testów operacyjnych i oceny konstrukcji (IOT&E, Initial Operational Test and Evaluation).
Zdaniem Departamentu Obrony USA, pozytywne zakończenie etapu kluczowego C umożliwiłoby rozpoczęcie wielkoseryjnej produkcji wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35 Lightning II. Do tej jednak prędko nie dojdzie, gdyż Pentagon poinformował, że etap IOT&E po raz kolejny zostanie przedłużony. Jak na razie nie podano dokładnej daty jego zakończenia.
Jak poinformowano w specjalnym komunikacie, główną przyczyną przedłużenia fazy IOT&E oprócz ogólnoświatowej pandemii COVID-19 są problemy ze zintegrowaniem F-35 z systemem symulacji JSE.
JSE (Joint Simulation Environment) jest wspólną platformą symulacyjną dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Pozwala ona na prowadzenie wirtualnych ćwiczeń i modelowanie optymalnej struktury połączonych sił uderzeniowych w ramach różnych scenariuszy wojennych. Prace nad oprogramowaniem pozwalającym na symulowanie wielozadaniowych myśliwców F-35 wciąż trwają.
Pentagon przekłada produkcję
Styczniowa decyzja Pentagonu o przełożeniu wielkoseryjnej produkcji F-35 jest już czwartą tego typu. W październiku 2019 roku przesunięto datę zakończenia fazy IOT&E z grudnia 2019 r. na styczeń roku 2020. Następnie podano, że faza testów zakończy się w marcu 2020 roku. Po niewywiązaniu się z terminu, w sierpniu 2020 r. Departament Obrony ogłosił, że faza IOT&E zostanie oficjalnie zakończona w marcu 2021 roku.
Eksperci podkreślają, że opóźnienie wielkoseryjnej produkcji samolotów bojowych nie będzie miało wpływu na tempo dostaw i wdrażania maszyn do poszczególnych rodzajów sił zbrojnych USA. Nie wpłynie również na umowy z partnerami programu F-35 i zagranicznymi odbiorcami.
W 2020 roku amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin zbudował 123 maszyny F-35. To o 18 mniej niż pierwotnie zakładano. Specjaliści przewidują, że spadek tempa produkcji utrzyma się przynajmniej do 2023 roku.
W minionym roku kalendarzowym siły zbrojne USA otrzymały 74 egzemplarze F-35. 31 samolotów trafiło do międzynarodowych partnerów programu, a 18 do innych zagranicznych odbiorców.
Lockheed Martin F-35 Lightning II
F-35 to amerykański jednomiejscowy, jednosilnikowy myśliwiec wielozadaniowy piątej generacji zbudowany przez korporację Lockheed Martin w ramach projektu Joint Strike Fighter. Zakłada on stworzenie maszyny spełniającej wymagania wszystkich rodzajów amerykańskich sił zbrojnych.
Do najważniejszych zadań samolotu należą:
- przeprowadzenie uderzeń na cele lądowe
- walka powietrzna
- walka elektroniczna
- bezpośrednie wsparcie bojowe wojsk lądowych
- bojowe poszukiwanie i ratownictwo
- szkolenie
- wsparcie floty