Tony sprzętu trafią do Ukrainy. To odpowiedź na prośbę Zełenskiego

YPR-765 - zdjęcie ilustracyjne
YPR-765 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © CC BY 2.0 Generic, Domena Publiczna | ISAF Headquarters Public Affairs Office, MC1(SW/AW) John Collins
Karolina Modzelewska

21.05.2024 11:56, aktual.: 21.05.2024 13:08

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Holandia zdecydowała się na przekazanie Ukrainie kolejnych pojazdów opancerzonych. Jak informuje holenderskie ministerstwo obrony, będą to wozy YPR wyposażone w moduły bojowe RCWS (Remote Controlled Weapon Station). Rozwiązanie ułatwi załodze kontrolowanie broni od wewnątrz. Wozy będą mogły również zapewniać wsparcie ogniowe na polu bitwy. Przypominamy, czym wyróżniają się YPR.

Holenderska minister obrony Kajsa Ollongren podczas internetowego spotkania Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy (UDCG), które odbyło się 20 maja br., poinformowała, że Holandia przekaże Ukrainie kolejne pojazdy opancerzone na prośbę prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego. Ollongren zaznaczyła: "Konieczne jest, abyśmy nadal wspierali Ukrainę" i dodała: "Ich walka jest także naszą walką. Tego typu pojazdy opancerzone są bardzo ważne dla Ukrainy. Są zwinne, potrafią szybko przemieszczać oddziały i można ich używać do zadań zwiadowczych, ofensywnych i defensywnych. Zdalnie sterowane uzbrojenie zapewnia strzelcowi dodatkowe bezpieczeństwo".

Holandia przekaże Ukrainie kolejne pojazdy opancerzone

Ministerstwo Obrony Holandii donosi, że pojazdy YPR dotrą na Ukrainę w niedługim czasie. Nie wiadomo jednak, o jaką liczbę wozów chodzi, a także jakie będzie ich dokładne uzbrojenie. Holendrzy już wcześniej dostarczyli Kijowowi łącznie 207 pojazdów YPR różnych typów. Wśród nich są m.in. lekkie opancerzone pojazdy YPR-765, których w Ukrainie współdziałają z polskim czołgami T-72M1. Te maszyny Holandia przekazała już w 2022 r.

Wspomniane pojazdy YPR-765 to rozwiązanie bazujące na zmodyfikowanej wersji gąsienicowego transportera opancerzonego M113A1. Większość z nich została stworzona na licencji w Holandii przez firmę DAF, a pierwsze egzemplarze YPR-765 rozpoczęły swoją służbę w 1979 r. Podstawowa wersja YPR-765 wyposażona jest w karabin maszynowy kal. 12,7 oraz wieżę KBA-B02 z armatą kalibru 25 mm.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: SięKlika #32: Co z tym AI w iOS 18, GPT-4o, Panele fotowoltaiczne na torach, Polska gra Manor Lords

Pojazd może poruszać się z maksymalną prędkością ok. 70 km/h, a jego zasięg szacuje się na 500 km. Ma długość ponad 5 metrów, szerokość ok. 3 metrów i wysokość 2,62 metra. Jego masa to blisko 14 ton. Na pokładzie YPR-765 pomieści się 3-osobowa załoga, w tym kierowca, dowódca i działonowy, a w razie potrzeby zapewnia on transport nawet 7-8 żołnierzom. Pojazd może również służyć do transportu rannych lub przewozu amunicji.

W razie potrzeby YPR-765 może zamienić się w amfibię, na co pozwala mu jego konstrukcja. Wykorzystane w nim gąsienice sprawdzają się zarówno na lądzie, jak i w wodzie. Istotną rolę odgrywa tutaj także wykorzystanie pianki poliuretanowej, wypełniającej wolne przestrzenie pancerza. Pianka zapewnia YPR-765 dodatkową wyporność.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także