Holenderskie YPR-765 już w Ukrainie. Będą wspierać T-72M1 z Polski

Holenderskie YPR‑765 już w Ukrainie. Będą wspierać T‑72M1 z Polski

YPR-765 - zdjęcie ilustracyjne
YPR-765 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © CC BY 2.0 Generic, Domena Publiczna | ISAF Headquarters Public Affairs Office, MC1(SW/AW) John Collins
Karolina Modzelewska
15.05.2022 11:39, aktualizacja: 15.05.2022 16:01

Do Ukrainy trafiły już lekkie opancerzone pojazdy YPR-765, które przekazała Holandia. Będą one współdziałały z polskimi czołgami T-72M1, które już od jakiegoś czasu są wykorzystywane przez Siły Zbrojne Ukrainy. Wyjaśniamy, czym są i jakie mają możliwości YPR-765.

Na oficjalnym profilu Siły Lądowych Sił Zbrojnych Ukrainy pojawiły się zdjęcia, które pokazują ukraińskich żołnierzy doskonalących swoje umiejętności i zdobywających wiedzę na temat obsługi zachodniego sprzętu, w tym amerykańskich transporterów opancerzonych M113. Według serwisu Defence Express zdjęcia przedstawiają wariant YPR-765, który będzie działał razem z polskimi czołgami T-72M1 (czołgi również można zobaczyć na fotografiach).

Holenderskie pojazdy w Ukrainie

YPR-765 to pojazdy bazujące na zmodyfikowanej wersji gąsienicowego transportera opancerzonego M113A1, które weszły do służby w holenderskich siłach zbrojnych w 1979 i zostały z niej wycofane w 2012 roku. Serwis Militarnyj zaznacza, że Holandia może posiadać nawet 500 YPR-765 w swoich magazynach. Większość holenderskich YPR-765 została zbudowana na licencji w Holandii przez firmę DAF, która jest obecnie znana ze swoich ciężarówek.

YPR-765 jest napędzany przez dwusuwowy silnik Detroit Diesel V6 z turbosprężarką o mocy 260 KM. Pojazd może poruszać się z maksymalną prędkością 68 km/h, a jego zasięg na jednym zbiorniku paliwa to 500 km (jeśli pokonuje utwardzane drogi). Konstrukcja YPR-765 sprawia, że może on pełnić rolę amfibii. Jego gąsienice nadają się zarówno do pracy na lądzie, jak i w wodzie, a puste przestrzenie pancerza wypełnione pianką poliuretanową zapewniają mu dodatkową wyporność.

Konstrukcja YPR-765 różni się od konstrukcji M113. W pojeździe wykorzystano kadłub ze spawanego aluminium, z rozmieszczonymi w odstępach pancerzami z laminatu stalowego, które są przykręcone z boku i z przodu. YPR-765 o długości 5,26 m, szerokości 2,82 m i wysokości 2,62 m pomieści na swoim pokładzie 3-osobową załogę (kierowcę, dowódcę, działonowego). Może też przetransportować około 7-8 żołnierzy. W jego uzbrojeniu znajduje się ciężki karabin maszynowy kal. 12,7 mm oraz wieża KBA-B02 z armatą kalibru 25 mm.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie