Holenderskie YPR‑765 już w Ukrainie. Będą wspierać T‑72M1 z Polski

Do Ukrainy trafiły już lekkie opancerzone pojazdy YPR-765, które przekazała Holandia. Będą one współdziałały z polskimi czołgami T-72M1, które już od jakiegoś czasu są wykorzystywane przez Siły Zbrojne Ukrainy. Wyjaśniamy, czym są i jakie mają możliwości YPR-765.

YPR-765 - zdjęcie ilustracyjne
YPR-765 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © CC BY 2.0 Generic, Domena Publiczna | ISAF Headquarters Public Affairs Office, MC1(SW/AW) John Collins
Karolina Modzelewska

15.05.2022 | aktual.: 15.05.2022 16:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na oficjalnym profilu Siły Lądowych Sił Zbrojnych Ukrainy pojawiły się zdjęcia, które pokazują ukraińskich żołnierzy doskonalących swoje umiejętności i zdobywających wiedzę na temat obsługi zachodniego sprzętu, w tym amerykańskich transporterów opancerzonych M113. Według serwisu Defence Express zdjęcia przedstawiają wariant YPR-765, który będzie działał razem z polskimi czołgami T-72M1 (czołgi również można zobaczyć na fotografiach).

Holenderskie pojazdy w Ukrainie

YPR-765 to pojazdy bazujące na zmodyfikowanej wersji gąsienicowego transportera opancerzonego M113A1, które weszły do służby w holenderskich siłach zbrojnych w 1979 i zostały z niej wycofane w 2012 roku. Serwis Militarnyj zaznacza, że Holandia może posiadać nawet 500 YPR-765 w swoich magazynach. Większość holenderskich YPR-765 została zbudowana na licencji w Holandii przez firmę DAF, która jest obecnie znana ze swoich ciężarówek.

YPR-765 jest napędzany przez dwusuwowy silnik Detroit Diesel V6 z turbosprężarką o mocy 260 KM. Pojazd może poruszać się z maksymalną prędkością 68 km/h, a jego zasięg na jednym zbiorniku paliwa to 500 km (jeśli pokonuje utwardzane drogi). Konstrukcja YPR-765 sprawia, że może on pełnić rolę amfibii. Jego gąsienice nadają się zarówno do pracy na lądzie, jak i w wodzie, a puste przestrzenie pancerza wypełnione pianką poliuretanową zapewniają mu dodatkową wyporność.

Konstrukcja YPR-765 różni się od konstrukcji M113. W pojeździe wykorzystano kadłub ze spawanego aluminium, z rozmieszczonymi w odstępach pancerzami z laminatu stalowego, które są przykręcone z boku i z przodu. YPR-765 o długości 5,26 m, szerokości 2,82 m i wysokości 2,62 m pomieści na swoim pokładzie 3-osobową załogę (kierowcę, dowódcę, działonowego). Może też przetransportować około 7-8 żołnierzy. W jego uzbrojeniu znajduje się ciężki karabin maszynowy kal. 12,7 mm oraz wieża KBA-B02 z armatą kalibru 25 mm.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski