​TF-X​ to turecki samolot wielozadaniowy 5. generacji. Ankara przyspiesza budowę

Turcja jest jednym z państw, które podjęły ambitne wyzwanie samodzielnego zbudowania wielozadaniowego samolotu 5. generacji. Program budowy maszyny o nazwie TF-X został ostatnio znacząco przyspieszony. Czym jest TF-X i jakie są jego możliwości?

​TF-X​ to turecki samolot wielozadaniowy 5. generacji. Ankara przyspiesza budowęPrototyp tureckiego samolotu TF-X
Źródło zdjęć: © TAI
Łukasz Michalik
9

Jesienią 2022 roku informowaliśmy o finalnych pracach nad samolotem TF-X, prowadzonych przez Turków. Nowatorska maszyna znajdowała się na końcowym etapie montażu. Zaledwie kilka tygodni później, w styczniu 2023 roku, Turcja udostępniła fotografie pokazujące zmontowany samolot, który – według zapowiedzi – miał opuścić linię montażową 18 marca.

Zapowiedzi okazały się bliskie prawdy, bo 17 marca Turcja poinformowała o przeprowadzeniu prób kołowania nowej maszyny. To potwierdzenie zaawansowania całego projektu i możliwości oblatania samolotu jeszcze w bieżącym roku. Oznacza to, że program rozwoju tureckiej maszyny został bardzo poważnie przyspieszony.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

TF-X - turecki samolot 5. generacji

TF-X (Turkish Fighter – Experimental) jest określany w Turcji także akronimem MMU (Milli Muharip Ucak – narodowy samolot bojowy). Program budowy tej maszyny ruszył w 2010 roku, a przeznaczeniem nowego samolotu miało być zastąpienie w tureckim lotnictwie samolotów F-16 i wciąż eksploatowanych, starych F-4 (wersja F-4E-2020 Terminator).

Według pierwotnych planów TF-X miał – wraz z zamówionymi w USA samolotami F-35 – stanowić w przyszłości filar tureckiego lotnictwa bojowego.

Plany te musiały zostać zmienione po odmowie sprzedaży Turcji F-35. Nastąpiło to po zamówieniu przez Ankarę rosyjskich systemów przeciwlotniczych S-400, co wywołało obawy Amerykanów o możliwość zdobycia przez Rosjan wrażliwych informacji.

Turecki samolot z tureckim uzbrojeniem

Po zablokowaniu przez USA sprzedaży F-35, Rosja zaoferowała Turcji w zamian samoloty Su-35 i Su-57. Ankara zdecydowała się jednak postawić na samolot rodzimej konstrukcji.

Samolot ma 21 metrów długości i 14 metrów rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa przekracza 27 ton, pułap – 17 km, a prędkość sięga (lub – według innych źródeł – przekracza) Mach 2. Warto podkreślić, że turecki samolot będzie uzbrojony w turecką broń – Turcja opracowała i produkuje zarówno pociski powietrze-powietrze krótkiego i średniego zasięgu, jak i kierowane pociski powietrze-ziemia.

Wybrane dla Ciebie

Widać to z kosmosu. Europejskie góry tracą różnorodność genetyczną
Widać to z kosmosu. Europejskie góry tracą różnorodność genetyczną
Belgia kupuje polską broń. Bruksela zainteresowana rakietami Piorun
Belgia kupuje polską broń. Bruksela zainteresowana rakietami Piorun
Ukraińskie drony-wampiry. Nocne koszmary rosyjskich wojsk
Ukraińskie drony-wampiry. Nocne koszmary rosyjskich wojsk
Teleportacja przez internet. Naukowcy dokonali przełomu
Teleportacja przez internet. Naukowcy dokonali przełomu
Zbudowali basen dla wojska. Jest wielki jak boisko piłkarskie
Zbudowali basen dla wojska. Jest wielki jak boisko piłkarskie
Pasmo górskie ukryte pod lodem Antarktydy. Zostało zamrożone w czasie
Pasmo górskie ukryte pod lodem Antarktydy. Zostało zamrożone w czasie
Pokaz siły NATO. Sojusz pokazał zdjęcia
Pokaz siły NATO. Sojusz pokazał zdjęcia
Tajemniczy lot z Chin. Samolot lądował w Pakistanie
Tajemniczy lot z Chin. Samolot lądował w Pakistanie
Myśliwiec F-47 pod specjalnym nadzorem. Pentagon obawia się hakerów z Chin
Myśliwiec F-47 pod specjalnym nadzorem. Pentagon obawia się hakerów z Chin
"Preludium do większych ataków". Ekspert o uderzeniach na Krym
"Preludium do większych ataków". Ekspert o uderzeniach na Krym
Latający pałac Trumpa: Boeing 747-8 Jumbo Jet. W środku jest jakby luksusowo
Latający pałac Trumpa: Boeing 747-8 Jumbo Jet. W środku jest jakby luksusowo
"Wyjątkowe, ale też ryzykowne". Ukraińcy o użyciu S-200
"Wyjątkowe, ale też ryzykowne". Ukraińcy o użyciu S-200