Adaptacyjny silnik dla samolotów F-35. Pentagon podjął decyzję

Kilkuletnie analizy i prace dotyczące nowych silników dla F-35 dobiegły właśnie końca. Pentagon podjął decyzję w sprawie obecnego i przyszłego napędu dla setek samolotów, rozwijanego w ramach Adaptive Engine Transition Program. Jedną z decydujących kwestii okazała się cena i kompatybilność nowego napędu z różnymi wersjami samolotu.

Samoloty F-35 pozostaną z dotychczasowym napędem, który będzie modernizowanySamoloty F-35 pozostaną z dotychczasowym napędem, który będzie modernizowany
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin
Łukasz Michalik

Modernizacja zamiast wymiany – tak można podsumować decyzję Pentagonu, oznaczającą zarazem zakończenie inicjatywy o nazwie Adaptive Engine Transition Program. Jej celem było opracowanie silnika, który – w zależności od aktualnych potrzeb – zmieniałby swoją charakterystykę pracy. Miał oferować niższe spalanie paliwa, większą moc, a także większą elastyczność.

Zamiast produkować adaptacyjny silnik nowej generacji, lotnictwo – jak poinformował sekretarz sił powietrznych USA Frank Kendall – skupi się na ewolucyjnym rozwoju istniejącego silnika F135, opracowanego przez firmę Pratt & Whitney. Jakie są przyczyny takiej decyzji i co oznacza ona dla dalszego rozwoju amerykańskiego samolotu 5. generacji?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Adaptacyjny silnik lotniczy

Program Adaptive Engine Transition (AETP) rozpoczął się w 2016 r., a jego celem było znalezienie następcy dla silnika F135. Do prac przystąpił producent aktualnego napędu F-35, Pratt & Whitney i koncern General Electric Aviation, który zaoferował napęd o nazwie XA100.

Zdaniem decydentów nowy napęd samolotów powinien pasować do każdego wariantu F-35, a jednocześnie nie generować nadmiernych kosztów związanych z modernizacją. Te warunki okazały się decydujące. Nowy silnik mógł być zastosowany tylko w wariantach F-35A i F-35C, czyli – odpowiednio – dla lotnictwa i lotnictwa pokładowego, bez samolotów użytkowanych przez Korpus Piechoty Morskiej.

Zbyt wysoki koszt

Szacowany koszt wymiany silników sięgał 6 mld dolarów, co oznaczałoby, że amerykańskie siły powietrzne mogą otrzymać 50-60 nowych samolotów mniej. Jak stwierdził Frank Kendall: "Nie bylibyśmy w stanie sfinansować AETP".

Mimo decyzji o pozostawieniu F-35 z dotychczasowym napędem, prace poczynione podczas programu Adaptive Engine Transition nie zostaną zmarnowane. Rozwiązania związane z adaptacyjnym napędem mają zostać zastosowane w najnowszym samolocie, nad którym trwają obecnie prace, prowadzone w ramach programu NGAD.

Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm
Dla Rosjan ten system to rewolucja. Wojsko Polskie już takim dysponuje
Dla Rosjan ten system to rewolucja. Wojsko Polskie już takim dysponuje