Adaptacyjny silnik dla samolotów F-35. Pentagon podjął decyzję

Kilkuletnie analizy i prace dotyczące nowych silników dla F-35 dobiegły właśnie końca. Pentagon podjął decyzję w sprawie obecnego i przyszłego napędu dla setek samolotów, rozwijanego w ramach Adaptive Engine Transition Program. Jedną z decydujących kwestii okazała się cena i kompatybilność nowego napędu z różnymi wersjami samolotu.

Samoloty F-35 pozostaną z dotychczasowym napędem, który będzie modernizowanySamoloty F-35 pozostaną z dotychczasowym napędem, który będzie modernizowany
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin
Łukasz Michalik

Modernizacja zamiast wymiany – tak można podsumować decyzję Pentagonu, oznaczającą zarazem zakończenie inicjatywy o nazwie Adaptive Engine Transition Program. Jej celem było opracowanie silnika, który – w zależności od aktualnych potrzeb – zmieniałby swoją charakterystykę pracy. Miał oferować niższe spalanie paliwa, większą moc, a także większą elastyczność.

Zamiast produkować adaptacyjny silnik nowej generacji, lotnictwo – jak poinformował sekretarz sił powietrznych USA Frank Kendall – skupi się na ewolucyjnym rozwoju istniejącego silnika F135, opracowanego przez firmę Pratt & Whitney. Jakie są przyczyny takiej decyzji i co oznacza ona dla dalszego rozwoju amerykańskiego samolotu 5. generacji?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Adaptacyjny silnik lotniczy

Program Adaptive Engine Transition (AETP) rozpoczął się w 2016 r., a jego celem było znalezienie następcy dla silnika F135. Do prac przystąpił producent aktualnego napędu F-35, Pratt & Whitney i koncern General Electric Aviation, który zaoferował napęd o nazwie XA100.

Zdaniem decydentów nowy napęd samolotów powinien pasować do każdego wariantu F-35, a jednocześnie nie generować nadmiernych kosztów związanych z modernizacją. Te warunki okazały się decydujące. Nowy silnik mógł być zastosowany tylko w wariantach F-35A i F-35C, czyli – odpowiednio – dla lotnictwa i lotnictwa pokładowego, bez samolotów użytkowanych przez Korpus Piechoty Morskiej.

Zbyt wysoki koszt

Szacowany koszt wymiany silników sięgał 6 mld dolarów, co oznaczałoby, że amerykańskie siły powietrzne mogą otrzymać 50-60 nowych samolotów mniej. Jak stwierdził Frank Kendall: "Nie bylibyśmy w stanie sfinansować AETP".

Mimo decyzji o pozostawieniu F-35 z dotychczasowym napędem, prace poczynione podczas programu Adaptive Engine Transition nie zostaną zmarnowane. Rozwiązania związane z adaptacyjnym napędem mają zostać zastosowane w najnowszym samolocie, nad którym trwają obecnie prace, prowadzone w ramach programu NGAD.

Wybrane dla Ciebie

Historyczna chwila. Luftwaffe i będące pierwszy raz w Europie JASDF razem
Historyczna chwila. Luftwaffe i będące pierwszy raz w Europie JASDF razem
Czym zatrzymać czołgi Putina? Wielkie zakupy broni przeciwpancernej
Czym zatrzymać czołgi Putina? Wielkie zakupy broni przeciwpancernej
Tajemniczy dron z dodatkowymi kamerami. Rosjanie mają w tym swój cel
Tajemniczy dron z dodatkowymi kamerami. Rosjanie mają w tym swój cel
Nowe informacje o systemie kaucyjnym. Na razie bez pojemników po mleku
Nowe informacje o systemie kaucyjnym. Na razie bez pojemników po mleku
Pierwszy taki przypadek w Rosji. Z początku myśleli, że to ptak
Pierwszy taki przypadek w Rosji. Z początku myśleli, że to ptak
Rekiny wielorybie w Indonezji zagrożone przez działalność człowieka
Rekiny wielorybie w Indonezji zagrożone przez działalność człowieka
Złoty pociąg. Pierwsze prace pod znakiem warunków nadleśnictwa
Złoty pociąg. Pierwsze prace pod znakiem warunków nadleśnictwa
Setki czołgów T-72A. Rosjanie już wiedzą, co z nimi zrobią
Setki czołgów T-72A. Rosjanie już wiedzą, co z nimi zrobią
Ukraiński MiG-29 bombardujący Rosjan. Liczba misji budzi uznanie
Ukraiński MiG-29 bombardujący Rosjan. Liczba misji budzi uznanie
Pierwszy raz w pobliżu Japonii. Dostrzegli tam rosyjskie okręty
Pierwszy raz w pobliżu Japonii. Dostrzegli tam rosyjskie okręty
Kolejna duża umowa. Ponad 1200 wozów dla polskiej armii
Kolejna duża umowa. Ponad 1200 wozów dla polskiej armii
Kosmiczna ekologia. Napęd plazmowy kontra śmieci na orbicie
Kosmiczna ekologia. Napęd plazmowy kontra śmieci na orbicie