Tajemnicze czaszki sprzed miliona lat. Podpowiadają, co łączyło nas z Człowiekiem Smokiem

Czaszka człowieka Yunxian
Źródło zdjęć: © Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication, Yunxian Man Cranium II | Gary Lee Todd

21.05.2024 12:49, aktual.: 21.05.2024 18:02

W latach 1989 i 1990 r. w dystrykcie Yunyang w prowincji Hubei w środkowych Chinach odkryto dwie liczące milion lat czaszki, które należały do nieznanych przedstawicieli ludzkości. Trzecia, podobna czaszka została znaleziona niedaleko tego miejsca w 2022 r. Jej pochodzenie również pozostawało niejasne. Pytania o to, czy czaszki należą do Homo erectus, wczesnych Homo sapiens, czy też mogą być powiązane z tajemniczym azjatyckim "Człowiekiem Smokiem", nie dawały naukowcom spokoju. Nowe badania rzucają jednak nieco więcej światła na odkrycia.

Zespół badawczy przedstawił w nowej, jeszcze niezrecenzowanej pracy, tezę sugerującą, że jedna z odkrytych czaszek, którą udało mu się zrekonstruować, może być bliska ostatniemu wspólnemu przodkowi Homo sapiens i linii Człowieka Smoka - informuje IFLScience. Serwis przypomina też, że Człowiek Smok, inaczej Homo longi, to wymarły gatunek archaicznego człowieka. Jego dobrze zachowana czaszka sprzed 146 000 lat, została odkryta w prowincji Heilongjiang w Chinach w 1933 r.

Człowiekiem Yunxian brakującym ogniwem?

Naukowcy uważają, że Człowiek Smok jest bliżej spokrewniony z Homo sapiens niż z neandertalczykami. Ich zdaniem nie można wykluczyć, że był jednym z Denisowian – tajemniczych, wymarłych "braci" Homo sapiens, dawniej żyjących w Eurazji. Pomimo braku pewności co do jego dokładnego miejsca w drzewie genealogicznym rodzaju Homo, badacze w nowym badaniu zasugerowali ciekawe powiązanie między nim a trzema czaszkami znalezionymi w Yunyang, nazwanymi "Człowiekiem Yunxian".

Zobacz także: SięKlika #32: Co z tym AI w iOS 18, GPT-4o, Panele fotowoltaiczne na torach, Polska gra Manor Lords

Jak informuje IFL Science, badacze dokonali rekonstrukcji czaszki Człowieka Yunxian, głównie bazując na lepiej zachowanym okazie (Yunxian 2), i porównali kształt odbudowanej czaszki z innymi przedstawicielami rodziny Homo. Zauważono, że czaszka Yunxian posiadała mozaikę cech, wiele z nich wskazujących, że mogła należeć do wczesnego przedstawiciela linii Człowieka Smoka. Wyniki badań sugerują, że Człowiek Yunxian, datowany na około 940 000 do 1,1 miliona lat temu, może stanowić ostatniego wspólnego przodka obecnych ludzi i tajemniczego Człowieka Smoka z Azji Wschodniej.

Badacze uważają, że morfologicznie i chronologicznie Człowiek Yunxian jest bliski ostatniemu wspólnemu przodkowi linii Homo sapiens i Człowieka Smoka. Odkrycie to, opublikowane na serwerze preprintów bioRxiv, otwiera nowe perspektywy na zrozumienie procesu ewolucji człowieka, rzucając światło na jego złożoną historię. Niewątpliwie przyszłe badania pozwolą na ustalenie dokładniejszego miejsca Człowieka Yunxian w drzewie genealogicznym człowieka, dostarczając więcej informacji o naszych przodkach i ich ewolucyjnych zagadkach.