Słowacja podpisała umowę ws. 152 CV9035
Rzeczniczka słowackiego ministerstwa obrony Martina Kovaľ Kakaščíková poinformowała o zawarciu przez Bratysławę umowy międzyrządowej ze Szwecją w sprawie zakupu 152 gąsienicowych pojazdów opancerzonych CV90 Mk IV (CV9035). Kontrakt w Sztokholmie podpisali sekretarz stanu słowackiego resortu obrony Marian Majer i jego odpowiednik Peter Sandwall. W związku z warunkiem zaangażowania słowackiego przemysłu obronnego podpisano również odpowiednie umowy z udziałem producenta, BAE Systems Hägglunds AB, i państwowej firmy ZTS – Špeciál.
– Szwedzkie pojazdy CV90 spełniają wymagania sił zbrojnych Słowacji – powiedział Majer po ceremonii podpisania. – Dziś przenieśliśmy współpracę między siłami zbrojnymi i między naszymi krajami na wyższy poziom, ale cieszę się też, że modernizacja naszego wojska postępuje w ciągu ostatnich dwóch lat w tempie niespotykanym od dziesięcioleci.
Całkowite przewidywane koszty zakupu pojazdów, włączając wartość infrastruktury koniecznej do konstrukcji pojazdów u naszego południowego sąsiada, wynoszą około 1,688 miliarda euro. Szwedzkie pojazdy w pododdziałach zmechanizowanych wojsk lądowych staną się następcami bojowych wozów piechoty BVP-1 (z których część już trafiła do Ukrainy) i BVP-2, bojowych wozów rozpoznania BPsV Svatava, transporterów opancerzonych OT-90, samobieżnych wozów rozminowywania SVO i wozów minowania MU-90.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
CV90 będą produkowane i dostarczane w kilku konfiguracjach przy pełnej współpracy słowackiego przemysłu, w tym ZTS – Špeciál jako głównego partnera branżowego BAE Systems. W konstrukcję włączone będą inne słowackie przedsiębiorstwa państwowe i prywatne, co w dłuższej perspektywie ma nieść za sobą wymierne korzyści dla słowackiego przemysłu obronnego.
– Jest to wreszcie prawdziwy zwrot w kierunku budowy ciężkiej brygady zmechanizowanej, do której wystawienia Republika Słowacka zmierza zgodnie z zobowiązaniami przyjętymi w ramach NATO – mówił Jaroslav Naď. – Wreszcie zapewniliśmy znaczący i długoterminowy zysk dziesiątkom firm słowackiego przemysłu obronnego.
Pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone w 2025 roku. Spośród 152 pojazdów 122 zostaną dostarczone w wariancie bojowego wozu piechoty PBOV (pásové bojové obrnené vozidlo, czyli gąsienicowy opancerzony pojazd bojowy) z najnowocześniejszą wieżą serii D z armatą napędową Northrop Grumman / ATK Bushmaster III kalibru 35 milimetrów. Wieża zapewnia załogom CV9035 lepszą ochronę i zwiększoną świadomość sytuacyjną za sprawą najnowszej generacji czujników i elementów rzeczywistości rozszerzonej, zwiększając możliwości CV9035 na polu bitwy. Słowacki CV9035 będzie również wyposażony w aktywny system ochrony pojazdu Iron Fist izraelskiego przedsiębiorstwa Elbit Systems i wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR od Rafael Advanced Defense Systems.
Dwanaście zostanie zbudowanych w konfiguracjach nosiciela karabinów przeciwsprzętowych (PBOV-AP – antimateriálové pušky) i granatników (PBOV-GD – granátometného družstva), prawdopodobnie w proporcji 1:3, gdyż tak zakładały wcześniejsze dokumenty przetargowe. Pozostałe pojazdy będą obejmować warianty wozu dowodzenia (piętnaście), rozpoznawczego (dziewięć), inżynieryjnego i wozu zabezpieczenia technicznego, mające na celu zapewnienie specjalistycznego wsparcia logistycznego na polu walki. Kontrakt obejmuje również systemy szkolno-edukacyjne i symulatory.
Słowacja stała się ósmym użytkownikiem pojazdów rodziny CV90. Z pozostałej siódemki cztery kraje są członkami NATO (Dania, Estonia, Holandia, Norwegia), a dwa wkrótce się nimi staną (Szwecja i Finlandia). Rodzynkiem w tym gronie jest Szwajcaria.
Podpisanie umowy jest jedynie formalnością, gdyż już 28 czerwca słowacki rząd przyjął rekomendację resortu obrony w sprawie wyboru CV90 Mk IV. Istotny wpływ na tę decyzję miały próby na poligonie Wojskowego Instytutu Technicznego i Badawczego (Vojensky technicky a skúšobny ústav, VTSÚ) w Záhoriu. W pokonanym polu pozostały wówczas CV9030, ASCOD 2 i Lynx KF41. W testach poligonowych zabrakło jednego uczestnika postępowania: polskiego Borsuka.
Natomiast 27 sierpnia podczas Międzynarodowych Dni Lotnictwa Slovak International Air Fest 2022 w Malackach Słowacy sprzymierzyli się z Czechami. Zawarto porozumienie w sprawie współpracy przy zakupie i wsparciu eksploatacji tych bwp. Umowa zakłada między innymi zakupy części zamiennych, wymianę doświadczeń w związku z utrzymaniem flot pojazdów, wspólną organizację szkoleń i ćwiczeń oraz udostępnianie informacji odnośnie do eksploatacji pojazdów.
Andrzej Pawłowski, redaktor Konflikty.pl