Samoloty dla Ukrainy. Kijów zamierza kupić tureckie myśliwce 5. generacji KAAN
Samoloty KAAN to najnowsze dzieło tureckiego przemysłu lotniczego. Maszyna, której oblot planowany jest na 2024 roku, ma docelowo zastąpić użytkowane przez Turcję samoloty F-16. Zainteresowanie zakupem nowych samolotów wyraziła także Ukraina.
15.02.2024 20:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Informacja o ukraińskich staraniach, dotyczących zakupu najnowocześniejszego obecnie europejskiego samolotu (międzynarodowe programy jak FCAS, są obecnie na bardzo wczesnym etapie), przekazał ambasador Ukrainy w Turcji Wasyl Bodnar.
Jak poinformował Bodnar, negocjacje w tej sprawie rozpoczęły się jeszcze przed wojną z Rosją. Ukraina jest zainteresowana nie tylko zakupem gotowych samolotów, ale także współudziałem w ich budowie. Ukraińskie firmy mają – zdaniem ambasadora – rywalizować o dostawy silników dla nowych tureckich maszyn.
To zaskakująca informacja w kontekście faktu, że obecnie KAAN jest wyposażony w amerykańskie, produkowane licencyjnie w Turcji silniki General Electric F110, a producent deklaruje, że docelowo trafią do niego nowe silniki, opracowane przez turecką firmę TR Motor.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Warto jednocześnie zaznaczyć, że zanim nowy turecki samolot będzie produkowany seryjnie, mogą minąć długie lata. Obecnie samolot jest na etapie testów prototypu. Planowany na koniec 2023 roku oblot samoloty KAAN został przełożony "o kilka tygodni", do czasu zakończenia naziemnych prób różnych systemów samolotu.
Turecki harmonogram przewiduje, że pierwsze seryjne samoloty tego typu wejdą do służby w 2033 roku.
Samolot 5. generacji KAAN
KAAN to turecki myśliwiec 5. generacji, rozwijany wcześniej pod nazwą TF-X. Choć jest przedstawiany jako maszyna wielozadaniowa, został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o zwalczaniu samolotów przeciwnika i bywa przez producenta przedstawiany także jako myśliwiec przewagi powietrznej.
Wyglądem, a także dwusilnikową konfiguracją i gabarytami (19 metrów długości, 27 ton masy) jest zbliżony do amerykańskiego samolotu F-22 Raptor.
Pierwotna koncepcja tego samolotu zakładała, że KAAN zastąpi eksploatowane obecnie samoloty F-16 i będzie współdziałać z tureckimi F-35. Zakup przez Ankarę rosyjskich systemów przeciwlotniczych S-400 sprawił, że Stany Zjednoczone zablokowały sprzedaż F-35 do Turcji.
Ważnym elementem programu KAAN jest opracowanie przez turecki przemysł kompletu uzbrojenia lotniczego, co odbywa się w ramach programu GÖKTUĞ. Docelowo Turcja chce uniezależnić się pod tym względem od partnerów zagranicznych i wyposażyć swoje samoloty m.in. w rodzime pociski powietrze-powietrze różnych klas.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski