Opóźniony lot myśliwca KAAN. Turcja przesuwa oblot nowego samolotu
KAAN to turecki myśliwiec 5. generacji, znany wcze śniej pod nazwą TF-X. Zbudowana siłami tureckiego przemysłu, we współpracy z koncernem BAE System, maszyna ma w przyszłości zastąpić użytkowaną przez Turcję flotę F-16. Pierwszy lot nowego samolotu, planowany wcześniej na 27 grudnia, został przesunięty.
28.12.2023 | aktual.: 29.12.2023 09:59
Opóźnienie nie jest duże – jak podaje turecki serwis SavunmaSanayiST, samolot ma wznieść się w powietrze w ciągu kilku najbliższych tygodni. Zanim to nastąpi, musi jednak zaliczyć serię testów naziemnych i próbnego kołowania.
To ostatnie z długiej listy prób, weryfikujących gotowość nowej maszyny do lotu. Według źródeł tureckich, KAAN zaliczył już m.in. próby napędu, fotela wyrzucanego, awioniki czy układu sterowania.
Zobacz także: Czy to sprzęt NATO, czy rosyjski?
KAAN - turecki samolot 5. generacji
KAAN to dwusilnikowy samolot 5. generacji zbudowany w technologii stealth. Dość duża maszyna bywa przez twórców określana zarówno mianem samolotu wielozadaniowego, jak i – co odpowiada jego masie i gabarytom – myśliwca przewagi powietrznej.
Początkowo, zanim Turcja nie została wykluczona z programu F-35, zakładano że w przyszłości samolot KAAN zastąpi F-16 i razem z F-35 będzie stanowić filar tureckich sił powietrznych.
Obecnie, gdy Turcja straciła możliwość zakupu F-35, KAAN przedstawiany jest jako alternatywa dla amerykańskich maszyn, której zakup mogą rozważać kraje, mające z różnych powodów ograniczony dostęp do amerykańskich technologii.
Samolot KAAN - dane techniczne
Turecki samolot ma 19 metrów długości, 12 rozpiętości i w konfiguracji startowej waży ok. 27 ton (dla porównania – F-16 waży 16 ton). Samolot ma rozwijać prędkość rzędu Mach 2 i oferować promień działania przekraczający 1000 km.
Maszyna, przypominająca nieco wyglądem amerykański samolot F-22 Raptor, jest wyposażona m.in. w radar AESA, którego zadaniem jest nie tylko wykrywanie celów, ale także walka radioelektroniczna. Wśród przenoszonych sensorów znajduje się także czujnik IRST, pozwalający z odległości kilkudziesięciu kilometrów pasywnie wykrywać inne samoloty.
Turecki samolot z turecką bronią
KAAN ma być zintegrowany z szerokim asortymentem uzbrojenia, w tym przede wszystkim z pociskami opracowanymi przez Turcję w ramach programu GÖKTUĞ, przewidującego samodzielną budowę pocisków powietrze-powietrze czterech typów – od pocisków krótkiego zasięgu naprowadzanych na źródła ciepła po pociski przeznaczone do walki z celami poza zasięgiem wzroku, wyposażone we własne, aktywne głowice radiolokacyjne.
Plan przewiduje, że po oblocie pierwszego egzemplarza dalsze prace rozwojowe samolotu KAAN będą trwały około dekadę, a pierwsze seryjne maszyny wejdą do służby w roku 2033.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski