Samoloty An-2 przy granicy z Ukrainą. Rosja sięga po archaiczne dwupłatowce

Samoloty An-2 przy granicy z Ukrainą. Rosja sięga po archaiczne dwupłatowce
10.03.2022 19:40
Samolot An-2
Samolot An-2
Źródło zdjęć: © Dmitry A. Mottl, Lic. CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Zdjęcia satelitarne pokazują, że na lotnisko w Briańsku w pobliżu granicy Ukrainy z Rosją pojawiły się samoloty o bardzo niecodziennym wyglądzie. Właściwym dla nich miejscem wydaje się raczej muzeum lotnictwa, niż współczesny, międzynarodowy konflikt.

Przemieszczone przez Rosję na nadgraniczne lotnisko samoloty An-2 to dwupłatowe maszyny, napędzane silnikiem tłokowym.

Na polu walki, gdzie są strącane nawet tak zaawansowane konstrukcje, jak wielozadaniowe Su-35 czy uderzeniowe Su-34, los archaicznych, dwupłatowych maszyn wydaje się przesądzony. Do czego Rosja mogłaby chcieć ich użyć?

An-2 na wojnie

Okazuje się, ze stare samoloty zostały już z powodzeniem wykorzystane podczas niedawnej wojny o Górski Karabach. An-2 posłużyły wówczas siłom Azerbejdżanu jako wabik na rozbudowaną obronę przeciwlotniczą Armenii.

Azerskie An-2, po uruchomieniu autopilota i opuszczeniu przez załogę, pełniły tam rolę przynęty na armeńską obronę przeciwlotniczą. Lecące samoloty zmuszały ją do aktywności, a tym samym wystawiały na ataki m.in. z pomocą pocisków, naprowadzających się na źródła emisji radarowych.

Niewykluczone, że podobną rolę przewidują Rosjanie dla swoich "Antków". Mimo ponad dwóch tygodni walk, ukraińska obrona przeciwlotnicza nie została przez Rosjan zniszczona i niemal każdego dnia pojawiają się doniesienia o zestrzeleniu kolejnych rosyjskich samolotów i śmigłowców.

Samolot An-2 - charakterystyka

  • Długość – 12,4 m
  • Rozpiętość – 18,18 m
  • Masa własna – 3500 kg
  • Maksymalna masa startowa – 5500 kg
  • Prędkość maksymalna – 258 km/h
  • Prędkość minimalna – 90 km/h
  • Rozbieg/dobieg – około 220 m

Długowieczny dwupłatowiec

Prototyp An-2 został oblatany w 1947 roku. Od tamtego czasu, przez ponad 40 lat nieprzerwanej produkcji, powstało ponad 18 tys. takich maszyn, z czego znaczna część została zbudowana dzięki licencji w polskich zakładach PZL Mielec.

Samolot An-2 wyróżnia się nietypową w dzisiejszych czasach, dwupłatową konstrukcją. Zastosowanie dwóch płatów miało jednak istotną zaletę – zapewniło bardzo dużą powierzchnię nośną, dzięki czemu samolot potrzebuje do startu zaledwie nieco ponad 200 metrów pasa startowego.

Samoloty tego typu były i nadal są szeroko wykorzystywane na całym świecie. Służą jako maszyny pasażerskie, transportowe, a także jako popularna maszyna w aeroklubach, używana do wynoszenia w powietrze skoczków spadochronowych. Samoloty An-2 służyły także w polskich siłach zbrojnych – ostatni lot wojskowej maszyny tego typu miał w Polsce miejsce w 2012 roku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie