Samoloty An-2 przy granicy z Ukrainą. Rosja sięga po archaiczne dwupłatowce

Zdjęcia satelitarne pokazują, że na lotnisko w Briańsku w pobliżu granicy Ukrainy z Rosją pojawiły się samoloty o bardzo niecodziennym wyglądzie. Właściwym dla nich miejscem wydaje się raczej muzeum lotnictwa, niż współczesny, międzynarodowy konflikt.

Samolot An-2Samolot An-2
Źródło zdjęć: © Dmitry A. Mottl, Lic. CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
Łukasz Michalik

Przemieszczone przez Rosję na nadgraniczne lotnisko samoloty An-2 to dwupłatowe maszyny, napędzane silnikiem tłokowym.

Na polu walki, gdzie są strącane nawet tak zaawansowane konstrukcje, jak wielozadaniowe Su-35 czy uderzeniowe Su-34, los archaicznych, dwupłatowych maszyn wydaje się przesądzony. Do czego Rosja mogłaby chcieć ich użyć?

An-2 na wojnie

Okazuje się, ze stare samoloty zostały już z powodzeniem wykorzystane podczas niedawnej wojny o Górski Karabach. An-2 posłużyły wówczas siłom Azerbejdżanu jako wabik na rozbudowaną obronę przeciwlotniczą Armenii.

Azerskie An-2, po uruchomieniu autopilota i opuszczeniu przez załogę, pełniły tam rolę przynęty na armeńską obronę przeciwlotniczą. Lecące samoloty zmuszały ją do aktywności, a tym samym wystawiały na ataki m.in. z pomocą pocisków, naprowadzających się na źródła emisji radarowych.

Niewykluczone, że podobną rolę przewidują Rosjanie dla swoich "Antków". Mimo ponad dwóch tygodni walk, ukraińska obrona przeciwlotnicza nie została przez Rosjan zniszczona i niemal każdego dnia pojawiają się doniesienia o zestrzeleniu kolejnych rosyjskich samolotów i śmigłowców.

Samolot An-2 - charakterystyka

  • Długość – 12,4 m
  • Rozpiętość – 18,18 m
  • Masa własna – 3500 kg
  • Maksymalna masa startowa – 5500 kg
  • Prędkość maksymalna – 258 km/h
  • Prędkość minimalna – 90 km/h
  • Rozbieg/dobieg – około 220 m

Długowieczny dwupłatowiec

Prototyp An-2 został oblatany w 1947 roku. Od tamtego czasu, przez ponad 40 lat nieprzerwanej produkcji, powstało ponad 18 tys. takich maszyn, z czego znaczna część została zbudowana dzięki licencji w polskich zakładach PZL Mielec.

Samolot An-2 wyróżnia się nietypową w dzisiejszych czasach, dwupłatową konstrukcją. Zastosowanie dwóch płatów miało jednak istotną zaletę – zapewniło bardzo dużą powierzchnię nośną, dzięki czemu samolot potrzebuje do startu zaledwie nieco ponad 200 metrów pasa startowego.

Samoloty tego typu były i nadal są szeroko wykorzystywane na całym świecie. Służą jako maszyny pasażerskie, transportowe, a także jako popularna maszyna w aeroklubach, używana do wynoszenia w powietrze skoczków spadochronowych. Samoloty An-2 służyły także w polskich siłach zbrojnych – ostatni lot wojskowej maszyny tego typu miał w Polsce miejsce w 2012 roku.

Wybrane dla Ciebie
Ślady życia na Marsie? Naukowcy wiedzą, gdzie ich szukać
Ślady życia na Marsie? Naukowcy wiedzą, gdzie ich szukać
Szwedzki samolot przyszłości KFS. Saab podpisał nową umowę
Szwedzki samolot przyszłości KFS. Saab podpisał nową umowę
20 mln dronów rocznie. Ukraińcy mają jeden warunek
20 mln dronów rocznie. Ukraińcy mają jeden warunek
Odrasta im głowa. Zwierzęta inspirują naukowców
Odrasta im głowa. Zwierzęta inspirują naukowców
Rosjanie atakują konwój humanitarny ONZ. Świat oburzony
Rosjanie atakują konwój humanitarny ONZ. Świat oburzony
Testowali go w boju. To nowy dron kamikadze
Testowali go w boju. To nowy dron kamikadze
Czarna dziura rozerwała gwiazdę. Nikt się jej tam nie spodziewał
Czarna dziura rozerwała gwiazdę. Nikt się jej tam nie spodziewał
"Precyzyjne jak skalpel". To dlatego Rosjanie się ich boją
"Precyzyjne jak skalpel". To dlatego Rosjanie się ich boją
Zbudowali nowego abramsa. Wkrótce trafi do armii USA
Zbudowali nowego abramsa. Wkrótce trafi do armii USA
Grecja chce kupić Apache z USA. Część trafi na "kanibalizację"
Grecja chce kupić Apache z USA. Część trafi na "kanibalizację"
Nowe odkrycia. Jak powstają zagadkowe wąwozy na Marsie?
Nowe odkrycia. Jak powstają zagadkowe wąwozy na Marsie?
Współpraca ukraińsko-niemiecka. Podpisano ważne porozumienie
Współpraca ukraińsko-niemiecka. Podpisano ważne porozumienie