Latająca stacja benzynowa dla amerykańskich czołgów

Amerykanie nie ustają w poszukiwaniu nowych rozwiązań technicznych i taktycznych mających im dać przewagę nad przeciwnikami w potencjalnej wojnie. Najnowszym testowanym rozwiązaniem jest tankowanie czołgów M1A2 Abrams z samolotów transportowych. Pierwsza w historii próba tego rodzaju została przeprowadzona na poligonie Fort Bliss Range w Teksasie.

C-130 są przystosowane do operowania z prowizorycznych pasów startowychC-130 są przystosowane do operowania z prowizorycznych pasów startowych
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | USAF

W ramach ćwiczenia samolot transportowy C-130 z 317. Skrzydła Transportowego wylądował na nieutwardzonym, improwizowanym pasie startowym na poligonie, a następnie zatankowano z niego czołg M1A2 Abrams należący do 1. Dywizji Pancernej. Przetaczanie paliwa z C-130 czołgowi zrealizowano z wykorzystaniem systemu Emergency Response Refueling Equipment Kit (ERREK) złożonego z pomp i węży pozwalających na podłączenie się do systemu paliwowego samolotu transportowego.

System ERREK jest opisany przez US Air Force jako mobilne wyposażenie przeznaczone do tankowania i umożliwiające wsparcie logistyczne innych rodzajów sił zbrojnych. Urządzenie umożliwia tankowanie innych pojazdów lądowych czy samolotów bez wyłączania silnika, co znacząco skraca czas całej operacji pozwalając na wykonanie większej liczby lotów, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia usterki. Obsługę samolotu bez wyłączania silnika w amerykańskim żargonie wojskowym określa się jako hot pitting. Obejmuje ona nie tylko tankowanie, ale również ponowne uzbrojenie samolotu, a nawet wymianę załogi. W trakcie ćwiczenia zarówno silniki samolotu jak i czołgu były włączone.

Wykorzystanie samolotu jako mobilnej stacji benzynowej nie jest niczym nowym i było przez Amerykanów wielokrotnie testowane i wykorzystywane operacyjnie, ale jedynie w stosunku do innych maszyn latających – samolotów i śmigłowców. Nigdy wcześniej nie tankowano w ten sposób czołgów. A przecież całe wojska lądowe, a czołgi Abrams w szczególności, zużywają ogromne ilości paliwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Schrony budowane w Polsce

Czołg M1A2 Abrams jest napędzany turbiną gazową AGT-1500 o mocy 1500 KM. Jest to w zasadzie zmodyfikowany silnik śmigłowcowy. Odznacza się wysoką mocą, prostą konstrukcją i niższą masą w porównaniu do silników wysokoprężnych o takiej samej mocy. Ponadto jest bardzo elastyczny i oferuje wysoki moment obrotowy na całym zakresie pracy, dzięki czemu czołgi Abrams mają bardzo dobre przyspieszenie.

Ponadto silnik tego typu jest cichszy od silników wysokoprężnych i może być napędzany różnymi rodzajami paliwa: benzyną, olejem napędowym, paliwem lotniczym czy kerozyną. Ceną za te wszystkie zalety jest wysokie zużycie paliwa. W zbiornikach czołgu mieści się około 500 galonów paliwa, a w zależności od misji i warunków terenowych Abrams zużywa około 60 galonów na godzinę. Na jednym galonie paliwa czołg przejedzie około 0,6 mili.

Samolot transportowy C-130 Hercules i czołg M1A2 Abrams połączone wężem paliwowym
Samolot transportowy C-130 Hercules i czołg M1A2 Abrams połączone wężem paliwowym © Licencjodawca | USAF

Takie ilości paliwa pomnożone przez liczbę czołgów w batalionie czy dywizji i powiększone o tysiące litrów paliwa potrzebnego pozostałym pojazdom dywizji pancernej czy zmechanizowanej są poważnym wyzwaniem dla systemu zaopatrzenia US Army.

Dostarczanie paliwa na pierwszą linię było wyzwaniem właściwie od zawsze, a już na pewno od czasu słynnego rajdu 6. Armii pod dowództwem generała Pattona przez Francję w czasie II wojny światowej. Wtedy część dróg we Francji została całkowicie zamknięta dla wszystkich pojazdów poza tysiącami cystern z paliwem i smarami dla amerykańskich czołgów. Operacja zaopatrywania armii Pattona w paliwo nazywała się Red Ball Express.

Żołnierze podłączający wąż do wlewu paliwa w czołgu
Żołnierze podłączający wąż do wlewu paliwa w czołgu © Licencjodawca | USAF

W czasie operacji ekspedycyjnych z ostatnich lat sytuacja wcale nie była wiele lepsza, ponieważ misje były prowadzone w bardzo trudnych warunkach terenowych i przy stałym zagrożeniu dla linii komunikacyjnych ze strony partyzantów. Ponadto nie można wykluczyć, że w określonych warunkach w walce z równorzędnym przeciwnikiem pewne oddziały nawet tak potężnej armii jak US Army mogą się znaleźć w okrążeniu. Byłaby to jeszcze jedna sytuacja taktyczna, w której dostarczanie paliwa czołgom przez samoloty transportowe mogące operować z lotnisk polowych wydaje się rozsądnym rozwiązaniem.

Ćwiczenia na poligonie Fort Bliss Range nie były pierwszymi tego rodzaju, chociaż pierwszymi w czasie których naprawdę zatankowano czołg. Do testów podłączenia "na sucho" doszło już w grudniu 2022 r. Ponadto testowano również przetaczanie paliwa z latającej cysterny KC-135 do samochodowych cystern HEMTT.

  • Tankowanie czołgu M1A2 Abrams
  • Podłączanie węża do instalacji paliwowej w samolocie C-130
  • Tankowanie czołgu z samolotu w warunkach poligonowych
[1/3] Tankowanie czołgu M1A2 Abrams Źródło zdjęć: Licencjodawca | USAF

Wszystko to ma na celu wypracowanie najlepszej metody szybkiego zaopatrywania wysuniętych oddziałów pancernych działających w rozproszeniu i w oddzieleniu od sił głównych i ich rozbudowanego zaplecza logistycznego. Ma to czynić oddziały pancerne US Army bardziej nieprzewidywalnymi dla przeciwnika i trudniejszymi do zniszczenia. Skuteczna implementacja tego rozwiązania pozwoli również na szybkie zaopatrywanie oddziałów lądowych działających na wyspach Pacyfiku w potencjalnej konfrontacji z Chinami.

Marcin Wołoszyk

Wybrane dla Ciebie
Czas na Marsie płynie inaczej niż na Ziemi. Naukowcy wyliczyli różnicę
Czas na Marsie płynie inaczej niż na Ziemi. Naukowcy wyliczyli różnicę
Już suną w kierunku Ukrainy. Rosjanie ewidentnie wyciągają wnioski
Już suną w kierunku Ukrainy. Rosjanie ewidentnie wyciągają wnioski
Lodowe wulkany na komecie 3I/ATLAS. Nowe zdjęcia pokazują erupcje
Lodowe wulkany na komecie 3I/ATLAS. Nowe zdjęcia pokazują erupcje
Ten grzyb się rozprzestrzenia. Naukowcy z USA ostrzegają
Ten grzyb się rozprzestrzenia. Naukowcy z USA ostrzegają
Myśleli, że to śmieć. Okazało się, że to historyczny wrak
Myśleli, że to śmieć. Okazało się, że to historyczny wrak
Rosyjski kosmonauta odsunięty od misji na ISS. Naruszył przepisy
Rosyjski kosmonauta odsunięty od misji na ISS. Naruszył przepisy
Ledwo pojawił się na froncie. Już zdążył się wykazać
Ledwo pojawił się na froncie. Już zdążył się wykazać
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀