Dania dołącza do programu CAVS. Bazą pojazd z Finlandii

Dania oficjalnie dołączyła do międzynarodowego programu budowy kołowego transportera opancerzonego CAVS (Common Armoured Vehicle System). Do programu należą już Szwecja, Finlandia, Łotwa i Niemcy. Celem jest opracowanie i wdrożenie w tych państwach wspólnego kołowego transportera opancerzonego.

Grono użytkowników tego fińskiego transportera rośnie. Grono użytkowników tego fińskiego transportera rośnie.
Źródło zdjęć: © Patria Group

Program CAVS został zainicjowany w Finlandii. Jego sercem jest kołowy transporter opancerzony Patria 6×6. Patria ma ponad czterdzieści lat doświadczenia w tworzeniu wozów bojowych. W Polsce firma jest znana przede wszystkim z kołowych transporterów opancerzonych Rosomak.

Założeniem programu CAVS jest zaangażowanie w produkcję transporterów lokalnych przemysłów każdego z uczestniczących państw. Dzięki temu zakup owych transporterów przyczynia się nie tylko do zwiększenia zdolności bojowych poszczególnych sił zbrojnych, ale również jest korzystny dla gospodarek tych państw, a jednocześnie, dzięki rozproszonej bazie produkcyjnej, zwiększa się bezpieczeństwo łańcuchów logistycznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czym jest Patria 6x6?

Koncepcja Patrii 6×6 bazuje na wywodzącym się jeszcze z lat 1980-tych transporterze XA-300, chociaż przypomina go jedynie z wyglądu. Współczesny wóz ma budowę modułową pozwalającą na zabudowę różnego wyposażenia specjalistycznego według wymagań zamawiającego. W konfiguracji bazowej w kabinie mieści się dwóch żołnierzy, z których jeden jest kierowcą, a w przedziale desantowym – dziesięciu żołnierzy.

Dotychczas opracowano wersje pojazdu w konfiguracji transportera opancerzonego dla piechoty oraz wozu dowodzenia. Jako podstawowe uzbrojenie przewidziano zdalnie sterowany moduł bojowy Kongsberg Protector RS4, kompatybilny m.in. z karabinem maszynowym Browning M2, sześciolufowym działkiem M134 Gatling oraz granatnikiem automatycznym kalibru 40 mm.

Trwają prace nad wariantami wsparcia ogniowego, które mają być wyposażone w armaty kalibru 105 mm lub 120 mm, a także nad wersją z wieżowym moździerzem 120 mm Patria NEMO. Pojazd oferuje bazowy poziom ochrony balistycznej odpowiadający normom STANAG 2, z możliwością zwiększenia osłony do poziomu STANAG 4 poprzez zastosowanie dodatkowego opancerzenia.

Zamówiono 850 transporterów

Łotwa zamówiła 200 wozów w wersji transportera piechoty. Finlandia zamówiła do tej pory 131 wozów i ma 30 jako opcję. Szwecja zamówiła serię 341 wozów w kilku wariantach specjalistycznych. Niemcy, które również uczestniczą w programie na razie nie zamówiły żadnych pojazdów. Patria 6×6 będzie tam uczestniczyła w przetargu na następcę transportera Fuchs. Łącznie to tej pory zamówiono około 850 transporterów tego typu, z których dostarczono 200.

  • Patria 6x6 przedstawiana jest jako pojazd o dobrej mobilności.
  • Transporter opancerzony Patria 6x6.
  • Patria 6x6.
  • Patria 6x6.
[1/4] Patria 6x6 przedstawiana jest jako pojazd o dobrej mobilności. Źródło zdjęć: Patria |

Wraz z dołączeniem do programu Dania zamówiła 130 transporterów opancerzonych. Zostaną one dostarczone w wersjach: wozu dowodzenia, wozu łączności, ewakuacji medycznej i walki elektronicznej. W tym roku ma zostać dostarczona stosunkowo niewielka liczba pojazdów umożliwiająca rozpoczęcie szkolenia, a skala dostaw ma się znacząco zwiększyć w 2026 r. Całkowity koszt zakupu transporterów wynosi około 250 mln euro. Transportery nie tylko zwiększą zdolności bojowe duńskich wojsk lądowych, ale przyczynią się również do zwiększania kooperacyjności z innymi państwami nordyckimi, które również już zamówiły te transportery.

– Wraz z pozyskaniem kołowych transporterów opancerzonych od Patrii wzmacniamy nasze wojsk lądowe, w szczególności batalion lekkiej piechoty i ciężką brygadę, dając naszym żołnierzom nowoczesne wyposażenie. Równocześnie ważne jest wzmacnianie europejskiego przemysłu obronnego i Dania kupując europejski produkt robi właśnie to – powiedział duński minister obrony Troels Lund Poulsen.

Z racji na wielonarodowość i wspólne zakupy tego samego wozu przez kilka państw Unii Europejskiej program CAVS został zakwalifikowany do programu EDIRPA pozwalającego dofinansować z unijnego budżetu pozyskiwanie nowego uzbrojenia. W 2024 r. program CAVS zyskał dofinansowania w wysokości 60 mln euro. Pieniądze są przeznaczone na sfinansowanie czynności administracyjnych związanych ze wspólnymi zakupami, zwiększaniem kompatybilności operacyjnej i wdrożeniu długookresowych rozwiązań związanych z utrzymaniem i serwisowaniem wozów.

Wybrane dla Ciebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców