Dania dołącza do programu CAVS. Bazą pojazd z Finlandii
Dania oficjalnie dołączyła do międzynarodowego programu budowy kołowego transportera opancerzonego CAVS (Common Armoured Vehicle System). Do programu należą już Szwecja, Finlandia, Łotwa i Niemcy. Celem jest opracowanie i wdrożenie w tych państwach wspólnego kołowego transportera opancerzonego.
Program CAVS został zainicjowany w Finlandii. Jego sercem jest kołowy transporter opancerzony Patria 6×6. Patria ma ponad czterdzieści lat doświadczenia w tworzeniu wozów bojowych. W Polsce firma jest znana przede wszystkim z kołowych transporterów opancerzonych Rosomak.
Założeniem programu CAVS jest zaangażowanie w produkcję transporterów lokalnych przemysłów każdego z uczestniczących państw. Dzięki temu zakup owych transporterów przyczynia się nie tylko do zwiększenia zdolności bojowych poszczególnych sił zbrojnych, ale również jest korzystny dla gospodarek tych państw, a jednocześnie, dzięki rozproszonej bazie produkcyjnej, zwiększa się bezpieczeństwo łańcuchów logistycznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czym jest Patria 6x6?
Koncepcja Patrii 6×6 bazuje na wywodzącym się jeszcze z lat 1980-tych transporterze XA-300, chociaż przypomina go jedynie z wyglądu. Współczesny wóz ma budowę modułową pozwalającą na zabudowę różnego wyposażenia specjalistycznego według wymagań zamawiającego. W konfiguracji bazowej w kabinie mieści się dwóch żołnierzy, z których jeden jest kierowcą, a w przedziale desantowym – dziesięciu żołnierzy.
Dotychczas opracowano wersje pojazdu w konfiguracji transportera opancerzonego dla piechoty oraz wozu dowodzenia. Jako podstawowe uzbrojenie przewidziano zdalnie sterowany moduł bojowy Kongsberg Protector RS4, kompatybilny m.in. z karabinem maszynowym Browning M2, sześciolufowym działkiem M134 Gatling oraz granatnikiem automatycznym kalibru 40 mm.
Trwają prace nad wariantami wsparcia ogniowego, które mają być wyposażone w armaty kalibru 105 mm lub 120 mm, a także nad wersją z wieżowym moździerzem 120 mm Patria NEMO. Pojazd oferuje bazowy poziom ochrony balistycznej odpowiadający normom STANAG 2, z możliwością zwiększenia osłony do poziomu STANAG 4 poprzez zastosowanie dodatkowego opancerzenia.
Zamówiono 850 transporterów
Łotwa zamówiła 200 wozów w wersji transportera piechoty. Finlandia zamówiła do tej pory 131 wozów i ma 30 jako opcję. Szwecja zamówiła serię 341 wozów w kilku wariantach specjalistycznych. Niemcy, które również uczestniczą w programie na razie nie zamówiły żadnych pojazdów. Patria 6×6 będzie tam uczestniczyła w przetargu na następcę transportera Fuchs. Łącznie to tej pory zamówiono około 850 transporterów tego typu, z których dostarczono 200.
Wraz z dołączeniem do programu Dania zamówiła 130 transporterów opancerzonych. Zostaną one dostarczone w wersjach: wozu dowodzenia, wozu łączności, ewakuacji medycznej i walki elektronicznej. W tym roku ma zostać dostarczona stosunkowo niewielka liczba pojazdów umożliwiająca rozpoczęcie szkolenia, a skala dostaw ma się znacząco zwiększyć w 2026 r. Całkowity koszt zakupu transporterów wynosi około 250 mln euro. Transportery nie tylko zwiększą zdolności bojowe duńskich wojsk lądowych, ale przyczynią się również do zwiększania kooperacyjności z innymi państwami nordyckimi, które również już zamówiły te transportery.
– Wraz z pozyskaniem kołowych transporterów opancerzonych od Patrii wzmacniamy nasze wojsk lądowe, w szczególności batalion lekkiej piechoty i ciężką brygadę, dając naszym żołnierzom nowoczesne wyposażenie. Równocześnie ważne jest wzmacnianie europejskiego przemysłu obronnego i Dania kupując europejski produkt robi właśnie to – powiedział duński minister obrony Troels Lund Poulsen.
Z racji na wielonarodowość i wspólne zakupy tego samego wozu przez kilka państw Unii Europejskiej program CAVS został zakwalifikowany do programu EDIRPA pozwalającego dofinansować z unijnego budżetu pozyskiwanie nowego uzbrojenia. W 2024 r. program CAVS zyskał dofinansowania w wysokości 60 mln euro. Pieniądze są przeznaczone na sfinansowanie czynności administracyjnych związanych ze wspólnymi zakupami, zwiększaniem kompatybilności operacyjnej i wdrożeniu długookresowych rozwiązań związanych z utrzymaniem i serwisowaniem wozów.