Problem z Su-57. Rosyjski samolot stealth widoczny dla zachodnich radarów
Rosjanie przedstawiają Su-57 jako maszynę 5. generacji. Oznacza to, że samolot, obok zaawansowanej awioniki, wysokiej manewrowości czy zdolności do osiągania prędkości supercruise, ma oferować także cechy stealth, czyli trudnowykrywalność. Ta ostatnia jest jednak dyskusyjna.
Analizę możliwości Su-57 opublikował serwis Bulgarian Military, odwołujący się do źródeł rosyjskich. Ich przekaz nie jest spójny: cechy, którymi chwalą się producenci samolotu nie znajdują potwierdzenia w oficjalnie udostępnionych danych technicznych.
Bulgarian Military zwraca uwagę przede wszystkim na kwestię trudnowykrywalności rosyjskiego samolotu i ujawnioną przez Rosjan skuteczną powierzchnię odbicia (SPO) - wartość pokazującą zdolność samolotu do obijania fal radarowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?
Dla dużych samolotów zaprojektowanych bez uwzględnienia cech stealth wartość ta sięga kilkudziesięciu metrów kwadratowych. Dla nowszych maszyn - jak samoloty wielozadaniowe 4. generacji (np. F-16 czy MiG-29) - wynosi kilka metrów kwadratowych.
Technologiczna przepaść
Według Bulgarian Military dla F-35 współczynnik ten wynosi od 0,001 do 0,005 metra kwadratowego, gdy dla Su-57 sięga od 0,1 do 1 metra kwadratowego. Samolot amerykański i rosyjski dzieli zatem technologiczna przepaść. Co to oznacza w praktyce?
Nawet przy założeniu, że SPO dla Su-57 jest bliska niższej z podawanych wartości - czyli 0,1 metra kwadratowego - oznacza to, że samolot może być wykrywany przez współczesne systemy radiolokacyjne.
Zdaniem autora analizy systemy takie jak Patriot, NASAMS czy SAMP/T mogą rosyjski samolot wykryć z odległości - w zależności od konkretnego systemu - od kilkudziesięciu do nawet 100 kilometrów.
Stealth to nie wszystko
Bulgarian MIlitary zwraca przy tym uwagę, że możliwość wykrycia i zestrzelenia Su-57 zależy nie tylko do wartości SPO, ale także od stosowanej przez pilotów tych maszyn taktyki czy skuteczności rosyjskich systemów walki radioelektronicznej. Mimo tego w większości analizowanych scenariuszy zachodnie systemy przeciwlotnicze będą miały wystarczająco dużo czasu, aby skutecznie zaatakować wykryty Su-57.
Analizę możliwości rosyjskiego samolotu kończy wypowiedź Johna Venable’a, byłego pilota F-16 i analityka Mitchell Institute for Aerospace Studies: "stealth otwiera drzwi, ale liczy się walka".
F-35 dowiódł swojej skuteczności działając bez przeszkód m.in. w przestrzeni powietrznej Syrii czy Iranu. Choć Rosjanie twierdzą, że Su-57 także został przetestowany w walce, działo się to w warunkach, gdzie nowoczesne systemy przeciwlotnicze nie stanowiły zagrożenia.