Prawda wyszła na jaw. Zezłomowali 1000 maszyn, zamiast dać Ukrainie

Prawda wyszła na jaw. Zezłomowali 1000 maszyn, zamiast dać Ukrainie

Czołg Challenger 2 używany przez Ukraińców
Czołg Challenger 2 używany przez Ukraińców
Źródło zdjęć: © X | Challenger Tank In Ukraine
Mateusz Tomczak
20.01.2024 12:40, aktualizacja: 20.01.2024 13:12

W ciągu ostatnich dwóch lat Wielka Brytania zezłomowała ok. 1000 pojazdów i samolotów. Ukraińskie media szeroko komentują ujawniony raport i sugerują, że przynajmniej część tego sprzętu lub części zamiennych mogła pomóc w walce z Rosją.

Od 24 lutego 2022 r. brytyjski rząd pozbył się łącznie 1044 pojazdów i 48 samolotów, które należały do tamtejszych sił zbrojnych. Dane pochodzą z brytyjskiego "Defense Journal". Brakuje w nim niektórych szczegółów, chociażby konkretnych dat zawieranych kontraktów na utylizację sprzętu czy cen związanych z przypadkami, kiedy pojazdy/samoloty były sprzedawane. Mimo tego można dostrzec kilka interesujących pozycji, na które zwraca uwagę m.in. ukraiński portal Defence Express specjalizujący się w tematyce militarnej i szeroko komentujący trwającą wojnę.

Jako przykład bolesny z ukraińskiego punktu widzenia wymieniane są w szczególności spisane na straty pojazdy terenowe, pojazdy opancerzone lub ciągniki siodłowe, których armia obrońców potrzebuje w dużej liczbie. Defence Express zauważa, że Kijów musiał ratować się dodatkowymi kontraktami i kupić np. niemieckie tankietki Wiesel.

Utylizacja brytyjskich czołgów

Jeszcze bardziej niezrozumiała wydaje się Ukraińcom utylizacja komponentów do czołgów Challenger i Challenger 2. Łatwo wyobrazić sobie inne ich przeznaczenie. W zeszłym roku rząd Wielkiej Brytanii przekazał Ukrainie kilkanaście czołgów Challenger 2.

To brytyjski czołg podstawowy trzeciej generacji. Maszyna dorobiła się miana "niezniszczalnej", gdyż dysponuje mocnym wielowarstwowym pancerzem Chobham/Dorchester. Udział w walkach na froncie tego kolosa ważącego ponad 60 t i wyposażonego w silnik o mocy 1200 KM sprawia jednak, że wiele komponentów się zużywa, niektóre mogą zostać uszkodzone i dodatkowe części zamienne w niektórych sytuacjach mogą okazać się zbawienne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ukraińcy o brytyjskich samolotach

Mniej kontrowersje są dla Ukraińców brytyjskie samoloty, które zostały sprzedane lub zezłomowane. W ich ocenie z raportu Defense Journal wynika, że tylko E-3 Sentry mogłaby okazać się pomoce, ale musiałby cechować się odpowiednim stanem technicznym, co do którego są tu wątpliwości. To samoloty wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej wyposażone w wiele skomplikowanych systemów elektronicznych i radarów.

Ich naprawa jest zdecydowanie trudniejsza niż ma to miejsce w przypadku większości pojazdów naziemnych. Inne typy samolotów wymienione w raporcie zostały ocenione jako bezużyteczne, wiec ich sprzedaż lub utylizacja faktycznie była jedyną słuszną opcją.

Niewykluczone, że część zutylizowanego brytyjskiego sprzętu ostatecznie trafiła do Ukrainy przez pośredników i organizacje charytatywne. W ocenie Defence Express znacznie efektywniejsze byłoby jednak przekazanie całego tego sprzętu bezpośrednio ukraińskiemu wojsku.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie