Powstaje kosmiczny samolot hipersoniczny. Zasili flotę niemieckiego wojska

Niemiecka firma Polaris Spaceplanes podpisała umowę z Bundeswehrą, dotyczącą zaprojektowania dwustopniowego pojazdu hipersonicznego o pełnej funkcjonalności. Powstanie też nowe centrum testowe nad Bałtykiem.

Przyszły prototyp samolotu hipersonicznego (Polaris Spaceplanes)
Przyszły prototyp samolotu hipersonicznego (Polaris Spaceplanes)
Źródło zdjęć: © POLARIS Spaceplanes
oprac. AMM

Niemiecka firma Polaris Spaceplanes z siedzibą w Bremie pracuje nad stworzeniem do 2028 roku prototypu samolotu hipersonicznego wielokrotnego użytku dla niemieckiego wojska - Bundeswehry. Pojazd ten ma pełnić rolę platformy do badań naukowych z potencjalnym zastosowaniem w celach wojskowych. Samolot będzie mógł startować i lądować na zwykłych pasach startowych oraz wykonywać loty suborbitalne. Kontrakt przewiduje także możliwość współfinansowania kolejnych etapów przez wojsko, w tym budowy i przeprowadzania testów lotu w pełnowymiarowej skali.

Nowy samolot będzie rozpędzał się do prędkości Mach 5

Prototypy samolotów hipersonicznych powstające dla Niemców
Prototypy samolotów hipersonicznych powstające dla Niemców© Polaris Spaceplanes

Idea polega na wykorzystaniu klasycznych silników turboodrzutowych do startu i wznoszenia, a następnie uruchomieniu rakietowego napędu, aby rozpędzić maszynę do prędkości przekraczającej 5 Mach. Założenia programu przewidują, że samoloty te będą bezzałogowe, jednakże firma Polaris zakłada możliwość przewożenia astronautów w ramach suborbitalnych lotów treningowych.

Do 2028 roku firma ma zamiar zaprezentować kompletne prototypy samolotów wielokrotnego użytku. Polaris zaczyna realizację od coraz większych bezzałogowych modeli w pomniejszonej skali. Największy z wykorzystywanych dotychczas demonstratorów ma długość pięciu metrów i masę 240 kg. W planach na bieżący rok jest uruchomienie modelu o długości 8 metrów i masie od 1,5 do 2 ton.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowe samoloty hipersoniczne będą na razie bezzałogowe

Założenia projektowe przewidują, że nowe modele będą operować bez załogi, chociaż Polaris Spaceplanes nie wyklucza w przyszłości możliwości transportu astronautów w ramach suborbitalnych misji treningowych.

Docelowy, pełnowymiarowy samolot posłuży jako pierwszy stopień w systemie dostarczania ładunków na orbitę. Drugi stopień najprawdopodobniej stanowić będzie niewielka rakieta. Program ma na celu umożliwienie transportu satelitów o masie do jednej tony na orbitę.

Niemiecka firma chce stworzyć nowe centrum testowe nad Bałtykiem

Wysoka prędkość stanowi obecnie priorytet w badaniach obronnych wielu państw z uwagi na możliwości efektywnego wykorzystania w pociskach rakietowych oraz tani i szybki dostęp do przestrzeni kosmicznej. Polaris Spaceplanes, dążąc do stworzenia systemów hipersonicznych wielokrotnego użytku, przyczynia się do zapewnienia Niemcom platformy testowej do sprawdzania nowych technologii, w tym ochron termicznych oraz zaawansowanych systemów napędowych.

Na początku roku Polaris ogłosiło zamiar stworzenia nowego centrum testowego w Peenemünde nad Morzem Bałtyckim. Tam będą przeprowadzane próby lotu zaawansowanych konstrukcji wojskowych. Historia tego miejsca sięga okresu III Rzeszy, gdy było ono centrum badań nad nowymi typami broni, w tym nad pociskami V-1 i V-2.

wiadomościnaukamilitaria

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)