Chińska rewolucja lotnicza. W godzinę do dowolnego miejsca na świecie
Chińscy naukowcy z sukcesem przetestowali nowy tzw. silnik detonacyjny na naftę, co może zrewolucjonizować podróże lotnicze. Pierwsze udane testy za nimi. Szacują, że powstanie samolotu pasażerskiego, zdolnego do lotu w dowolne miejsce na świecie w ciągu godziny, to kwestia najbliższych lat.
Chińscy naukowcy ogłosili sukces w testowaniu innowacyjnego silnika, który może zrewolucjonizować podróże lotnicze dzięki wykorzystaniu klasycznej nafty lotniczej jako paliwa. Nowoczesny silnik, który ma pozwolić na loty z prędkością 16 machów, równą 20 tys. km na godz., jest w stanie skrócić czas podróży międzykontynentalnych do jedynie pół godziny.
Nowa era w lotnictwie
Silnik, tzw. detonacyjny, działa poprzez generowanie fali uderzeniowej, osiągającej prędkość wyższą niż dźwięk, dzięki szybkim wybuchom mieszanki paliwa. Kluczowym wyzwaniem, które rozwiązali chińscy badacze, była zmiana stosowanego paliwa na bezpieczniejszą i bardziej powszechną naftę lotniczą, chociaż jej detonacja była trudniejsza do osiągnięcia. Wprowadzili do komory specjalne wypuklenie, które inicjuje niezbędne wybuchy.
Pierwsze testy konstrukcji prototypowego samolotu Yunxing, które przeprowadzili naukowcy z Chińskiej Akademii Nauk, zakończyły się powodzeniem. Zespół pod kierunkiem Hana Xina z Instytutu Mechaniki Chińskiej Akademii Nauk wyjaśnił, że fala uderzeniowa ściska i zapala mieszankę, tworząc tym samym potężny front eksplozji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Samolot wytrzymał ekstremalne warunki podczas lotu w specjalnym tunelu JF-12 w Pekinie, symulującym pełne środowisko wysokiej prędkości. Wyniki opublikowane w magazynie "Journal of Experiments in Fluid Mechanics" oznaczały, że silnik ten jest tysiąckrotnie bardziej wydajny w spalaniu niż konkurencyjne systemy strumieniowe dla prędkości hipersonicznych.
Przyszłość podróży lotniczych
Perspektywy rozwoju samolotów pasażerskich z zastosowaniem tej technologii są obiecujące. Przy prędkościach do 16 machów samoloty te mogłyby stać się rzeczywistością w ciągu najbliższej dekady, po rozwiązaniu wyzwań związanych z temperaturami działającymi na powierzchnie pojazdów hipersonicznych. Ponadto, nowy silnik, z krótszą o 85 proc. komorą spalania niż w silnikach typu scramjet, zmniejsza masę konstrukcji i może zwiększyć zasięg lotu.
W testach przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym JF-12 w Pekinie, silnik osiągnął prędkość ponad 7 machów. Fala uderzeniowa, która powstaje w wyniku ultraszybkich wybuchów, zapewnia potężny ciąg, a konstrukcja silnika jest prostsza i lżejsza niż w przypadku innych technologii.
Chińscy badacze planują, że do 2030 roku powstanie samolot pasażerski zdolny do lotu w dowolne miejsce na świecie w ciągu godziny. Przy prędkości 16 machów, podróż z Szanghaju do Los Angeles mogłaby trwać zaledwie pół godziny. Jeżeli zostanie wdrożony także w technologii wojskowej, pozwoli na rozwój nowej generacji rakiet, dronów i bombowców, co może zapewnić przewagę strategiczną w przyszłych konfliktach.