Polskie Herculesy będą serwisowane w Poznaniu. Umowa dla WZM
Poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne podpisały z BAE Systems umowę na serwisowanie wozów zabezpieczenia technicznego M88 Hercules, służących w polskim wojsku wraz z czołgami Abrams. Umowa jest zwieńczeniem długich starań, poprzedzających certyfikację WZM potwierdzającą zdolność polskiej firmy do obsługi amerykańskiego sprzętu.
Umowa zawarta przez BAE Systems i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne przewiduje, że w Poznaniu będą serwisowane pojazdy M88A2 Hercules (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lift and Evacuation) eksploatowane przez Polskę. Zakres prac przewiduje zarówno bieżącą eksploatację i utrzymanie sprawności maszyn, jak również naprawy i remonty.
Do Polski pojazdy M88A2 Hercules dotarły wraz z czołgami Abrams, jako przeznaczone dla nich wozy zabezpieczenia technicznego. Polska zamówiła łącznie 38 pojazdów tego typu mających współdziałać z czołgami M1A1 i M1A2.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?
M88A2 – choć jest podstawowym wozem zabezpieczenia technicznego US Army – to pojazd technicznie przestarzały, zaprojektowany w latach 50. XX wieku i zbudowany na podzespołach czołgu M48.
Wóz zabezpieczenia technicznego M88A2
W przeciwieństwie do większości współczesnych wozów zabezpieczenia technicznego, M88A2 jest przede wszystkim pojazdem ewakuacyjnym – służy do holowania uszkodzonych czołgów. Choć przedstawiciele BAE Systems podkreślają, że Hercules jest zdolny do holowania Abramsa, w praktyce – ze względu na masę amerykańskich czołgów – do ich sprawnej ewakuacji potrzebne są aż dwa wozy M88A2.
Atutem M88A2 jest za to żuraw o znacznym udźwigu, pozwalający na podniesienie dowolnego elementu abramsa, z wieżą i układem napędowym włącznie. Jego funkcjonalność jest jednak ograniczona ze względu na nieruchome ramię – poruszanie żurawiem wymaga manewrowania całym pojazdem.
US Army jest świadoma ograniczeń aktualnie użytkowanego wozu zabezpieczenia technicznego, dlatego prowadzi obecnie prace nad jego następcą – wariantem M88A3 o znacznie większych możliwościach, zdolnym do samodzielnego holowania czołgu Abrams.