Polskie Herculesy będą serwisowane w Poznaniu. Umowa dla WZM

Poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne podpisały z BAE Systems umowę na serwisowanie wozów zabezpieczenia technicznego M88 Hercules, służących w polskim wojsku wraz z czołgami Abrams. Umowa jest zwieńczeniem długich starań, poprzedzających certyfikację WZM potwierdzającą zdolność polskiej firmy do obsługi amerykańskiego sprzętu.

Wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 HerculesWóz zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik

Umowa zawarta przez BAE Systems i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne przewiduje, że w Poznaniu będą serwisowane pojazdy M88A2 Hercules (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lift and Evacuation) eksploatowane przez Polskę. Zakres prac przewiduje zarówno bieżącą eksploatację i utrzymanie sprawności maszyn, jak również naprawy i remonty.

Do Polski pojazdy M88A2 Hercules dotarły wraz z czołgami Abrams, jako przeznaczone dla nich wozy zabezpieczenia technicznego. Polska zamówiła łącznie 38 pojazdów tego typu mających współdziałać z czołgami M1A1 i M1A2.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?

M88A2 – choć jest podstawowym wozem zabezpieczenia technicznego US Army – to pojazd technicznie przestarzały, zaprojektowany w latach 50. XX wieku i zbudowany na podzespołach czołgu M48.

Wóz zabezpieczenia technicznego M88A2

W przeciwieństwie do większości współczesnych wozów zabezpieczenia technicznego, M88A2 jest przede wszystkim pojazdem ewakuacyjnym – służy do holowania uszkodzonych czołgów. Choć przedstawiciele BAE Systems podkreślają, że Hercules jest zdolny do holowania Abramsa, w praktyce – ze względu na masę amerykańskich czołgów – do ich sprawnej ewakuacji potrzebne są aż dwa wozy M88A2.

Atutem M88A2 jest za to żuraw o znacznym udźwigu, pozwalający na podniesienie dowolnego elementu abramsa, z wieżą i układem napędowym włącznie. Jego funkcjonalność jest jednak ograniczona ze względu na nieruchome ramię – poruszanie żurawiem wymaga manewrowania całym pojazdem.

US Army jest świadoma ograniczeń aktualnie użytkowanego wozu zabezpieczenia technicznego, dlatego prowadzi obecnie prace nad jego następcą – wariantem M88A3 o znacznie większych możliwościach, zdolnym do samodzielnego holowania czołgu Abrams.

Wybrane dla Ciebie
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach