Polska zamawia mosty pontonowe PFM. Teraz wojsko używa 50-letnich zabytków

Polskie wojsko niebawem zyska nowe możliwości forsowania rzek. Muzealne mosty pontonowe PP-64 Wstęga, wyprodukowane w latach 60., doczekały się w końcu następców. Zastąpią je francuskie parki pontonowe PFM (Pont Flottant Motorisé), które koncern CNIM dostarczy w ramach programu Daglezja-P.

Czołgi Abrams podczas przeprawy - zdjęcie ilustracyjneCzołgi Abrams podczas przeprawy - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Defense.gov, Domena publiczna | Lance Cpl. Damarko Bones
Łukasz Michalik

1,5 mld złotych to maksymalny koszt programu zakupu przez Polskę nowych parków pontonowych, jak wojsko nazywa zestawy, służące do budowy pływających mostów. Jeden zestaw PFM ma kosztować maksymalnie 115 mln, a zestawy – docelowo może ich być 13 - mają być dostarczane sukcesywnie, ostatni do końca 2026 roku.

Każdy z parków pozwala na budowę mostu o długości do 100 metrów. Francuski producent - koncern CNIM - podkreśla przy tym dużą elastyczność swojego rozwiązania. Zamiast ciągłego mostu, moduły PFM mogą użyte w roli dwóch promów, dysponujących własnym napędem, o nośności – dla pojazdów gąsienicowych - MLC 70.

Francuski most na polskich Jelczach

MLC (Military Load Classification) to natowski system klasyfikacji obciążenia, gdzie każdy z używanych przez wojsko pojazdów ma przypisaną odpowiednią klasę, odpowiadającą nośności mostów czy przepraw. MLC 70 oznacza w tym przypadku możliwość przeprawiania 70-tonowego czołgu. Dla pojazdów kołowych nośność promów jest wyższa – wynosi MLC 96.

Zestawy będą wyposażone w polskie pojazdy – w skład każdego wejdzie 12 ciągników siodłowych Jelcz z naczepami, 8 modułów pontonowych z napędem i 4 rampy najazdowe, a także dodatkowy Jelcz ze sprzętem, pozwalającym na budowę i obsługę przeprawy.

Przeprawa dla Abramsów

Nowy sprzęt pozwoli na przeprawienie każdego z użytkowanych przez Polskę czołgów – w przyszłości także Abramsów M1A2 SEP v.3, w tym również na platformach transportowych. Park PFM zastąpi archaiczne, używane do tej pory zestawy PP-64 Wstęga.

Następca dla mostu PP-64 Wstęga

PP-64 Wstęga został zaprojektowany w Polsce w latach 60., z wykorzystaniem rozwiązań z radzieckiego parku pontonowego PMP. P-64 Wstęga pozwala na budowanie przepraw o długości do 100 metrów i nośności od 40 (wariant pojedynczy) do 80 ton w wariancie, gdy połączone są dwie wstęgi mostu.

Stary sprzęt projektowany z myślą o czołgach T-55 nie spełnia już współczesnych wymagań. Dotyczy to zarówno znacznej liczby żołnierzy, potrzebnych do obsługi mostu, jak i jego nośności, niewystarczającej w przypadku współczesnych czołgów, zwłaszcza w przypadku, gdy są one przeprawiane na lawetach transportowych.

Warto podkreślić, że o ile polskie czołgi mogą pokonywać przeszkody wodne albo po dnie, albo przy pomocy parków pontonowych (stare amfibie o zbyt małej nośności zostały dawno wycofane), to zarówno stare BWP-1, kołowe transportery opancerzone Rosomak, jak i nowe bojowe wozy piechoty Borsuk, mają możliwość pływania.

Wybrane dla Ciebie
Karpaty zmieniają się w dzicz. Badacze: to otwiera szlaki dla niedźwiedzi
Karpaty zmieniają się w dzicz. Badacze: to otwiera szlaki dla niedźwiedzi
"Bóg wojny w powietrzu". Chiny testują tajemniczą maszynę
"Bóg wojny w powietrzu". Chiny testują tajemniczą maszynę
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Nowa przełomowa technologia? Polscy fizycy opracowali superczułe radio
Nowa przełomowa technologia? Polscy fizycy opracowali superczułe radio
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀