Parasol NATO nad Trójmiastem. Fregata Luigi Rizzo weszła do Gdyni
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Włoska fregata rakietowa Luigi Rizzo projektu FREMM weszła do Portu Wojennego w Gdyni. Jednostka przybywa do Polski, zastępując fregatę Antonio Marceglia, która powróciła do swojego macierzystego portu. Włoskie okręty rotacyjnie dyżurują w Polsce w ramach sojuszniczego wsparcia, będącego reakcją na rosyjską napaść na Ukrainę.
Włoskie okręty dyżurują w Polsce od maja 2023 roku, kiedy to – jako pierwszy – przybył z sojuszniczym wsparciem niszczyciel rakietowy Caio Duilio. Poza wizytami w nadbałtyckich portach włoskie okręty pełnią także służbę patrolową na Bałtyku.
Ich zadaniem jest monitorowanie żeglugi, ale także ochrona morskiej infrastruktury i – podczas postoju w portach – zapewnienie instalacjom portowym i pobliskim miastom ochrony przeciwlotniczej. Uzupełniają ją również stacjonujące w Polsce, włoskie samoloty.
Fregaty projektu FREMM
Luigi Rizzo i inne fregaty projektu FREMM to silnie uzbrojone, duże i nowoczesne jednostki, reprezentujące międzynarodowy projekt, który w międzyczasie doczekał się aż 20 zwodowanych okrętów.
Zobacz także: Czy to sprzęt NATO, czy rosyjski?
Fregaty projektu FREMM to efekt współpracy francusko-włoskiej. Pierwszym reprezentantem tworzonego od początku wieku projektu jest francuski okręt Aquitaine, przyjęty do służby w 2012 roku.
Od tamtego czasu Włosi wybudowali dla własnej marynarki wojennej osiem jednostek projektu FREMM (jako typ Carlo Bergamini, dwie kolejne są w budowie), a Francuzi (jako typ Aquitaine) siedem.
Okręty tego typu - zbudowane we francuskich i włoskich stoczniach - eksploatuje także Egipt i Maroko, a budowę własnych fregat Constallation, bazujących na projekcie FREMM, prowadzą Stany Zjednoczone.
Fregaty FREMM – uzbrojenie przeciwlotnicze
Fregaty rakietowe projektu FREMM mają – w zależności od wariantu – 142-145 m długości, wypierają 6-6,7 tys. ton i są obsługiwane przez ok. 130-osobową załogę. Zasięg okrętu przekracza 6 tys. mil morskich, a jego prędkość maksymalna sięga 30 węzłów.
Narodowe wersje fregat różnią się także liczbą śmigłowców pokładowych – okręty francuskie przewożą po jednym, gdy na włoskich stacjonują po dwie maszyny.
Głównym uzbrojeniem okrętu są pociski manewrujące Otomat lub MdCN, a przeciwlotniczą tarczę tworzy 16-32 kontenerowe wyrzutnie pionowego startu, mieszczące pociski Aster 15 i Aster 30 o zasięgu do 120 km.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski