Nowa dostawa Su-35S. Rosja wyprodukowała więcej, niż straciła nad Ukrainą
Rosja co kilka miesięcy informuje o dostawach nowych samolotów dla sił powietrznych. Skala produkcji jest niewielka i rocznie powstaje zazwyczaj zaledwie kilka egzemplarzy. Mimo to liczba nowych samolotów przewyższa straty ponoszone przez rosyjskie lotnictwo w Ukrainie.
Rosyjscy producenci samolotów poinformowali o przekazaniu siłom powietrznym nowej transzy samolotów Su-35S. Rosyjskie źródła milczą na temat liczby dostarczonych egzemplarzy, jednak – sądząc po dostępnych materiałach wideo i fotografiach – podobnie jak poprzednio przekazano dwa samoloty.
Jak informuje serwis Defence 24, oznacza to zwiększenie łącznej liczby przekazanych w tym roku maszyn do sześciu – poprzednio dostarczono po dwa Su-35S i Su-34M. Tymczasem liczba udokumentowanych strat jest niższa: w 2025 roku Rosyjskie lotnictwo straciło bombowiec Tu-22M, dwa samoloty szturmowe Su-25 i dwa Su-30.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Sprawdzam" - Huawei Watch 5
Tylko trzy ze straconych samolotów to straty bojowe – Su-25 został zestrzelony nad Ukrainą, a dwa Su-30 padły ofiarą ukraińskich morskich bezzałogowców Magura V7, na których zamontowano pociski AIM-9 Sidewinder.
Ile samolotów bojowych produkuje Rosja?
Choć skala rosyjskich dostaw wygląda bardzo skromnie, sześć nowych maszyn to liczba wystarczająca do pokrycia tegorocznych strat bojowych. Warto jednak pamiętać, że potencjał rosyjskiego lotnictwa słabnie nie tylko z powodu rozbitych lub zestrzelonych samolotów, ale także za sprawą rosnącego poziomu wyeksploatowania.
W przypadku maszyn, których produkcja została zakończona – jak Su-24, Tu-22 czy Tu-95 – może to prowadzić do sytuacji, w której pomimo braku strat bojowych liczba zdolnych do lotu samolotów będzie maleć.
Ile Su-35S straciła Rosja?
Dostarczane siłom powietrznym samoloty, Su-35S, to najnowszy wariant rosyjskiego myśliwca przewagi powietrznej, wywodzącego się z samolotu Su-27. Zaprojektowano go z myślą o uzupełnieniu luki, powstającej w zdolnościach rosyjskich sił powietrznych w związku z opóźnionym opracowaniem i wdrożeniem do służby Su-57.
Ze względu na problemy z terminowym wdrożeniem tego ostatniego, Su-35S jest obecnie najnowocześniejszym używanym bojowo samolotem rosyjskiego lotnictwa. Od początku wojny w Ukrainie Rosja straciła co najmniej siedem maszyn tego typu.