Zdjęcia wywołały niemałe poruszenie. Rosja ma nowe Su‑57?

Rosyjskie siły powietrzne prawdopodobnie wzbogaciły się o kolejne myśliwce Su-57. Serwis Militarny zwrócił uwagę na zdjęcia opublikowane przez użytkownika @La_souris_DA, pokazujące dwa nowe samoloty z numerami bocznymi "25" i "26". Fotografie te wykonano najprawdopodobniej w Nowosybirskim Zakładzie Lotniczym im. Czkałowa, gdzie produkowane są te maszyny.

Su-57 - zdjęcie ilustracyjne
Su-57 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0) | Anna Zvereva
oprac. KMO

Choć nie ma oficjalnego potwierdzenia od rosyjskiej "Zjednoczonej Korporacji Lotniczej" ani Ministerstwa Obrony Rosji, spekuluje się, że te samoloty mogą pochodzić z nowej partii. Wcześniej, w listopadzie i grudniu 2024 r., media rosyjskie informowały o dostawach Su-57 do sił powietrznych, jednak wtedy pokazano tylko jeden myśliwiec.

Rosja z kolejnymi Su-57

Nie jest jasne, czy nowe samoloty są częścią nowej dostawy, czy też są to wcześniej nieujawnione egzemplarze z poprzednich partii. W grudniu 2024 r. prototyp Su-57 z numerem "052" rozpoczął testy z nową płaską dyszą, co ma poprawić manewrowość i zmniejszyć wykrywalność radarową.

Serwis Militarny wyjaśnia, że płaskie dysze, podobne do tych stosowanych w amerykańskich F-22 Raptor, mają na celu zwiększenie zdolności manewrowych na niskich prędkościach. Wcześniej planowano ich instalację na dronach S-70 „Ohotnik”, jednak te były wyposażone w tradycyjne okrągłe dysze. Nie jest jasne, dla jakiej platformy prowadzone są obecne testy. W 2021 r. pojawiły się informacje o instalacji wąskiej dyszy z pierwszego prototypu „Ohotnika” na Su-57, co komplikuje identyfikację platformy testowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

WIDEO

Zobacz także: SięKlika #38 - wiadomości technologiczne z humorem

Myśliwce Su-57 - co o nich wiadomo?

Su-57 to najnowszy rosyjski myśliwiec piątej generacji, który ma być odpowiedzią na amerykańskie F-22 Raptor i F-35 Lightning II. Maszyna została opracowana przez biuro konstrukcyjne Suchoja i oficjalnie znana jest pod oznaczeniem T-50 w ramach programu PAK FA. Jej zadaniem jest uzyskanie przewagi powietrznej, prowadzenie precyzyjnych uderzeń oraz działanie w warunkach silnego przeciwdziałania ze strony wroga, zarówno w powietrzu, jak i na ziemi.

Samolot charakteryzuje się konstrukcją stealth, czyli ograniczoną wykrywalnością przez radary przeciwnika. Jego kadłub zbudowano w dużej mierze z kompozytów, a projekt uwzględnia specjalnie ukształtowane powierzchnie i materiały absorbujące fale radarowe. Dodatkowo Su-57 wyposażono w systemy aktywnego zakłócania i oszukiwania wrogich radarów oraz nowoczesny pakiet awioniki, obejmujący wielofunkcyjne sensory, radary AESA z fazowanym skanowaniem wiązki oraz systemy walki elektronicznej. Kabina pilota została zintegrowana z tzw. systemem "glass cockpit", a wszystkie informacje wyświetlane są na dużych ekranach cyfrowych.

Maszyna osiąga prędkość przelotową rzędu około 1,6 Ma bez dopalacza i maksymalną prędkość ponad 2 Ma. Jej zasięg bez tankowania w powietrzu to nawet 3500 kilometrów, a dzięki możliwości tankowania w locie może operować na znacznie większych dystansach. W przyszłości Su-57 ma otrzymać nowy silnik o nazwie kodowej "Izdielije 30", który zapewni jeszcze lepsze osiągi i większą niezawodność niż obecnie stosowany AL-41F1.

Uzbrojenie Su-57 to mieszanka precyzyjnych rakiet i bomb, przenoszonych zarówno w wewnętrznych komorach uzbrojenia – by zachować niski profil radarowy – jak i na zewnętrznych podwieszeniach w sytuacjach, gdy stealth nie jest priorytetem. Samolot może być wyposażony w rakiety powietrze-powietrze dalekiego zasięgu R-77, średniego R-74, a także nowe konstrukcje, jak K-77M z aktywnym naprowadzaniem radarowym. Do zwalczania celów naziemnych wykorzystywane są kierowane bomby i rakiety, w tym nowoczesne pociski manewrujące oraz uzbrojenie hipersoniczne, które Rosja intensywnie rozwija.

Wybrane dla Ciebie