Zdjęcia wywołały niemałe poruszenie. Rosja ma nowe Su‑57?
Rosyjskie siły powietrzne prawdopodobnie wzbogaciły się o kolejne myśliwce Su-57. Serwis Militarny zwrócił uwagę na zdjęcia opublikowane przez użytkownika @La_souris_DA, pokazujące dwa nowe samoloty z numerami bocznymi "25" i "26". Fotografie te wykonano najprawdopodobniej w Nowosybirskim Zakładzie Lotniczym im. Czkałowa, gdzie produkowane są te maszyny.
Choć nie ma oficjalnego potwierdzenia od rosyjskiej "Zjednoczonej Korporacji Lotniczej" ani Ministerstwa Obrony Rosji, spekuluje się, że te samoloty mogą pochodzić z nowej partii. Wcześniej, w listopadzie i grudniu 2024 r., media rosyjskie informowały o dostawach Su-57 do sił powietrznych, jednak wtedy pokazano tylko jeden myśliwiec.
Rosja z kolejnymi Su-57
Nie jest jasne, czy nowe samoloty są częścią nowej dostawy, czy też są to wcześniej nieujawnione egzemplarze z poprzednich partii. W grudniu 2024 r. prototyp Su-57 z numerem "052" rozpoczął testy z nową płaską dyszą, co ma poprawić manewrowość i zmniejszyć wykrywalność radarową.
Serwis Militarny wyjaśnia, że płaskie dysze, podobne do tych stosowanych w amerykańskich F-22 Raptor, mają na celu zwiększenie zdolności manewrowych na niskich prędkościach. Wcześniej planowano ich instalację na dronach S-70 „Ohotnik”, jednak te były wyposażone w tradycyjne okrągłe dysze. Nie jest jasne, dla jakiej platformy prowadzone są obecne testy. W 2021 r. pojawiły się informacje o instalacji wąskiej dyszy z pierwszego prototypu „Ohotnika” na Su-57, co komplikuje identyfikację platformy testowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: SięKlika #38 - wiadomości technologiczne z humorem
Myśliwce Su-57 - co o nich wiadomo?
Su-57 to najnowszy rosyjski myśliwiec piątej generacji, który ma być odpowiedzią na amerykańskie F-22 Raptor i F-35 Lightning II. Maszyna została opracowana przez biuro konstrukcyjne Suchoja i oficjalnie znana jest pod oznaczeniem T-50 w ramach programu PAK FA. Jej zadaniem jest uzyskanie przewagi powietrznej, prowadzenie precyzyjnych uderzeń oraz działanie w warunkach silnego przeciwdziałania ze strony wroga, zarówno w powietrzu, jak i na ziemi.
Samolot charakteryzuje się konstrukcją stealth, czyli ograniczoną wykrywalnością przez radary przeciwnika. Jego kadłub zbudowano w dużej mierze z kompozytów, a projekt uwzględnia specjalnie ukształtowane powierzchnie i materiały absorbujące fale radarowe. Dodatkowo Su-57 wyposażono w systemy aktywnego zakłócania i oszukiwania wrogich radarów oraz nowoczesny pakiet awioniki, obejmujący wielofunkcyjne sensory, radary AESA z fazowanym skanowaniem wiązki oraz systemy walki elektronicznej. Kabina pilota została zintegrowana z tzw. systemem "glass cockpit", a wszystkie informacje wyświetlane są na dużych ekranach cyfrowych.
Maszyna osiąga prędkość przelotową rzędu około 1,6 Ma bez dopalacza i maksymalną prędkość ponad 2 Ma. Jej zasięg bez tankowania w powietrzu to nawet 3500 kilometrów, a dzięki możliwości tankowania w locie może operować na znacznie większych dystansach. W przyszłości Su-57 ma otrzymać nowy silnik o nazwie kodowej "Izdielije 30", który zapewni jeszcze lepsze osiągi i większą niezawodność niż obecnie stosowany AL-41F1.
Uzbrojenie Su-57 to mieszanka precyzyjnych rakiet i bomb, przenoszonych zarówno w wewnętrznych komorach uzbrojenia – by zachować niski profil radarowy – jak i na zewnętrznych podwieszeniach w sytuacjach, gdy stealth nie jest priorytetem. Samolot może być wyposażony w rakiety powietrze-powietrze dalekiego zasięgu R-77, średniego R-74, a także nowe konstrukcje, jak K-77M z aktywnym naprowadzaniem radarowym. Do zwalczania celów naziemnych wykorzystywane są kierowane bomby i rakiety, w tym nowoczesne pociski manewrujące oraz uzbrojenie hipersoniczne, które Rosja intensywnie rozwija.