Niezwykły jacht BMW. Płynie nie dotykając wody

Elektryczna rewolucja w wykonaniu BMW dotyczy nie tylko samochodów. Koncern z Bawarii, we współpracy z firmą Tyde, buduje właśnie największy na świecie, bezemisyjny wodolot.

Jacht Tyde IconJacht Tyde Open
Źródło zdjęć: © Tyde
Łukasz Michalik

Pomysł, aby powierzchnie generujące siłę nośną wykorzystać w budowie statków, nie jest nowy. Jednym z jego propagatorów był przed laty Alexander Graham Bell, znany przede wszystkim jako wynalazca telefonu. Kolejne dziesięciolecia pokazały, że koncepcja Bella była słuszna, a na świecie zaczęły pojawiać się liczne modele łodzi i statków, które pływają nie dotykając wody.

Rozwiązanie to bazuje na hydroskrzydłach – zanurzonych pod wodą powierzchniach aerodynamicznych. Wraz ze wzrostem prędkości statku, opływająca skrzydła woda zaczyna generować siłę nośną, unoszącą kadłub.

W rezultacie rozpędzony statek płynie z kadłubem uniesionym ponad taflę wody i wspartym jedynie na wspornikach, do których przymocowane są podwodne skrzydła. Rozwiązanie to stosują m.in. twórcy wodolotów, które – ponieważ uniesiony nad wodę kadłub nie generuje dużych oporów – mogą w ten sposób rozwijać bardzo duże prędkości.

Bezemisyjny wodolot Tyde Open

Do rozwiązanie tego sięgnęło także BMW, które we współpracy z firmą Tyde pokazało wiosną 2023 roku innowacyjny, bezemisyjny jacht Icon. Koncern nie spoczął na laurach i po kilku miesiącach zaprezentował światu następny model z hydroskrzydłami, napędzany energią elektryczną – Tyde Open. Zdaniem twórców jest to największa na świecie jednostka wykorzystująca takie rozwiązania.

Jacht ma niemal 15-metrowy kadłub i po rozpędzeniu unosi się 3,5 metra nad wodą. Napęd zapewniają mu dwa silniki elektryczne o mocy 100 kW, co pozwala jednostce na osiągnięcie prędkości marszowej 25 węzłów i maksymalnej 30 węzłów przy – co podkreślają twórcy – zerowej emisji spalin, a zarazem przy generowaniu niewielkich tylko fal.

Jacht Tyde Open
Jacht Tyde Open © Tyde

Jacht ma mieć akumulatory o pojemności 400 kWh, co pozwoli na przebycie dystansu około 50 mil morskich. W przypadku poprzedniej jednostki, jachtu Icon, energia magazynowana była w akumulatorach pochodzących z samochodu BMW i3, więc – choć na razie BMW nie podało tego oficjalnie – w nowym jachcie prawdopodobnie także wykorzystany będzie samochodowy magazyn energii.

Produkcja dostępnego na zamówienie jachtu ma się rozpocząć w ciągu najbliższego miesiąca, a pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów jesienią 2024 roku.

Wybrane dla Ciebie
Naśladowanie mózgu może poprawić wydajność AI. Znaleźli nową metodę
Naśladowanie mózgu może poprawić wydajność AI. Znaleźli nową metodę
Kometa 3I/ATLAS zaskakująco pojaśniała. Naukowcy szukają wyjaśnień
Kometa 3I/ATLAS zaskakująco pojaśniała. Naukowcy szukają wyjaśnień
Ukraińcy mają problem. Drony Rosjan są coraz lepsze
Ukraińcy mają problem. Drony Rosjan są coraz lepsze
To prawdziwy koniec. Ostatnia sonda w otoczeniu Wenus zamilkła
To prawdziwy koniec. Ostatnia sonda w otoczeniu Wenus zamilkła
Rosjanie odebrali nowe myśliwce. Najważniejszą informację znów ukryli
Rosjanie odebrali nowe myśliwce. Najważniejszą informację znów ukryli
Nowa zimna wojna. Ameryka przegapiła atomowy wyścig zbrojeń
Nowa zimna wojna. Ameryka przegapiła atomowy wyścig zbrojeń
Pancerne marzenia Niemiec. Liczba pancernych Pum znacznie wzrośnie
Pancerne marzenia Niemiec. Liczba pancernych Pum znacznie wzrośnie
Amerykański sposób na drony. Uczyni czołgi znowu wielkimi
Amerykański sposób na drony. Uczyni czołgi znowu wielkimi
Rosyjski przemysł zaskakuje. Produkcja  BTR-ów liczona w setkach sztuk
Rosyjski przemysł zaskakuje. Produkcja BTR-ów liczona w setkach sztuk
Włoskie "czołgi na kołach". Już walczą z Rosjanami w Ukrainie
Włoskie "czołgi na kołach". Już walczą z Rosjanami w Ukrainie
Karabiny snajperskie z Kanady w rękach Rosjan. Oto jak omijają sankcje
Karabiny snajperskie z Kanady w rękach Rosjan. Oto jak omijają sankcje
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów