WAŻNE
TERAZ

Media: Izrael zbombardował miasto w Strefie Gazy. Podali powód

Najdłuższy pociąg klasyczny na świecie osiąga 200 km/h w Polsce. To rekord

Polska może pochwalić się najdłuższym na świecie pociągiem klasycznym, który pędzi z prędkością 200 km/h. Skład EIC "Jantar" kursuje na trasie Warszawa-Gdynia.

Klasyczne pociągi PKP Intercity jadą 200 km/h. To rekordKlasyczne pociągi PKP Intercity jadą 200 km/h. To rekord
Źródło zdjęć: © PKP Intercity, X
Amanda Grzmiel

Polska, choć nie jest liderem w branży kolejowej, zyskuje na znaczeniu dzięki innowacyjnym projektom. Jednym z nich jest najdłuższy na świecie pociąg klasyczny do przewozów pasażerskich, który osiąga prędkość 200 km/h. Z takim przyspieszeniem kursuje teraz pociąg EIC "Jantar", na trasie Warszawa-Gdynia.

Rekordowe osiągnięcia PKP Intercity

EIC "Jantar" wcześniej poruszał się z prędkością 160 km/h, ale dzięki nowej lokomotywie Griffin 200, dostarczonej przez Newag, skład ten osiągnął nową prędkość, co pozwoliło na ustanowienie rekordu. Jak podkreślił prezes spółki PKP Intercity na X, Janusz Malinowski, to wyjątkowe osiągnięcie. Piotr Malepszak z resortu infrastruktury również we wpisie na X zaznaczył, że jest to obecnie najdłuższy pociąg klasyczny w przedziale V200 na świecie, o łącznej długości 390 metrów.

Ten pociąg to obecnie najcięższa-877 t i najdłuższa
To obecnie najdłuższy pociąg klasyczny w przedziale V200 na świecie, o łącznej długości 390 metrów - wpis na X © X | @PiotrMalepszak

Dodatkowo, skład ten ustanowił rekord jako najcięższy pociąg pasażerski w klasie V200, ważąc 877 ton. Podczas jednego z przejazdów udało się przyjechać na miejsce 7 minut przed planowanym czasem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pociąg osiąga 200 km/h tylko na wybranych odcinkach

Warto podkreślić, że pociągi PKP Intercity na trasie Warszawa-Gdynia nie osiągają maksymalnej prędkości na całej długości trasy. Pociągi przyspieszają do najwyższych prędkości jedynie na określonych fragmentach trasy, co wpływa na całkowity czas podróży. Dzieje się tak, bo skład musi dostosowywać swoją prędkość do warunków infrastrukturalnych oraz przepisów bezpieczeństwa. Różnice w prędkości mogą wynikać też z konieczności zatrzymywania się na stacjach pośrednich, co również wpływa na czas przejazdu.

Wybrane dla Ciebie
Widowiskowy pokaz świateł z dalekiej północy. Zorza polarna znów nad Polską
Widowiskowy pokaz świateł z dalekiej północy. Zorza polarna znów nad Polską
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Wysłał żonie zdjęcie. Niedługo później spadła na niego bomba
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Najstarsza "chłodnia" świata. Ma ponad 1400 lat
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Gigant opuszcza Polskę. Miał u nas ważną misję
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy
Polacy przyjrzeli się wojnie. Kopiują rozwiązanie z Ukrainy