Najdłuższy pociąg klasyczny na świecie osiąga 200 km/h w Polsce. To rekord

Polska może pochwalić się najdłuższym na świecie pociągiem klasycznym, który pędzi z prędkością 200 km/h. Skład EIC "Jantar" kursuje na trasie Warszawa-Gdynia.

Klasyczne pociągi PKP Intercity jadą 200 km/h. To rekordKlasyczne pociągi PKP Intercity jadą 200 km/h. To rekord
Źródło zdjęć: © PKP Intercity, X
Amanda Grzmiel

Polska, choć nie jest liderem w branży kolejowej, zyskuje na znaczeniu dzięki innowacyjnym projektom. Jednym z nich jest najdłuższy na świecie pociąg klasyczny do przewozów pasażerskich, który osiąga prędkość 200 km/h. Z takim przyspieszeniem kursuje teraz pociąg EIC "Jantar", na trasie Warszawa-Gdynia.

Rekordowe osiągnięcia PKP Intercity

EIC "Jantar" wcześniej poruszał się z prędkością 160 km/h, ale dzięki nowej lokomotywie Griffin 200, dostarczonej przez Newag, skład ten osiągnął nową prędkość, co pozwoliło na ustanowienie rekordu. Jak podkreślił prezes spółki PKP Intercity na X, Janusz Malinowski, to wyjątkowe osiągnięcie. Piotr Malepszak z resortu infrastruktury również we wpisie na X zaznaczył, że jest to obecnie najdłuższy pociąg klasyczny w przedziale V200 na świecie, o łącznej długości 390 metrów.

Ten pociąg to obecnie najcięższa-877 t i najdłuższa
To obecnie najdłuższy pociąg klasyczny w przedziale V200 na świecie, o łącznej długości 390 metrów - wpis na X © X | @PiotrMalepszak

Dodatkowo, skład ten ustanowił rekord jako najcięższy pociąg pasażerski w klasie V200, ważąc 877 ton. Podczas jednego z przejazdów udało się przyjechać na miejsce 7 minut przed planowanym czasem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pociąg osiąga 200 km/h tylko na wybranych odcinkach

Warto podkreślić, że pociągi PKP Intercity na trasie Warszawa-Gdynia nie osiągają maksymalnej prędkości na całej długości trasy. Pociągi przyspieszają do najwyższych prędkości jedynie na określonych fragmentach trasy, co wpływa na całkowity czas podróży. Dzieje się tak, bo skład musi dostosowywać swoją prędkość do warunków infrastrukturalnych oraz przepisów bezpieczeństwa. Różnice w prędkości mogą wynikać też z konieczności zatrzymywania się na stacjach pośrednich, co również wpływa na czas przejazdu.

Wybrane dla Ciebie
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach