Najdłuższy pociąg klasyczny na świecie osiąga 200 km/h w Polsce. To rekord

Polska może pochwalić się najdłuższym na świecie pociągiem klasycznym, który pędzi z prędkością 200 km/h. Skład EIC "Jantar" kursuje na trasie Warszawa-Gdynia.

Klasyczne pociągi PKP Intercity jadą 200 km/h. To rekordKlasyczne pociągi PKP Intercity jadą 200 km/h. To rekord
Źródło zdjęć: © PKP Intercity, X
Amanda Grzmiel

Polska, choć nie jest liderem w branży kolejowej, zyskuje na znaczeniu dzięki innowacyjnym projektom. Jednym z nich jest najdłuższy na świecie pociąg klasyczny do przewozów pasażerskich, który osiąga prędkość 200 km/h. Z takim przyspieszeniem kursuje teraz pociąg EIC "Jantar", na trasie Warszawa-Gdynia.

Rekordowe osiągnięcia PKP Intercity

EIC "Jantar" wcześniej poruszał się z prędkością 160 km/h, ale dzięki nowej lokomotywie Griffin 200, dostarczonej przez Newag, skład ten osiągnął nową prędkość, co pozwoliło na ustanowienie rekordu. Jak podkreślił prezes spółki PKP Intercity na X, Janusz Malinowski, to wyjątkowe osiągnięcie. Piotr Malepszak z resortu infrastruktury również we wpisie na X zaznaczył, że jest to obecnie najdłuższy pociąg klasyczny w przedziale V200 na świecie, o łącznej długości 390 metrów.

Ten pociąg to obecnie najcięższa-877 t i najdłuższa
To obecnie najdłuższy pociąg klasyczny w przedziale V200 na świecie, o łącznej długości 390 metrów - wpis na X © X | @PiotrMalepszak

Dodatkowo, skład ten ustanowił rekord jako najcięższy pociąg pasażerski w klasie V200, ważąc 877 ton. Podczas jednego z przejazdów udało się przyjechać na miejsce 7 minut przed planowanym czasem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pociąg osiąga 200 km/h tylko na wybranych odcinkach

Warto podkreślić, że pociągi PKP Intercity na trasie Warszawa-Gdynia nie osiągają maksymalnej prędkości na całej długości trasy. Pociągi przyspieszają do najwyższych prędkości jedynie na określonych fragmentach trasy, co wpływa na całkowity czas podróży. Dzieje się tak, bo skład musi dostosowywać swoją prędkość do warunków infrastrukturalnych oraz przepisów bezpieczeństwa. Różnice w prędkości mogą wynikać też z konieczności zatrzymywania się na stacjach pośrednich, co również wpływa na czas przejazdu.

Wybrane dla Ciebie

Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii