Najdłuższy pociąg klasyczny na świecie osiąga 200 km/h w Polsce. To rekord
Polska może pochwalić się najdłuższym na świecie pociągiem klasycznym, który pędzi z prędkością 200 km/h. Skład EIC "Jantar" kursuje na trasie Warszawa-Gdynia.
Polska, choć nie jest liderem w branży kolejowej, zyskuje na znaczeniu dzięki innowacyjnym projektom. Jednym z nich jest najdłuższy na świecie pociąg klasyczny do przewozów pasażerskich, który osiąga prędkość 200 km/h. Z takim przyspieszeniem kursuje teraz pociąg EIC "Jantar", na trasie Warszawa-Gdynia.
Rekordowe osiągnięcia PKP Intercity
EIC "Jantar" wcześniej poruszał się z prędkością 160 km/h, ale dzięki nowej lokomotywie Griffin 200, dostarczonej przez Newag, skład ten osiągnął nową prędkość, co pozwoliło na ustanowienie rekordu. Jak podkreślił prezes spółki PKP Intercity na X, Janusz Malinowski, to wyjątkowe osiągnięcie. Piotr Malepszak z resortu infrastruktury również we wpisie na X zaznaczył, że jest to obecnie najdłuższy pociąg klasyczny w przedziale V200 na świecie, o łącznej długości 390 metrów.
Dodatkowo, skład ten ustanowił rekord jako najcięższy pociąg pasażerski w klasie V200, ważąc 877 ton. Podczas jednego z przejazdów udało się przyjechać na miejsce 7 minut przed planowanym czasem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pociąg osiąga 200 km/h tylko na wybranych odcinkach
Warto podkreślić, że pociągi PKP Intercity na trasie Warszawa-Gdynia nie osiągają maksymalnej prędkości na całej długości trasy. Pociągi przyspieszają do najwyższych prędkości jedynie na określonych fragmentach trasy, co wpływa na całkowity czas podróży. Dzieje się tak, bo skład musi dostosowywać swoją prędkość do warunków infrastrukturalnych oraz przepisów bezpieczeństwa. Różnice w prędkości mogą wynikać też z konieczności zatrzymywania się na stacjach pośrednich, co również wpływa na czas przejazdu.