Polska zyska wreszcie superszybkie pociągi? Rozpędzą się do 300 km/h
Centralny Port Komunikacyjny planuje zakup pociągów osiągających prędkość 300 km/h. Inwestycja obejmie co najmniej 40 składów, które będą wynajmowane innym operatorom. Mają kursować pomiędzy trzema największymi miastami.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) nie ogranicza się jedynie do budowy nowego portu lotniczego. W ramach projektu Kolei Dużych Prędkości, CPK planuje zakup pociągów, które będą mogły osiągać prędkość do 300 km/h. To część większej inwestycji, która ma zrewolucjonizować transport kolejowy w Polsce. Spółka chce stworzyć nowoczesny, zintegrowany system transportowy w Polsce, który poprawi dostępność komunikacyjną i przyczyni się do rozwoju gospodarczego kraju.
Nowe pociągi na polskich torach
"Dokumenty są przygotowywane w kilku scenariuszach. Bazując na aktualnych założeniach HRJ, w scenariuszu bazowym dla spółki taborowej CPK, przyjęto następującą liczbę taboru: InterCity KDP 40 szt, Aero Express, 16 szt, RegioExpress/InterRegio 24 szt. Wskazana liczba taboru nie zawiera części opcjonalnej i może zostać o nią rozszerzona" – podało biuro prasowe CPK w komunikacie.
W planach zakupowych znalazły się trzy typy pociągów: KDP, jednostki do obsługi ekspresów lotniskowych oraz regioekspresów. Projekt zakłada zakup 40 najszybszych jednostek. Dostawca nie został jeszcze oficjalnie wybrany - obecnie trwa proces wyboru producenta tych składów. W przetargu biorą udział czołowi światowi producenci pociągów dużych prędkości, tacy jak: Alstom, Siemens, Hitachi, Stadler czy CAF.
Superszybkie pociągi według założeń będą początkowo kursować na linii Y, łączącej cztery z pięciu największych miast w Polsce. Co ciekawe, CPK nie będzie samodzielnie obsługiwać tych pociągów, lecz wynajmować je innym operatorom.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa linia kolejowa, na której będą kursować superszybkie pociągi, połączy m. CPK planuje jej pełne oddanie do użytku do 2035 r., a odcinek do Łodzi ma być gotowy już do końca 2032 r. Nowe składy mają obsługiwać tzw. "szprychy" – linie kolejowe łączące CPK z głównymi miastami Polski, co znacząco skróci czas podróży i zwiększy komfort pasażerów.
Superszybkie pociągi pomieszczą 400 osób
Pociągi, które mają rozpędzać się do 300 km/h będą miały długość około 200 metrów i pomieszczą około 400 osób. Składy będą wyposażone w dwie klasy podróży – 1. i 2. klasę, a także wagon restauracyjny. Szczególną uwagę zwrócono na dostępność – pociągi będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, dostęp do Wi-Fi oraz gniazdka elektryczne przy fotelach zapewnią wysoki komfort podróży.
Napęd pociągów będzie elektryczny, z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i automatyki, umożliwiającymi jazdę zarówno po nowych, jak i istniejących liniach kolejowych. Zastosowane technologie mają także na celu oszczędność energii, m.in. poprzez systemy rekuperacji, a także redukcję emisji hałasu, co wpisuje się w ekologiczne założenia projektu.
Ile będzie to kosztować?
Realizacja planu zakupu nowoczesnych pociągów to kosztowna inwestycja. Szacuje się, że na ten cel CPK przeznaczy aż 10 mld zł. To ogromne przedsięwzięcie ma na celu nie tylko modernizację polskiej kolei, ale także zwiększenie jej konkurencyjności na rynku transportowym.
Oprócz pociągów dużych prędkości, CPK planuje zakup 40 składów Aero Express, które będą obsługiwać połączenia lotniskowe z prędkością do 200 km/h. Kolejnym typem są pociągi InterRegio, przeznaczone do połączeń regionalnych i międzyregionalnych, również osiągające prędkość do 200 km/h.