Pierwsza lokomotywa wodorowa na polskich torach. To nowa era

Bezemisyjny pociąg będzie kursował na zmodernizowanej trasie na południu Polski, oferując pasażerom nie tylko nowoczesny napęd, ale i malownicze widoki. To nowy rozdział w historii transportu kolejowego w kraju. Na tory ma wyjechać już w sierpniu.

Lokomotywa wodorowaLokomotywa wodorowa
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PESA Bydgoszcz
Amanda Grzmiel

W sierpniu Koleje Dolnośląskie rozpoczną testy pierwszej w Polsce lokomotywy wodorowej, która będzie ciągnąć wagony pasażerskie. Bezemisyjny pociąg będzie kursował na trasie Jelenia Góra – Karpacz, zastępując dotychczasowe lokomotywy spalinowe. Pasażerowie będą mieli okazję nie tylko podróżować nowoczesnym środkiem transportu, ale także podziwiać piękne krajobrazy.

Innowacyjna lokomotywa z Bydgoszczy

Lokomotywa SM42-6Dn, wyprodukowana przez firmę PESA z Bydgoszczy, ma szansę zastąpić spalinowe odpowiedniki na niezelektryfikowanych liniach Dolnego Śląska. Napęd wodorowy i bateryjny to ekonomiczna alternatywa dla budowy nowych sieci trakcyjnych. Lokomotywa przeszła już wstępne testy, m.in. w Szwajcarii, gdzie sprawdzano jej możliwości w portach i na bocznicach.

Polska lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn
Polska lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn © PESA

Choć w Polsce to nowość, pociągi z napędem wodorowym kursują już w Niemczech, Francji i Włoszech. Jak mówił prezes zarządu Kolei Dolnośląskich w rozmowie z "Focusem", rozważają zakup takich pociągów przy pełnym zaangażowaniu władz województwa w rozwój technologii wodorowej na Dolnym Śląsku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Osiąga prędkość maksymalnie do 90 km/h

Lokomotywa SM42-6Dn, bazująca na modelu manewrowym SM42, wyposażona jest w cztery silniki o mocy 180 kW. Rozpędza się maksymalnie do 90 km/h. Dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW oraz akumulator o pojemności 167 kWh zapewniają jej efektywność. Lokomotywa posiada także system jazdy autonomicznej, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy maszynisty.

Lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn
Lokomotywa wodorowa PESA SM42-6Dn © PESA

PESA pracuje nad platformą Regio160, która mogłaby zastąpić spalinowe szynobusy. Koleje Dolnośląskie inwestują również w elektryczne zespoły trakcyjne Elf 2, co wpisuje się w strategię województwa dolnośląskiego, dążącego do bycia liderem ekologicznego transportu kolejowego w Polsce.

Wybrane dla Ciebie

Agresja jest zaraźliwa. Potwierdzają to badania
Agresja jest zaraźliwa. Potwierdzają to badania
Bezpieczeństwo lotów po zamachu na WTC. Od zapadni po lotniskowe skanery
Bezpieczeństwo lotów po zamachu na WTC. Od zapadni po lotniskowe skanery
Intensywniejsze ataki Rosjan. Nawet kilkaset dronów w jednym uderzeniu
Intensywniejsze ataki Rosjan. Nawet kilkaset dronów w jednym uderzeniu
Przyjrzeli się dronom w Polsce. Eksperci zwracają uwagę na ten element
Przyjrzeli się dronom w Polsce. Eksperci zwracają uwagę na ten element
Rzeki na Alasce mają dziwny odcień. To wpływ topniejącej zmarzliny
Rzeki na Alasce mają dziwny odcień. To wpływ topniejącej zmarzliny
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne