Manewry Dragon-24. Pojazdy Pizarro w Polsce

Manewry Dragon-24. Pojazdy Pizarro w Polsce

Hiszpański bojowy wóz piechoty Pizarro
Hiszpański bojowy wóz piechoty Pizarro
Źródło zdjęć: © Ejército de Tierra
Łukasz Michalik
04.03.2024 19:31, aktualizacja: 04.03.2024 19:55

Podczas manewrów Dragon-24 do Polski przybyły kontyngenty wojskowe z wielu sojuszniczych krajów. Wśród nich są m.in. elementy hiszpańskiego batalionu pancernego, w tym m.in. kompania zmechanizowana w składzie 11 bojowych wozów piechoty Pizarro. Co wiemy o tym sprzęcie?

Pod koniec lutego do Szczecina dotarł statek transportujący blisko 90 pojazdów hiszpańskiej armii. Hiszpanie trafili do Polski w ramach ćwiczeń "Brilliant Jump", czyli sprawdzianu gotowości oddziałów VJTF (Very High Readiness Joint Task Force).

Nazwa ta określa tzw. szpicę NATO, czyli oddziały bardzo szybkiego reagowania, które obecnie biorą udział w manewrach Dragon-24.

Wśród sprzętu, jaki Hiszpanie przywieźli do Polski, zwracają uwagę bojowe wozy piechoty Pizarro. To hiszpańska wersja pojazdu ASCOD, opracowanego wspólnym wysiłkiem Austrii (austriacki wariant nosi nazwę Ulan) i Hiszpanii.

W hiszpańskiej armii bojowe wozy piechoty Pizarro zastępują stopniowo stare, amerykańskie transportery opancerzone M113.

Pizarro, czyli ASCOD

Początki tej konstrukcji sięgają lat 80., kiedy zarówno Austria, jak i Hiszpania szukały pojazdu bojowego, zdolnego do towarzyszenia na polu walki nowym wówczas czołgom Leopard 2. Nawiązana wówczas współpraca zaowocowała powstaniem pojazdu o nazwie ASCOD (Austrian Spanish Cooperative Development).

Choć pokazano go już w 1991 r., konstrukcję czekał dalszy rozwój i modyfikacje, a produkcja ruszyła dopiero na przełomie wieków. W tym czasie pojazd wyewoluował z lekkiego wozu pancernego o masie ok. 18 ton do pojazdu znacznie cięższego, ważącego odpowiednio 26 (Pizarro) i 28 ton (Ulan).

Hiszpańskie bojowe wozy piechoty są uzbrojone w armatę 30 mm Mauser MK 30/2, umieszczoną w załogowej wieży. Ochronę zapewnia im pancerz warstwowy z płyt pancernych, chroniący załogę i desant przed ostrzałem z broni strzeleckiej kalibru do 14,5 mm. Hiszpańskie pojazdy są chronione także pancerzem reaktywnym SABBLIR.

ASCOD - użytkownicy zagraniczni

Obok sił zbrojnych Austrii i Hiszpanii, zainteresowanie ASCOD-em wyraziła także Wielka Brytania. W jej przypadku chodzi jednak nie o wersję bazową, ale o zbudowany na jej podstawie (na bazie 38-tonowej wersji rozwojowej ASCOD-2) pojazd Ajax.

Austriacko-hiszpański pojazd doczekał się także poważnej modyfikacji, za sprawą której stał się lekkim czołgiem Sabrah, kupionym przez Filipiny. Możliwości tego sprzętu doceniły także Stany Zjednoczone, gdzie na bazie ASCOD-a 2 powstaje ponad pół tysiąca lekkich czołgów M10 Booker.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)