Manewry Dragon-24. Pojazdy Pizarro w Polsce

Podczas manewrów Dragon-24 do Polski przybyły kontyngenty wojskowe z wielu sojuszniczych krajów. Wśród nich są m.in. elementy hiszpańskiego batalionu pancernego, w tym m.in. kompania zmechanizowana w składzie 11 bojowych wozów piechoty Pizarro. Co wiemy o tym sprzęcie?

Hiszpański bojowy wóz piechoty Pizarro
Hiszpański bojowy wóz piechoty Pizarro
Źródło zdjęć: © Ejército de Tierra
Łukasz Michalik

04.03.2024 | aktual.: 04.03.2024 19:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pod koniec lutego do Szczecina dotarł statek transportujący blisko 90 pojazdów hiszpańskiej armii. Hiszpanie trafili do Polski w ramach ćwiczeń "Brilliant Jump", czyli sprawdzianu gotowości oddziałów VJTF (Very High Readiness Joint Task Force).

Nazwa ta określa tzw. szpicę NATO, czyli oddziały bardzo szybkiego reagowania, które obecnie biorą udział w manewrach Dragon-24.

Wśród sprzętu, jaki Hiszpanie przywieźli do Polski, zwracają uwagę bojowe wozy piechoty Pizarro. To hiszpańska wersja pojazdu ASCOD, opracowanego wspólnym wysiłkiem Austrii (austriacki wariant nosi nazwę Ulan) i Hiszpanii.

W hiszpańskiej armii bojowe wozy piechoty Pizarro zastępują stopniowo stare, amerykańskie transportery opancerzone M113.

Pizarro, czyli ASCOD

Początki tej konstrukcji sięgają lat 80., kiedy zarówno Austria, jak i Hiszpania szukały pojazdu bojowego, zdolnego do towarzyszenia na polu walki nowym wówczas czołgom Leopard 2. Nawiązana wówczas współpraca zaowocowała powstaniem pojazdu o nazwie ASCOD (Austrian Spanish Cooperative Development).

Choć pokazano go już w 1991 r., konstrukcję czekał dalszy rozwój i modyfikacje, a produkcja ruszyła dopiero na przełomie wieków. W tym czasie pojazd wyewoluował z lekkiego wozu pancernego o masie ok. 18 ton do pojazdu znacznie cięższego, ważącego odpowiednio 26 (Pizarro) i 28 ton (Ulan).

Hiszpańskie bojowe wozy piechoty są uzbrojone w armatę 30 mm Mauser MK 30/2, umieszczoną w załogowej wieży. Ochronę zapewnia im pancerz warstwowy z płyt pancernych, chroniący załogę i desant przed ostrzałem z broni strzeleckiej kalibru do 14,5 mm. Hiszpańskie pojazdy są chronione także pancerzem reaktywnym SABBLIR.

ASCOD - użytkownicy zagraniczni

Obok sił zbrojnych Austrii i Hiszpanii, zainteresowanie ASCOD-em wyraziła także Wielka Brytania. W jej przypadku chodzi jednak nie o wersję bazową, ale o zbudowany na jej podstawie (na bazie 38-tonowej wersji rozwojowej ASCOD-2) pojazd Ajax.

Austriacko-hiszpański pojazd doczekał się także poważnej modyfikacji, za sprawą której stał się lekkim czołgiem Sabrah, kupionym przez Filipiny. Możliwości tego sprzętu doceniły także Stany Zjednoczone, gdzie na bazie ASCOD-a 2 powstaje ponad pół tysiąca lekkich czołgów M10 Booker.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (1)