Żołnierze przeprawiają się przez Wisłę. NATO ćwiczy scenariusze na wypadek wojny

W ramach ćwiczeń DRAGON-24 żołnierze Polski i państw sojuszniczych przeprawią się przez Wisłę. Jak zaznacza Sztab Generalny WP, to ważny element "szkolenia wojskowego, który wymaga właściwego planowania, koordynacji i umiejętności operacyjno-taktycznych". W przeprawie wykorzystane zostaną mosty pontonowe. Będzie to ważny test współpracy sił lądowych, morskich, powietrznych i wojsk cybernetycznych.

Czołgi Abrams podczas przeprawy - zdjęcie ilustracyjne
Czołgi Abrams podczas przeprawy - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Defense.gov, Domena publiczna | Lance Cpl. Damarko Bones
Karolina Modzelewska

W Polsce wciąż trwają manewry DRAGON-24, które są kluczowym elementem ćwiczeń STEADFAST DEFENDER-24 (STDE-24) odbywających się na terenie Europy Środkowej. Ich celem jest m.in. sprawdzenie zdolności NATO do odstraszania, obrony oraz odparcia ataku potencjalnego przeciwnika na państwa NATO.

DRAGON-24 - żołnierze przeprawiają się przez Wisłę

W przypadku potencjalnego konfliktu zbrojnego wrogie wojska mogą zaatakować i zniszczyć liczne elementy transportowej infrastruktury krytycznej, w tym mosty. Ich eliminacja utrudni poruszanie się wojsk i przerzut potrzebnego sprzętu. Jest to bardzo prawdopodobne zagrożenie, dlatego armie muszą być przygotowane na taki scenariusz.

Polscy żołnierze, a także żołnierze z państw sojuszniczych, sprawdzają swoje możliwości w tym zakresie, pokonując najdłuższą rzekę w Polsce - Wisłę. Pomagają im w tym m.in. mosty pontonowe. Warto wspomnieć, że Polska korzysta z mostów pontonowych PP-64 Wstęga wyprodukowanych w latach 60. Obecnie oczekujemy także na dostawy francuskich parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), które koncern CNIM dostarczy w ramach programu Daglezja-P.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nagrywaliśmy w Bieszczadach - TWC 2024

Pierwszy kontrakt na dostawę parków pontonowych przeznaczonych dla wojsk inżynieryjnych został podpisany w sierpniu 2022 r. Wartość umowy wyniosła ok. 300 mln zł i zakłada dostawę dwóch kompletów parków pontonowych, a także pakietu szkoleniowego oraz opracowania dokumentacji technicznej. Drugą umowę wykonawczą zawarto na początku lutego 2024 r. Jej wartość wyniosła 1,2 mld zł. W jej ramach dostarczone zostanie 7 kompletów parków pontonowych PFM. Dostawy będą realizowane w latach 2026-2029.

Parki pontonowe PFM umożliwiają budowę przepraw przez różnego rodzaju akweny wodne. Jeden zestaw pozwala na budowę 100 m mostu lub dwóch promów. Ich nośność jest nie mniejsza niż MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 dla pojazdów kołowych. W skład takiego zestawu wchodzą m.in.:

  • 12 kompletów transportowych złożonych z ciągnika siodłowego JELCZ C662D.43 oraz naczepy ,
  • 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi,
  • 4 rampy najazdowe oraz wyposażenie,
  • narzędzia i urządzenia zabezpieczające budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy.

Jak informuje Wojsko Polskie, "po zrealizowaniu wszystkich dostaw, przewidzianych zarówno w pierwszej jak i drugiej umowie wykonawczej, SZ RP dysponować będą zdolnościami budowy 900 m mostów".

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (29)