"Latający radar" nad Polską. Krążył w jednym miejscu

W serwisie Flightradar24 można obserwować trasę, jaką pokonuje Boeing E-3A Sentry należący do jednego z państw członkowskich NATO. Maszyna najprawdopodobniej przyleciała do Polski z Niemiec i w godzinach porannych krążyła w okolicach Zamościa. Niewykluczone, że podczas swojej misji zbierała dane wywiadowcze na temat sytuacji w Ukrainie.

Boeing E-3A Sentry nad PolskąBoeing E-3A Sentry nad Polską
Źródło zdjęć: © Flightradar
Karolina Modzelewska

Boeing E-3A Airborne Warning & Control System (AWACS), to jeden z rodzajów maszyn, które od początku wojny w Ukrainie regularnie patrolują przestrzeń powietrzną nad Polską. Ten amerykański samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej, często określany mianem "latającego radaru" jest zmodyfikowaną wersją samolotu pasażerskiego dalekiego zasięgu Boeing 707-320. Wprowadzone zmiany obejmowały m.in. usunięcie okien pasażerskich, a także montaż systemu potrzebnego do tankowania w locie.

Wyposażenie Boeinga E-3A, a w szczególności charakterystyczna "czapka", czyli odporna na zakłócenia stacja radarowa zamontowana na kadłubie, pozwalają mu pełnić różnorodne role. W zależności do realizowanej misji Boeing E-3A może być centrum dowodzenia, naprowadzania, telekomunikacji, a także źródłem cennych dla armii informacji. Zwłaszcza że główne zadanie Boeinga E-3A stanowi monitorowanie przestrzeni powietrznej nad obszarami, gdzie Stany Zjednoczone lub państwa NATO realizują swoje działania.

Boeing E-3A Sentry - latający radar nad Polską

Boeing E-3A zazwyczaj pracuje na pułapie 10 km. Na takiej wysokości pojedyncza maszyna może stale nadzorować przestrzeń powietrzną w promieniu ponad 400 km, w tym wykryć nawet bardzo nisko latające samoloty. Według oficjalnych danych NATO w jego polu widzenia pozostaje 312 000 km². Z kolei trzy współpracujące ze sobą E-31 "mogą zapewnić pełne pokrycie [red. radarowe] Europy Środkowej". Boeing E-3A, który pojawił się w pobliżu Zamościa może bez problemu "podglądać", co aktualnie dzieje się za naszą wschodnią granicą, a informacje o tym przesyłać niemalże natychmiast do centrów dowodzenia znajdujących się na lądzie, morzu, ale też w powietrzu.

Boeing E-3A - dane techniczne:

  • Długość: 46,68 m
  • Rozpiętość skrzydeł: 44,45 m
  • Maksymalna masa startowa: 147 418 kg
  • Prędkość przelotowa: 0,48 Macha
  • Zasięg: 9250 km
  • Pułap: około 10 km
Wybrane dla Ciebie
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
Rozstrzygnięcie programu Karkonosze. Powietrzne tankowce dla Polski
Rozstrzygnięcie programu Karkonosze. Powietrzne tankowce dla Polski
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Klęska urodzaju dla Niemiec. Skyrangery powstaną w fabryce motoryzacyjnej
Klęska urodzaju dla Niemiec. Skyrangery powstaną w fabryce motoryzacyjnej
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀