Katastrofa rosyjskiego samolotu. MiG‑31 leciał i płonął w powietrzu

Opublikowany na Telegramie film pokazuje nietypową katastrofę rosyjskiego myśliwca. Nagranie zarejestrowane z perspektywy drugiego samolotu pokazuje, jak MiG-31 płonie w powietrzu, a po chwili uderza o wzgórze, znikając w kuli ognia.

Płonący MiG-31
Płonący MiG-31
Źródło zdjęć: © @Fighterman_FFRC, Twitter
Łukasz Michalik

07.06.2023 09:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Unikatowe nagranie katastrofy zostało zarejestrowane – jak podaje kanał Russian Fighter-Bomber (@fighterbomber) – przed rozpoczęciem rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Prawdopodobnie nie jest powiązane z działaniami bojowymi rosyjskiego lotnictwa.

Choć na wideo nie widać momentu, w którym rozpoczęły się problemy, możemy zobaczyć sekwencję całej katastrofy. Początkowo MiG-31 leci stabilnie, ale jeden z jego dwóch silników Sołowiow D-30F6 płonie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samolot ma wypuszczone podwozie, jednak po chwili załoga decyduje się na opuszczenie płonącej maszyny.

Nagranie katastrofy MiG-a 31

Na nagraniu widać, jak odrzucana jest owiewka kabiny i katapultuje się operator systemów uzbrojenia, a chwilę po nim pilot MiG-a. Pozbawiony załogi samolot leci jeszcze chwilę opadając, po czym rozbija się wśród wzgórz.

Warto zauważyć, że scenariusz zdarzenia przypomina nieco katastrofę MiG-a 31 w rejonie Murmańska z kwietnia 2023 r. Tam również samolot podczas lotu treningowego uderzył w ziemię, spadając w wyniku pożaru silnika. W tamtym przypadku załoga także zdołała się katapultować.

MiG-31na wojnie w Ukrainie

Z punktu widzenia Moskwy maszyny te są podwójnie cenne: część z nich została przebudowana do roli nosiciela broni hipersonicznej (MiG-31K), ale ważna pozostaje także wersja myśliwska – modernizowana do wariantu MiG-31BM.

Choć samolot ten nie służy w roli, do której został zaprojektowany (przechwytywanie nad Syberią amerykańskich bombowców), okazuje się bardzo przydatny podczas walk w Ukrainie. Przenoszone przez MiG-a 31BM pociski R-37M mają zasięg szacowany na 300-400 km (praktyczny prawdopodobnie znacznie krótszy - ok. 200 km).

Dzięki tak dużemu zasięgowi uzbrojenia MiG-31 może atakować ukraińskie samoloty spoza zasięgu ich broni, a także spoza efektywnego zasięgu ukraińskiej obrony przeciwlotniczej. W praktyce oznacza to możliwość zagrażania ukraińskim samolotom bez ponoszenia ze strony Rosji ryzyka utraty cennych maszyn.

MiG-31 – wyjątkowe cechy samolotu

Jednocześnie MiG-i 31 oferują możliwości, będące poza zasięgiem mniejszych, choć w teorii nowocześniejszych samolotów, jak Su-30. Atutami MiG-ów 31 pozostaje bardzo wysoka prędkość (Mach 2,83), pułap (do 25 km), zasięg (3 tys. km) i duża autonomia działania, wynikająca m.in. z zastosowania radiolokatora Zasłon (po modernizacjach w wariancie Zasłon-AM).

Dlatego ubytki we flocie MiG-ów 31 to dla Rosji wyjątkowo dotkliwe straty. Produkcja tych maszyn zakończyła się w połowie lat 90., a wszystkie "nowe" wersje to efekt remontów i modernizacji starych płatowców.

W sumie wyprodukowano ponad 500 maszyn tego typu, jednak w stanie zdatnym do lotu przetrwało ich znacznie mniej. Szacuje się, że Rosja użytkuje około 110-130 MiG-ów 31. Jedynym poza Rosją użytkownikiem tych samolotów jest Kazachstan, mający do dyspozycji około 20-30 sprawnych MiG-ów 31.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski