Katastrofa myśliwca MiG‑31. Rosyjska maszyna spadła w rejonie Murmańska

Ciężki myśliwiec MiG-31
Ciężki myśliwiec MiG-31
Źródło zdjęć: © Nv.ua
Łukasz Michalik

26.04.2023 20:12, aktual.: 26.04.2023 20:32

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rosjanie potwierdzają utratę myśliwca MiG-31. Jak podaje agencja TASS, w maszynie zapalił się silnik, co zmusiło załogę do katapultowania się. Lotnicy nie odnieśli obrażeń, jednak cenna maszyna została rozbita. To kolejna z serii niebojowych strat tych samolotów – od ataku na Ukrainę Rosja straciła aż cztery MiG-i 31.

Utratę ciężkiego myśliwca przechwytującego MiG-31 potwierdziło, cytowane przez TASS, rosyjskie ministerstwo obrony. Samolot miał spaść podczas rutynowego, treningowego lotu.

Choć w sieci pojawiło się nagranie pokazujące katastrofę z perspektywy – prawdopodobnie – ośrodka narciarskiego, według oficjalnego komunikatu samolot spadł na bezludnym terenie, a jego załoga została odnaleziona i ewakuowana przez śmigłowiec.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zadania MiG-ów 31

Katastrofa MiG-a 31 to kolejna strata maszyny tego typu, poniesiona w ostatnich miesiącach przez Rosję. Jest to już czwarta niebojowa strata tego samolotu od czasu ataku na Ukrainę, co jest dla Rosji tym dotkliwsze, że w służbie pozostaje (według Defence24) jedynie 95 maszyn tego typu w wersji myśliwskiej i 12 zmodernizowanych MiG-ów 31K, które mogą przenosić pociski hipersoniczne Ch-47M2 Kindżał.

Samolot utracony pod Murmańskiem jest najprawdopodobniej niezmodernizowanym wariantem myśliwskim samolotu. Choć MiG-i 31 nie biorą bezpośredniego udziału w walkach nad Ukrainą, pełnią podczas wojny ważną rolę.

Samoloty w myśliwskiej wersji MiG-31BM, pozostając w przestrzeni powietrznej Rosji lub Białorusi, mogą odpalać z dużej odległości pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Wpływa to negatywnie na działania ukraińskiego lotnictwa.

Maszyny w wersji MiG-31K, startujące z Białorusi, są także używane do ataków z wykorzystaniem pocisków hipersonicznych Kindżał. Ze względu na zasięg tej broni, w którym znajduje się całe terytorium Ukrainy, wykrycie startu tych maszyn powoduje ogłoszenie alarmu lotniczego na terenie całego kraju.

MiG-31 i jego wersje rozwojowe

MiG-31 został opracowany w latach 70. jako ciężki, dwuosobowy myśliwiec przechwytujący. Jego zadaniem była przede wszystkim ochrona północnych rubieży ZSRR i niszczenie z dużego dystansu samolotów bombowych. Temu zadaniu została podporządkowana specyfikacja maszyny.

Samolot rozwija bardzo wysoką prędkość Mach 2,8, pozwalającą w krótkim czasie osiągnąć odległe rejony patrolowania, bardzo duży zasięg – ok. 5 tys. km – a także potężną stację radiolokacyjną, pozwalającą mu na samodzielne działanie bez wsparcia infrastruktury naziemnej. Samolot dostosowano do przenoszenia m.in. pocisków powietrze-powietrze dalekiego zasięgu R-33 (zasięg 180 km) i R-37 (zasięg 280 km).

Część MiG-ów 31 została w XXI wieku zmodernizowana do standardu MiG-31K i dostosowana do roli maszyn uderzeniowych, przenoszących hipersoniczne pociski Ch-47M2 Kindżał.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski