Katastrofa F-35. Ranny pilot, ze spalonego samolotu pozostały zgliszcza

Stany Zjednoczone utraciły kolejny samolot F-35. Pilotowana przez fabrycznego pilota maszyna po starcie z lotniska w Albuquerque uderzyła w niewielkie wzgórze i uległa całkowitemu zniszczeniu. Trwa dochodzenie, które ma wyjaśnić okoliczności całego zdarzenia.

Wypalone resztki F-35Wypalone resztki F-35
Źródło zdjęć: © The War Zone
Łukasz Michalik

Zniszczony samolot to Lockheed Martin F-35B Lightning II – czyli wersja zaprojektowana dla korpusu piechoty morskiej, z możliwością pionowego startu i lądowania. Maszyna leciała do bazy Edwards w Kalifornii, a na lotnisku w Albuquerque w stanie Nowy Meksyk wylądowała w celu uzupełnienia paliwa.

Krótko po starcie samolot uderzył jednak o pobliskie wzgórze. Pilot, choć zdążył się katapultować, z obrażeniami trafił do szpitala. Jak podają źródła amerykańskie, za lot odpowiadały nie siły powietrzne czy USMC, ale producent. Zdaniem serwisu ZBiAM wskazuje to na fakt, że samolot brał udział w testach najnowszego pakietu TR-3.

F-35 dla Polski

TR-3 (Technical Refresh 3) to najnowsza konfiguracja wyposażenia samolotu F-35 Lightning II. Pierwsza maszyna w takim wariancie wzniosłą się w powietrze w styczniu 2023 roku, a seryjny samolot oblatano dopiero w grudniu 2023 roku.

Konfiguracja tych maszyn to docelowy wariant Block 4, czyli najnowocześniejsza wersja Lightninga II, zamówiona m.in. przez Polskę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-35B fighter jet crashes near Albuquerque International Sunport

F-35 TR3 Block 4 – najważniejsze zmiany

Pakiet F-35 TR3 Block 4 w istotny sposób zwiększa możliwości samolotu, którego wcześniejsza wersja korzystała z wyposażenia elektronicznego opracowanego jeszcze w 2010 roku. Nowy, aktualny wariant otrzymał m.in. komputer o kilkukrotnie większej mocy obliczeniowej i 4,5-krotnie powiększonej pamięci operacyjnej.

Według producenta samolot ma także 20 razy więcej miejsca na dane, a widoczną zmianą jest m.in. nowy główny wyświetlacz dotykowy o wymiarach 8 na 20 cali. Na liście udoskonaleń znalazł się także nowy zespół anten systemu walki radioelektronicznej i nowy radar AN/APG-85.

Zmiany dotyczą także zdolności do przenoszenia uzbrojenia – z czterech do sześciu wzrosła liczba pocisków powietrze-powietrze, jakie samolot może przenosić w wewnętrznych komorach uzbrojenia.

Maszyna została zintegrowana także z najnowszymi modelami broni lotniczej, jak pociski JASSM-ER, JSOW, Joint Strike Missile czy najnowszą wersją bomby jądrowej B61-12, rozmieszczonej w Europie w ramach programu Nuclear Sharing.

Wybrane dla Ciebie
SpaceX wystrzelił na orbitę tajne satelity. Emitują zakazany sygnał
SpaceX wystrzelił na orbitę tajne satelity. Emitują zakazany sygnał
Nie było tu komarów. Teraz już są
Nie było tu komarów. Teraz już są
Ukraińcy zaatakowali w Rosji. Wykorzystali dawno niewidzianą broń
Ukraińcy zaatakowali w Rosji. Wykorzystali dawno niewidzianą broń
Mają na pieńku z USA.Amerykanie obawiają się ich broni
Mają na pieńku z USA.Amerykanie obawiają się ich broni
Zrobili to pierwszy raz. Mocarstwo NATO kopiuje rozwiązanie z Ukrainy
Zrobili to pierwszy raz. Mocarstwo NATO kopiuje rozwiązanie z Ukrainy
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Modele klimatyczne go pomijały. Nowe dane są niepokojące
Modele klimatyczne go pomijały. Nowe dane są niepokojące
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób