Myśliwce F‑35 dla Polski. Dostaniemy lepsze modele
W bazie amerykańskich sił powietrznych Edwards i bazie lotnictwa marynarki wojennej w Patuxent River w stanie Maryland trwają testy myśliwców F-35. Nowe modele zostały wyposażone w pakiet Technology Refresh 3 (TR-3), który usprawni możliwości samolotów. Opisujemy, co wnosi modyfikacja, która znajdzie się również w maszynach zamówionych przez Polskę.
W styczniu 2020 r. Polska podpisała kontrakt na zakup 32 myśliwców F-35A Lightning II Block 4 wraz z systemem wsparcia i szkolenia. Według ekspertów była to jedna z najważniejszych decyzji w kontekście zakrojonej na szeroką skalę modernizacji polskich sił zbrojnych. Teraz okazuje się, że dostaniemy maszyny nowocześniejsze niż dotąd sądzono.
Samoloty 5. generacji, do których zaliczają się F-35, zwiększą zdolności naszych wojsk. Nowe myśliwce wykorzystują technikę zmniejszającą możliwości wykrycia przez przeciwnika, a do tego zawierają szereg czujników, które automatycznie dostarczają pilotowi opracowane informacje.
W kwietniu 2023 r. rozpoczęła się produkcja polskich myśliwców F-35, ale na dostawy sprzętu będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Jak informuje producent samolotów, amerykańska firma Lockheed Martin, pierwsze myśliwce F-35 wylądują w styczniu 2026 r. w Łasku, a rok później w bazie lotniczej w Świdwinie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dostaniemy ulepszone myśliwce F-35
W Stanach Zjednoczonych trwają właśnie obloty produkowanych seryjnie samolotów F-35 wyposażonych w pakiet Technology Refresh 3 (TR-3). Właśnie takie modele ma otrzymać Polska.
– Właśnie oblatujemy seryjnie produkowane samoloty wyposażone w TR-3. Loty odbywają się w bazie amerykańskich sił powietrznych Edwards i bazie lotnictwa marynarki wojennej w Patuxent River w stanie Maryland. Do 6 grudnia wykonaliśmy ponad 160 takich lotów – poinformował John Neilson z biura prasowego Lockheed Martin. Dodał, że "modernizacją oprogramowania zostaną objęci wszyscy użytkownicy F-35", a więc także nasz kraj.
Myśliwce F-35 Lithtning II w wariancie Block 4 z technologią TR-3 (Technology Refresh 3) to najnowsze dostępne konstrukcje. Maszyny posiadają znacznie zmodyfikowane systemy walki elektronicznej, większe możliwości przenoszenia uzbrojenia i sensory o lepszych zdolnościach niż te w wersji Block 3.
W kokpicie samolotu zainstalowano ulepszony panoramiczny wyświetlacz o wymiarach 8 x 20 cali, który zapewni pilotom intuicyjny dostęp do wszystkich danych. Modernizacją objęto także procesor maszyny.
Paweł Maziarz, dziennikarz Wirtualnej Polski