AN/APG-85 – nowy radar dla Lightninga II 

Chociaż F-35 Lightning II jest uważany za niemający odpowiednika, najnowocześniejszy samolot wielozadaniowy na świecie, Amerykanie nie spoczęli na laurach i stale opracowują nowe rozwiązania zwiększające jego możliwości bojowe. Najnowszą informacją jest zapowiedź wyposażenia myśliwca, począwszy od siedemnastej serii produkcyjnej, w nową stację radiolokacyjną AN/APG-85.

F-35 Lightning II jest uważany za najnowocześniejszy samolot wielozadaniowy na świecie.F-35 Lightning II jest uważany za najnowocześniejszy samolot wielozadaniowy na świecie.
Źródło zdjęć: © USAF | Capt. Kip Sumner

Wzmianki o nowym radarze pojawiły się pod koniec 2022 roku w rządowych dokumentach budżetowych, ale ponieważ wcześniej nie było na ten temat żadnych informacji, część mediów podejrzewała, że chodzi o zwykłą literówkę. Na początku stycznia 2023 roku informację o nowym radarze potwierdzili jednak przedstawiciele zarówno F-35 Joint Program Office, jak i koncernu Northrop Grumman, który jest jego producentem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-16 - wielozdaniowe myśliwce Polskich Sił Powietrznych

– Siły powietrzne, marynarka wojenna i piechota morska pracują wspólnie nad rozwojem nowego zaawansowanego radaru, który ma być zdolny do radzenia sobie z obecnymi i przewidywanymi zagrożeniami latającymi i naziemnymi. Nowy radar będzie kompatybilny ze wszystkimi wariantami F-35 – głosi oświadczenie Joint Program Office.

Antena radaru AN/APG-81.(Northrop Grumman)
Antena radaru AN/APG-81. (Northrop Grumman) © Licencjodawca

W tym przypadku określenie "wszystkie warianty" oznacza samoloty w wariantach F-35A, B i C, ale muszą być wyprodukowane w najnowszej wersji Block 4. W chwili obecnej nie przewiduje się montażu nowego radaru na samolotach wcześniejszych serii produkcyjnych Block 1A, 1B, 2A, 2B, 3i czy 3F. Nie wiadomo natomiast, co z samolotami F-35 Block 4 wcześniejszych serii produkcyjnych – na przykład polskimi, które formalnie będą już należały do wariantu Block 4, ale pierwsze egzemplarze zostaną wyprodukowane w ramach szesnastej serii produkcyjnej.

W tej chwili F-35 są wyposażone w radar Northrop Grumman AN/APG-81. Jest to urządzenie z nieruchomą anteną z aktywnym skanowaniem fazowym. Producent spodziewa się, że jego produkcja będzie trwała poza rok 2035 i osiągnie ponad 3 tysiące egzemplarzy. Nie wiadomo, jak się mają te plany do pojawienia się nowego radaru, który może być wdrożony już w najbliższym czasie. Zamiar zamówienia pierwszych siedmiu F-35 z radarami AN/APG-85 zapisano już na rezerwowej liście wydatków US Air Force już na rok budżetowy 2023. Nie wiadomo przy tym, czy chodzi już o urządzenia seryjne czy prototypy. W przypadku wdrożenia nowych radarów Northrop musiałby poszukać nowych zastosowań dla swojego AN/APG-81.

Zobrazowanie możliwości radaru AN/APG-81 w trybie powietrze–powierzchnia.(Lockheed Martin)
Zobrazowanie możliwości radaru AN/APG-81 w trybie powietrze–powierzchnia. (Lockheed Martin) © Licencjodawca

O AN/APG-85 nie mamy właściwie żadnych informacji. Od czasu opracowania AN/APG-81 technika radarów AESA bardzo się rozwinęła. Można się spodziewać, że radar będzie oparty na półprzewodnikach wykorzystujących azotek galu, dzięki czemu jego zasięg i rozdzielczość znacząco wzrosną. Można też zakładać, że AN/APG-85 będzie miął jeszcze większe możliwości wykorzystania w prowadzeniu walki elektronicznej. Innych możliwości możemy się jedynie domyślać, tym bardziej że nawet osiągi dotychczasowego radaru są niejawne.

– AN/APG-85 jest zaawansowanym wielofunkcyjnym sensorem, który będzie kompatybilny ze wszystkimi wariantami samolotu F-35 i jest zdolny do radzenia sobie z obecnymi i przewidywanymi zagrożeniami latającymi i naziemnymi. Do jego opracowania zostały wykorzystane najnowsze osiągnięcia techniki, które zapewnią jego użytkownikom przewagę powietrzną. Radar zapewni pilotom niezrównaną świadomość pola bitwy, która przełoży się na zwiększoną efektywność i przeżywalność – stwierdził w wydanym oświadczeniu Northrop Grumman.

APG-81 AESA Radar for the F-35 JSF

Inne ulepszenia w F-35

W F-35 zmieni się nie tylko radar. Zarówno w samolotach nowych, jak i tych modernizowanych do standardu Block 4 wymianie ulegnie wiele innych elementów. Niektóre pozostają niejawne, ale nawet z tego, co ujawniono, wyłania się obraz daleko posuniętej modernizacji mającej zwiększyć możliwości bojowe samolotów, które już dzisiaj są określane przez użytkowników jako niezrównane. Równocześnie za każdym razem należy podkreślić, że w niemal każdym przypadku wspominane zalety nie mogą być opisywane ze względu na tajemnicę.

W każdym razie F-35 Block 4 otrzymają między innymi nowy elektrooptyczny system celowniczy EOTS (Electro-Optical Targeting System). Jest to czujnik łączący funkcje termonamiernika i kamery śledzącej cele w powietrzu i na ziemi, zapewniający pilotom zdolność do precyzyjnego naprowadzania na cel pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia. EOTS pozwala na identyfikację interesujących obiektów, wykonywanie rozpoznania i precyzyjne naprowadzanie na cel broni kierowanej laserowo lub za pomocą nawigacji satelitarnej.

Porównanie jakości obrazu z dotychczasowego sensora EOTS (po lewej) i z Advanced EOTS (po prawej).(Lockheed Martin)
Porównanie jakości obrazu z dotychczasowego sensora EOTS (po lewej) i z Advanced EOTS (po prawej). (Lockheed Martin) © Licencjodawca

Advanced EOTS zyskał między innymi kamerę na podczerwień o wyższej rozdzielczości pracującą na falach krótkich, nową kamerę telewizyjną wysokiej rozdzielczości czy marker podczerwieni. Unowocześniony będzie także system rozproszonej apertury (Distributed Aperture System) składający się z kamer na podczerwień zapewniających dookolne pole obserwacji. Zmodernizowany zostanie również pakiet walki elektronicznej, a arsenał poszerzy się o bomby GBU-53/B StormBreaker.

Aby pilot mógł wykorzystać pełnię możliwości wymienionych urządzeń, samolot zyska nowy komputer z szybszymi procesorami i pojemniejszą pamięcią. Wymieniony będzie też panoramiczny wyświetlacz wielkoformatowy. Te działania są realizowane w ramach programu Technology Refresh 3, którego ogólnym celem jest modernizacja systemu komputerowego tak, aby poradził sobie z obsługą wszystkich urządzeń i oprogramowania przewidzianego dla F-35 Block 4. Łącznie w samolocie ma być wprowadzonych kilkadziesiąt większych i mniejszych zmian. Po latach opóźnień i wzrostu kosztów produkcja samolotów w pełnej konfiguracji Block 4 ma się rozpocząć w 2029 roku.

Potwierdzenie informacji o nowym radarze zbiega się w czasie z ogłoszeniem podpisania wielkiego kontraktu na kolejne serie produkcyjne F-35. W ramach umowy wartej 30 miliardów dolarów Lockheed Martin dostarczy 389 myśliwców dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i odbiorców zagranicznych, w tym Polski, Belgi i Finlandii. Piętnasta seria produkcyjna obejmuje 145 samolotów, szesnasta seria to 127 maszyn, a siedemnasta – 126 myśliwców.

Maciej Hypś, dziennikarz konflikty.pl

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Mocarstwa się dogadają? W tle setki samolotów
Mocarstwa się dogadają? W tle setki samolotów
Syberyjskie kratery. Naukowcy nie są pewni jak powstają
Syberyjskie kratery. Naukowcy nie są pewni jak powstają
Nietypowe struktury w atmosferze Saturna. Odkrył je teleskop Webba
Nietypowe struktury w atmosferze Saturna. Odkrył je teleskop Webba
F-35 na Bornholmie. Pierwszy raz w historii
F-35 na Bornholmie. Pierwszy raz w historii
Dziwny obiekt w kosmosie. Naukowcy nie są pewni, czym jest
Dziwny obiekt w kosmosie. Naukowcy nie są pewni, czym jest
Nie tylko Koreańczycy. Oto kto jeszcze walczy w Ukrainie za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Oto kto jeszcze walczy w Ukrainie za Rosję
Kim Dzong Un ogłasza sukcesy militarne. Mówi o "tajnej broni"
Kim Dzong Un ogłasza sukcesy militarne. Mówi o "tajnej broni"
Ukraińcy zbudowali go sami. Uratował życie żołnierzy
Ukraińcy zbudowali go sami. Uratował życie żołnierzy
USA rozmieszczają tajny statek. Pojawił się w pobliżu Wenezueli
USA rozmieszczają tajny statek. Pojawił się w pobliżu Wenezueli
Brytyjczycy modernizują karabiny L111A1. Ich konstrukcja jest wiekowa
Brytyjczycy modernizują karabiny L111A1. Ich konstrukcja jest wiekowa
Niezwykła supernowa. Pomoże zrozumieć umierającą gwiazdę
Niezwykła supernowa. Pomoże zrozumieć umierającą gwiazdę
Są niezwykle ważne. Ich populacja spada przez zmiany klimatyczne
Są niezwykle ważne. Ich populacja spada przez zmiany klimatyczne