Jak założyć e‑mail? Podpowiadamy, jak korzystać z poczty elektronicznej

Jak założyć e-mail? To pytanie zadaje sobie coraz więcej osób. Poczta tradycyjna powoli znika. Ciągle dostajemy propozycje, aby otrzymywać faktury drogą elektroniczną, a swojego maila posiada już ponad połowa Polaków. Tłumaczymy więc, jak do nich dołączyć oraz uchronić się przed spamem i wirusami.

Jak założyć e-mail? Podpowiadamy, jak korzystać z poczty elektronicznej
Źródło zdjęć: © iStock.com

E-mail – informacje ogólne

Poczta elektroniczna była jedną z pierwszych usług oferowanych w sieci. Powstała w latach 60., aby umożliwić wynalazcom internetu oraz jego pierwszym użytkownikom komunikowanie się między sobą. Do Polski pierwszy "list elektroniczny" dotarł tymczasem w 1990 roku. Prawie 10 lat trzeba było jednak poczekać, aby i u nas można było stworzyć e-mail. Jako pierwsza zaczęła tę usługę oferować w naszym kraju firma o2.

Obecnie według danych statystycznych GUS co drugi Polak posiada swojego maila. Na rynku znaleźć możemy wielu różnych dostawców tej usługi – zarówno polskich, jak i zagranicznych. Oferty każdego z nich różnią się ważnymi szczegółami, takimi jak ilość miejsca w skrzynce. Od tego właśnie będzie zależało, ile przechowamy w niej naszych wiadomości. Warto też sprawdzić, czy dany dostawca oferuje swoją pocztę w wersji na telefony komórkowe. Dzięki temu będziemy mogli skorzystać z niej poza domem.

Za pomocą maila możemy wysyłać różne pliki, np. dokumenty lub zdjęcia. Szukając najlepszej skrzynki mailowej, warto więc zwrócić uwagę także na to, jakie ograniczenia znajdują się pod tym względem w ofercie danego dostawcy. Niektórzy z nich pozwalają wysłać załączniki do maili na przykład tylko do pewnej maksymalnej wielkości.

Większość dostawców e-mail oferuje też płatne wersje swoich usług – w ramach tego otrzymamy od nich większą liczbę funkcji oraz interfejs pozbawiony reklam. Wśród nich znajdziemy na przykład zabezpieczenia przed tzw. spamem (to np. maile z reklamami) oraz przed oszustwami internetowymi. Osoby, które potrzebują większej liczby skrzynek (np. aby oddzielić sprawy prywatne od pracy) zadowolą w tym przypadku także dodatkowe adresy e-mail, z których również będziemy mogli (za dopłatą) skorzystać.

Jak założyć e-mail?

Aby założyć e-mail, w pierwszej kolejności musimy wybrać odpowiednią dla nas skrzynkę mailową. Każda z nich różni się końcówką adresu (czyli tym, co znajduje się po znaku @). Drugim krokiem jest stworzenie konta u wybranego przez nas dostawcy. Musimy tu podać nasze dane, a także wybrać swój adres e-mail (również część przed znakiem @). Może to być na przykład nasze imię i nazwisko. Często bywa jednak, że niektóre adresy mogą być zajęte.

Ta sytuacja zdarza się najczęściej wtedy, gdy zakładając e-mail, wybieramy adres z naszym nazwiskiem. Ciężko będzie założyć skrzynkę np. z adresem jankowalski@wp.pl, bo osób o tym nazwisku jest wiele. W takim przypadku można więc dodać do niego cyfry, bądź oddzielić nasze imię i nazwisko kropką. Na szczęście jeśli dany adres będzie już zajęty, zostaniemy o tym poinformowani wraz z podpowiedzią o innych, dostępnych.

Gdy uda nam się już wybrać odpowiedni adres e-mail, możemy dokończyć rejestrację i zalogować się do nowej skrzynki poczty elektronicznej. Od tej pory możemy z niej korzystać. To jednak nie koniec, bo jeśli chcemy jej używać również na telefonie komórkowym, trzeba na niego pobrać w tym celu odpowiednią aplikację – te dostępne są na telefony Apple oraz te z systemem Android.

E-mail – jaki wybrać?

Wpisując w wyszukiwarce "e-mail" możemy trafić na kilkuset różnych dostawców tej usługi. Jakiego z nich więc wybrać? Oto najpopularniejsze skrzynki mailowe w Polsce:

  • mail.google.com
  • poczta.o2.pl
  • poczta.wp.pl

Gmail jest w chwili obecnej najpopularniejszym dostawcą poczty elektronicznej na świecie. Korzysta z niego najwięcej osób, więc nie zdarzy nam się np. taka sytuacja, że przestanie działać. Umożliwia także dostęp do innych usług od Google. Często jest wykorzystywany w firmach jako e-mail służbowy. Gmail oferuje 15GB miejsca na maile, jednak dla początkujących użytkowników może się wydawać zbyt trudny w obsłudze.

o2 było pierwszym w Polsce dostawcą maila. Wiele osób posiada tam swoją skrzynkę do dziś. Firma zapewnia obecnie między innymi równie duże jak u Google bezpieczeństwo oraz brak spamu, czyli niechcianych wiadomości. W porównaniu do poprzednika oferuje jednak dwukrotnie większą pojemność swoich skrzynek. Jak tłumaczy, robi to po to, aby nie trzeba było nigdy kasować starych wiadomości.

Pomimo tego, że jest dostawcą nieco młodszym na polskim rynku, dominuje jeśli chodzi o polskie skrzynki mailowe. Poczta WP jest najpopularniejsza wśród polskich usług e-mail. Oferuje nielimitowaną pojemność skrzynki. Otrzymujemy ją w zamian za wyświetlanie reklam, które możemy wyłączyć wykupując subskrypcję premium. Podobnie jak Google i o2, poczta WP posiada zabezpieczenia przeciwko spamowi i wiadomościom wysyłanym przez oszustów.

Jak założyć e-mail na o2?

Aby założyć e-mail na o2, wchodzimy na stronę pod adresem poczta.o2.pl. Tutaj domyślnie pojawia się panel do logowania, jednak w prawym górnym rogu strony znajdziemy też przycisk z napisem "załóż konto". Po kliknięciu w niego, pojawia nam się formularz, który musimy wypełnić. Należy podać swoje imię, nazwisko, a także takie informacje jak płeć oraz data urodzenia. Następnie wybieramy swój login. Będzie on stanowił także nasz adres e-mail.

Obraz
© o2.pl

Poniżej dwukrotnie podajemy hasło do naszej skrzynki (trzeba je potem koniecznie zapamiętać). Na wypadek, gdybyśmy je kiedykolwiek zapomnieli, pomocne będzie następne pole "numer telefonu komórkowego". W przypadku problemów z zalogowaniem do poczty e-mail, to właśnie na ten numer dostaniemy wtedy SMS-a z kodem, po wpisaniu którego będziemy mogli ustalić nowe hasło do konta.

Ostatnią czynnością jest wybór rodzaju konta e-mail – bezpłatne lub płatne, a także akceptacja regulaminu, warunków polityki prywatności oraz innych tego typu informacji prawnych. Następnie przechodzimy weryfikację "nie jestem robotem", a później klikamy na "załóż konto". Po chwili nasz e-mail zostaje założony, a my zostaniemy przeniesieni do naszej nowej skrzynki.

Jak założyć e-mail na WP?

Konto e-mail na WP możemy założyć pod adresem poczta.wp.pl. Klikamy tu najpierw na wyróżniony niebieskim kolorem napis "załóż konto". Podajemy nasze dane, a także numer telefonu i również wybieramy adres e-mail. Wybieramy rodzaj konta (płatne lub bezpłatne), po czym klikamy na "załóż konto". Po chwili trafiamy do nowej skrzynki. Zamiast końcówki o2.pl będziemy mieć adres z końcówką wp.pl oraz nieograniczoną ilość miejsca w skrzynce.

Obraz
© WP.PL

Najważniejszy w trakcie zakładania e-mail jest krok ostatni, czyli zapisanie swojego nowego adresu. To jego będziemy musieli podawać osobom, które będą chciały się z nami skontaktować. Warto więc go nie zapomnieć, bo w podobny sposób do hasła go nie odzyskamy.

Jak zabezpieczyć adres e-mail przed oszustwami?

W wiadomościach, które możemy przeczytać w internecie, wielokrotnie pojawiają się informacje o kolejnych przestępstwach związanych z pocztą elektroniczną. Często oszuści wykorzystują je jako narzędzie do wyłudzenia informacji takich jak hasła do banku czy nasze dane osobowe. Jak się nie dać oszukać?

Oto kilka porad, jak zabezpieczyć adres e-mail:

  • Ważne, by nie używać tego samego hasła w kilku miejscach w internecie. Najlepiej mieć oddzielne hasło dla strony banku i oddzielne dla maila, tak aby nic się nie stało nawet jeśli jedno z nich trafi w niepowołane ręce.
  • Najlepiej nie udostępniać swojego prywatnego konta mailowego innym osobom. Nawet jeśli my nie padniemy ofiarą przestępstwa, ktoś inny kto korzysta z naszego konta może się nią stać.

Co najważniejsze, najlepiej ignorować wiadomości e-mail pochodzące z nieznanych nam źródeł. Załączniki dodane do nich mogą zawierać wirusy, a umieszczone w ich treści linki mogą prowadzić do stron, które będą wyłudzać nasze dane (takich jak np. fałszywe strony logowania).

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)