Izraelski wóz w Ukrainie. "Nie udzieliliśmy pozwolenia"

Izraelski wóz w Ukrainie. "Nie udzieliliśmy pozwolenia"

W Ukrainie zauważono izrelski wóz bojowy
W Ukrainie zauważono izrelski wóz bojowy
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Gaia Automotive Industries
Adam Gaafar
14.11.2022 14:45, aktualizacja: 14.11.2022 15:23

W okolicach Chersonia dostrzeżono izraelski wóz bojowy MRAP GAIA Amir, używany przez ukraińskich żołnierzy. Według informacji przekazanych przez izraelskiego dziennikarza Baraka Ravida, pojazd trafił na front bez zgody Jerozolimy.

MRAP GAIA Amir to opancerzona konstrukcja z napędem na cztery koła, opracowana przez izraelską firmę Gaia Automotive Industries. Jego obecność w Ukrainie wzbudziła wiele pytań, gdyż przedstawiciele władz w Jerozolimie nieustannie utrzymują, że nie przekazują obrońcom sprzętu i broni. Do sprawy odniósł się na Twitterze czołowy izraelski dziennikarz Barak Ravid.

"Wysoki urzędnik izraelski powiedział mi, że Izrael nie udzielił pozwolenia na sprzedaż lub przekazanie tego pojazdu Ukrainie. Według niego, podobno kraj europejski, który kupił ten pojazd w przeszłości, przekazał go Ukrainie bez zgody Izraela" – napisał. Co wiemy na temat MRAP GAIA Amir?

Izraelski pojazd widziany w Ukrainie

Warto nadmienić na wstępie, że przekaz Ravida pokrywa się z wcześniejszymi spekulacjami, zgodnie z którymi pojazd trafił do Ukrainy z pośrednictwem krajów trzecich, które chcą w ten sposób wspomóc działania obrońców. Konstrukcja izraelskich wozów została oparta na komercyjnym podwoziu Forda F550 z niezależnym zawieszeniem.

Na dachu MRAP GAIA Amir umieszczono obrotową wieżę z karabinem maszynowym. Pojazd jest przeznaczony do transportu personelu, ewakuacji rannych, dostarczania ładunków na linię frontu oraz prowadzenia rozpoznania. Jego maksymalna ładowność wynosi 2,4 t, a masa własna – 14 t. Wóz może przewozić do 12 osób.

Jako konstrukcja typu MRAP wóz posiada zwiększoną odporność na miny i ataki z zasadzki. Za ten atut pojazdu odpowiada m.in. osłona balistyczna, chroniącą przed ostrzałem przeciwpancernym 7.62 x 39 oraz osłona przeciwwybuchowa.

Jak czytamy na stronie producenta, istnieje także13-tonowa wersja Amira z napędem 6x6. W tym wariancie pojazd zyskał dodatkowe opancerzenie, chroniące przed pociskami oraz lepszą mobilność. W ofercie są dostępne różne opcje tych konstrukcji: z zamontowaną wyrzutnią rakiet, ze zdalnie sterowaną stacją uzbrojenia, z działem przeciwlotniczym oraz działkiem kal. 30 mm.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie