Hipoteza płaskiej Ziemi może być prawdziwa. Zaskakujące wyniki badań

Obraz radiowy młodej gwiazdy HL Tauri i dysku protoplanetarnego
Źródło zdjęć: © ALMA
Łukasz Michalik
07.02.2024 19:40

Prawie 4 proc. Polaków wierzy, że Ziemia jest płaska. Nowe badania wskazują, że ich przekonania mogą mieć nieco wspólnego z rzeczywistością – w bardzo odległej przeszłości Ziemia faktycznie miała formę zbliżoną do dysku.

Płaska Ziemia? To już nie teoria spiskowa, ale wnioski z rzetelnych badań naukowych, prowadzonych przez zespół z University of Central Lancashire (UCLan). Badacze wzięli na tapet proces powstawania planet i stwierdzili, że dotychczasowe przekonanie o ich kulistej – od samego początku – formie jest prawdopodobnie błędne.

Naukowcy z UCLan przedstawili swój wniosek po tym, gdy poddali analizie procesy, które mogą zachodzić w dyskach protoplanetarnych. To skupiska materii – gazów i pyłów - otaczające nowopowstałe gwiazdy.

Przedmiotem dyskusji jest proces, w którym z dysków protoplanetarnych formują się konkretne planety. Zdaniem badaczy z UCLan wbrew dotychczasowemu przekonaniu nie mają one formy kulistej, ale przypominają "spłaszczoną sferoidę".

Formująca się protoplaneta - widok z góry (z lewej) i z boku (z prawej)
Formująca się protoplaneta - widok z góry (z lewej) i z boku (z prawej)© UCLan

Jest to wynik procesu, w którym nowoformująca się planeta gromadzi więcej materii na swoich biegunach, a mniej w rejonie równika. Docelowa, kulista forma jest osiągana później, w miarę wzrostu planety.

Badamy tworzenie się planet od długiego czasu, ale nigdy wcześniej nie pomyśleliśmy o sprawdzeniu w symulacjach kształtu jaki przyjmują podczas powstawania. Zawsze zakładaliśmy, że są kuliste.

Dr Dimitris StamatellosDr Dimitris StamatellosUniversity of Central Lancashire

Proces ten został na razie odtworzony za pomocą symulacji komputerowych, jednak zdaniem badaczy z UCLan teoretyczne badania będzie można zweryfikować w praktyce. Możliwość taką zapewnią obserwacje młodych planet i ocena kształtu, który przyjmują na różnych etapach swojego rozwoju.

Szansę na to daje szybko rosnąca liczba odkrywanych każdego roku, nowych egzoplanet. O ile pierwsze trzy odkrył w 1992 roku polski astronom, Aleksander Wolszczan, w roku 2022 NASA poinformowało o przekroczeniu liczby 5. tys., a obecnie liczba znanych planet pozasłonecznych jest bliska 5,4 tys.

Wyniki badań zespołu z UCLan zostały zaakceptowane do publikacji w periodyku "Astronomy and Astrophysics Letters".

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski