Ford i General Motors wiedziały o swoim wpływie na klimat już pół wieku temu. Nie zrobiły nic

Szyld Forda
Szyld Forda
Źródło zdjęć: © Getty Images

02.11.2020 13:34, aktual.: 01.03.2022 14:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ze śledztwa portalu E&E News wynika, że badacze pracujący dla tych dwóch największych producentów samochodów w USA, wiedzieli już w latach 60. ubiegłego wieku, że emisja gazów cieplarnianych spowoduje zmiany klimatyczne.

Jak pisze portal, wiedza ta, posiadana przez Forda i General Motors, "poprzedza dekady politycznego lobbingu, który osłabił globalne próby redukcji emisji i zablokował wysiłki do uczynienia samochodów mniej emisyjnymi w USA", 

Badacze zatrudnieni u obu producentów znaleźli w latach 60. oraz 70. ubiegłego wieku mocne dowody, że działalność człowieka prowadzi do globalnego ocieplenia, a główną przyczyną jest spalanie paliw kopalnych, które uwalnia ogromne ilości gazów cieplarnianych do atmosfery, takich jak np. dwutlenek węgla. 

Nie zrobiono nic

E&E News twierdzi, że badacze General Motors zaprezentowali swoje odkrycia przed co najmniej trzema wysoko postawionymi pracownikami, w tym byłym CEO firmy oraz prezesem zarządu. Nie jest jasne czy podobnie było w przypadku Forda. 

Jednak w następnych dekadach obie firmy nie zrobiły wystarczająco w tej sprawie, wiedząc, że ich produkty wpływają na proces globalnego ocieplenia. Jak pisze E&E News, zamiast "przestać opierać swój model biznesowy na paliwach kopalnych, firmy te inwestowały w ciężarówki zasilane gazem i SUVy", a do tego "prywatnie sponsorowały grupy, które zasiewały wątpliwość na temat naukowego konsensusu o zmianach klimatu".

Śledztwo portalu jest oparte na ok. pięciu miesiącach pracy reporterskiej, obejmującej ponad dwadzieścia wywiadów z byłymi pracownikami Forda i GM Motors, naukowcami oraz działaczami na rzecz ochrony środowiska. Wiele szczegółów, które ujawniło śledztwo, po raz pierwszy ujrzało światło dzienne.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (41)
Zobacz także