Boeing 737 MAX. Ubezpieczyciele liczą straty - są ogromne. "Największa katastrofa w historii"

Uziemienie Boeingów 737 MAX odbiło się negatywnie nie tylko na amerykańskim producencie i liniach lotniczych korzystających z maszyn. Problem MAX-ów poważnie uderza także w sektor ubezpieczeń. "To największa katastrofa w historii" - mówi szef agencji ratingowej.

Sektor ubezpieczeniowy poniósł ogromne straty przez uziemienie Boeinga 737 MAX
Źródło zdjęć: © Youtube.com

Kryzys związany z uziemieniem Boeingów 737 MAX nie dotyka jedynie amerykańskiego producenta samolotów. Dwie katastrofy z udziałem maszyn spowodowały ogromne straty finansowe wśród linii lotniczych. Decyzja o uziemieniu mocno odbiła się także na sektorze ubezpieczeń. Firma S&P Ratings podkreśla, że jest zbyt wcześnie na oszacowanie strat. Wiadomo jednak, że będą to znaczące koszty dla branży ubezpieczeniowej.

Branża ubezpieczeniowa poniesie ogromne straty

- Kryzys związany z boeingami 737 MAX, po dwóch wypadkach, w wyniku których zginęło 346 osób, będzie prawdopodobnie największą katastrofą w historii sektora ubezpieczeń lotniczych - stwierdził we wtorek Marc-Philippe Juilliard, szef agencji ratingowej S&P Global Ratings.

Julliard wyjaśnił podczas konferencji prasowej, że problem Boeingów 737 MAX będzie miał poważne konsekwencje dla ubezpieczycieli i ich reasekuratorów. Kwota odszkodowania związana z uziemieniem maszyn będzie bowiem tym większa, im dłuższy będzie czas ich unieruchomienia. Szef S&P Ratings podkreślił, że jest zbyt wcześnie na oszacowanie kosztów tych wydarzeń.

- Będziemy mogli oszacować straty, gdy tylko samoloty B737 MAX zaczną wracać do operacji lotniczych w różnych częściach świata, ale nie ma wątpliwości, że będą to znaczące koszty dla branży ubezpieczeniowej - powiedział Juilliard.

Pod koniec lipca przedsiębiorstwo Boeing ogłosiło rekordową stratę w wysokości prawie 3 mld dolarów w drugim kwartale 2019 roku, będącą następstwem kłopotów z MAX-ami. Według najnowszych danych szacunkowych Boeing stracił z powodu uziemienia maszyn już około 8 miliardów dolarów. Kwota ta nie obejmuje odszkodowań dla rodzin ofiar i kosztów postępowań sądowych. Same odszkodowania dla linii lotniczych, za odwołane loty i konieczność zapewnienia zastępstwa dla brakujących samolotów, mają wynieść około 5,6 mld dolarów.

Samoloty Boeing 737 MAX nie mają pozwolenia na loty od prawie sześciu miesięcy. Ta decyzja to wynik dwóch tragicznych wypadków: w październiku 2018 r. (Lion Air, Indonezja, 189 ofiar) i w marcu br. (Ethiopian Airlines, Etiopia, 157 ofiar).

Wybrane dla Ciebie

Broń, która może dać Ukrainie zwycięstwo. Były szef CIA wskazuje podwodne drony
Broń, która może dać Ukrainie zwycięstwo. Były szef CIA wskazuje podwodne drony
Emitujemy światło. Procesy zachodzą na poziomie subatomowym
Emitujemy światło. Procesy zachodzą na poziomie subatomowym
Dane z sondy Cassini. Na Enceladusie odkryto związki organiczne
Dane z sondy Cassini. Na Enceladusie odkryto związki organiczne
Nowe wozy dla Rosjan. Dostali partię "Terminatorów"
Nowe wozy dla Rosjan. Dostali partię "Terminatorów"
YouTube pokazał DJ-a AI. Nowej funkcji nie da się wyłączyć na stałe
YouTube pokazał DJ-a AI. Nowej funkcji nie da się wyłączyć na stałe
Tylko cztery kraje mają tę broń. Ukraina chce do nich dołączyć
Tylko cztery kraje mają tę broń. Ukraina chce do nich dołączyć
Widzenie w ciemności. Opracowali przełomowe tusze
Widzenie w ciemności. Opracowali przełomowe tusze
Rosja wykorzystuje nową broń. To Banderol z silnikiem z AliExpress
Rosja wykorzystuje nową broń. To Banderol z silnikiem z AliExpress
Pobił rekord płynąc kajakiem z grzybów. To nowy zamiennik dla plastiku?
Pobił rekord płynąc kajakiem z grzybów. To nowy zamiennik dla plastiku?
Są koszmarem żołnierzy w Ukrainie. Ta prowizorka ma przed nimi chronić
Są koszmarem żołnierzy w Ukrainie. Ta prowizorka ma przed nimi chronić
Nie żyją od 700 lat. Pokazali, jak naprawdę wyglądali
Nie żyją od 700 lat. Pokazali, jak naprawdę wyglądali
Zainspirowali się Ukrainą. Chiny opatentowały Dragon Shield
Zainspirowali się Ukrainą. Chiny opatentowały Dragon Shield