Boeing 737 MAX miał wadę konstrukcyjną. Przyznaje to sam szef Boeinga

Dyrektor generalny Boeinga, Dennis Muilenburg, ma świadomość, że system zapobiegający przeciągnięciu (MCAS) w samolotach 737 MAX był wadliwy. "Popełniliśmy błąd" - przyznał w niedzielę dziennikarzom. Niedopatrzenie przedsiębiorstwa kosztowało życie łącznie 346 osób.

Boeing 737 MAX taki jak te, które uległy katastrofom
Źródło zdjęć: © Getty Images | Stephen Brashear
Piotr Urbaniak

Jak donosi "Radio ZET", Muilenburg zabrał głos przed paryskim Międzynarodowym Salonem Lotniczym. Powiedział, że komunikacja Boeinga "nie była spójna" i że jest to "nie do przyjęcia". Zarazem bronił inżynieryjnego podejścia do opracowania systemów.

Należy przez to rozumieć, że Boeing przyznaje się do naruszenia obowiązujących procedur, lecz nie do wpadki na polu konstrukcyjnym.

Wadliwie działające czujniki

Amerykańska Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) zarzuca Boeingowi, że przez ponad rok nie informował o wadliwym wskaźniku bezpieczeństwa w modelu 737 MAX.

Wskaźnik informujący o przeciągnięciu, czyli utracie siły nośnej wskutek zbyt dużego kąta natarcia, a co za tym idzie spadku prędkości, w samolotach 737 MAX działał tylko z wykorzystaniem jednego sensora kąta natarcia. Tym samym położenie samolotu nie zawsze określane było w sposób prawidłowy.

Wadliwe oprogramowanie potrafiło ściągać nos maszyny, doprowadzając do lotu nurkowego. Tak właśnie rozbiły się 737 MAX w Indonezji i Etiopii.

- To jasne, że możemy wprowadzać poprawki, rozumiemy to i będziemy je wprowadzać - odpowiedział wymijająco Muilenburg, zapytany dlaczego procedury nie wychwyciły oczywistych wad MCAS. Wyraził przy tym przekonanie, że 737 MAX wrócą na szlaki przed końcem 2019 r., choć odbudowa zaufania pasażerów będzie wymagać czasu.

Ponoć 90 proc. linii lotniczych już korzysta z poprawionych symulatorów, które zakładają wykorzystanie nie jednego, lecz dwóch sensorów kąta natarcia. Tego rodzaju poprawka pojawi się oczywiście także w samych maszynach.

Dwie katastrofy, 346 ofiar śmiertelnych

Według niemieckiej Deutsche Presse-Agentur, poprawki w 737 MAX są w tym momencie analizowane przez organy nadzorcze, takie jak Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Wcześniej polegano na wskazaniach amerykańskiej FAA, ale teraz wini się ją za dopuszczenie 737 MAX do lotów.

Przypomnijmy, 29 października 2018 r. krótko po starcie rozbił się lot Lion Air 610 z Dżakarty. Zginęło 189 osób. Z kolei 10 marca 2019 r. identyczny los spotkał lot Ethiopian Airlines 302 z Addis Abeby. Zginęło kolejnych 157 ludzi.

Po tych wydarzeniach, wszystkie Boeingi 737 Max utraciły certyfikat uprawniający je do lotów z pasażerami.

W ostatnich dniach maja producent poinformował, że zakończył prace nad wymaganymi poprawkami. Los wszystkich 737 MAX spoczywa w rękach regulatorów lotnictwa. Ale ponowny proces certyfikacji może potrwać nawet kilka miesięcy.

Wybrane dla Ciebie
Załamanie lodowców Antarktydy może podnieść poziom mórz o trzy metry
Załamanie lodowców Antarktydy może podnieść poziom mórz o trzy metry
Podwodna ofensywa Korei Południowej: oferta okrętów dla Azji oraz obu Ameryk
Podwodna ofensywa Korei Południowej: oferta okrętów dla Azji oraz obu Ameryk
Rosyjska gra o inwazji na Ukrainę to totalna klapa. Nikt w to nie gra
Rosyjska gra o inwazji na Ukrainę to totalna klapa. Nikt w to nie gra
COP30 w Amazonii bez USA. Tematami: lasy deszczowe i prawa rdzennych ludów
COP30 w Amazonii bez USA. Tematami: lasy deszczowe i prawa rdzennych ludów
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Budowa gazociągu Gdańsk-Gustorzyn na półmetku. To ważna inwestycja
Budowa gazociągu Gdańsk-Gustorzyn na półmetku. To ważna inwestycja
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie